Hej På Er
Jag är ny på detta forum och har letat efter att någon har gjort det jag vill prova men inte hittat någonstans.
Vi har en Nibe Fighter 360P frånluftvärmepump med fjärrvärmemodul. Det fungerar så att när värmepumpen inte räcker till så tar systemet hjälp av fjärrvärmen istället för de inbyggda elpatronerna.
Jag är inne på att installera solceller och försöka köra en elpatron med den elen. Nu vet jag inte riktigt vad det sitter för elpatron i pannan, men jag har läst någonstans att det finns en på 1000W.
Om man tar elceller o kopplar dem så man har teoretiskt 72 V i kretsen. Om man sedan antar att patronen är 1000W vid 400V. Då borde det bli en teoretisk effekt på 72/400 x 1000 = 180 W om solcellerna klarar det.
Vad gäller säkerhet så borde det vara relativt enkelt med en termostat som klipper av kretsen om temperaturen i pannan blir för hög ef fin sommardag om man inte använder något tappvatten.
Det som lockar med detta upplägg är att det inte krävs någon avancerad reglering eller inverter eller batteribuffert.
Har någon gjort detta? Tror någon det vore möjligt? Vore det ekonomiskt försvarbart?
Theodor