0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Jag hade tänkt börja logga min värmepump som är en äldre IVT Greenline. Till mitt förfogande har jag Analoga ingångar som kan hantera följande format:* 4-20 mA* 0-10 V* PT100* PT1000* NI100* NI1000* Termoelement J,K,N,R,T* Resistans ex 0-6000 Ohm* Div andra ström och spänningsmätningarDet jag skulle vilja få till är:* Fram och Retur på radiatorsidan* In och Ut på markslingan (Kräver väl hög noggrannhet?)* Utetemp* Innetemp* VarmvattenJag har ett par frågor:* Vilken typ av givare ska man satsa på för att då tillräcklig noggrannhet men till minsta möjliga pris? Gärna också lättmonterade.* Ex PT100 kan man köpa inkl kabel och mätdon från Tyskland för ca 10-15 Euro per st. Är det ett vettigt pris?Tack på förhandUlf
Har förstått att 1-wire är populärt, men då jag har tillgång till IO enligt ovan, samt även Digitala In/Ut och Analoga ut vill jag gärna satsa på dessa.Har även tillgång till en special PC med direkt IO-kommunikation som jag tänkt använda (DOS, 486 DIN-monterad, väldigt låg förbrukning) som gör att jag inte behöver stå med en vanlig PC igång för att kunna logga kontinuerligt, vilket jag ser som en fördel. Alternativt kan man använda serieporten på denna för att få in 1-wire, eller? Kan både RS232 och RS422.Finns det någon direkt nackdel med ex PT100 map kalibrering etc?
Citat från: ulfy skrivet 17 februari 2010, 14:10:02Har förstått att 1-wire är populärt, men då jag har tillgång till IO enligt ovan, samt även Digitala In/Ut och Analoga ut vill jag gärna satsa på dessa.Har även tillgång till en special PC med direkt IO-kommunikation som jag tänkt använda (DOS, 486 DIN-monterad, väldigt låg förbrukning) som gör att jag inte behöver stå med en vanlig PC igång för att kunna logga kontinuerligt, vilket jag ser som en fördel. Alternativt kan man använda serieporten på denna för att få in 1-wire, eller? Kan både RS232 och RS422.Finns det någon direkt nackdel med ex PT100 map kalibrering etc?En 1-wire till RS232 adapter bygger man lätt själv av några motstånd och dioder. Annars kan man köpa en färdig...
Citat från: purjo__ skrivet 17 februari 2010, 15:39:27Citat från: ulfy skrivet 17 februari 2010, 14:10:02Har förstått att 1-wire är populärt, men då jag har tillgång till IO enligt ovan, samt även Digitala In/Ut och Analoga ut vill jag gärna satsa på dessa.Har även tillgång till en special PC med direkt IO-kommunikation som jag tänkt använda (DOS, 486 DIN-monterad, väldigt låg förbrukning) som gör att jag inte behöver stå med en vanlig PC igång för att kunna logga kontinuerligt, vilket jag ser som en fördel. Alternativt kan man använda serieporten på denna för att få in 1-wire, eller? Kan både RS232 och RS422.Finns det någon direkt nackdel med ex PT100 map kalibrering etc?En 1-wire till RS232 adapter bygger man lätt själv av några motstånd och dioder. Annars kan man köpa en färdig...Det var en special PC ... och DOS....