Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips på solstyrning?  (läst 5784 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4372
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tips på solstyrning?
« skrivet: 10 februari 2010, 20:39:36 »
Jag behöver nog en lite smartare solstyrning än den som är inbyggd i min VP.

Min anläggning har en panel, två pumpar och värmeväxlare, och väldigt långt mellan solfångare och VVX.

Problemet med den inbyggda styrningen är att jag bara kan ställa in difftempen mellan beredaren och solfångaren, och bara mellan 3K och 11K. Hysteresen är fast 1,5K.

När nu solen börjar värma så smått så startar pumparna och jag får in en massa kall brine som värms upp av VVX med vatten från beredaren, vilken alltså kyls av. Innan värmen från fångaren har hunnit fram till VVX:en har fångaren kylts av så att pumparna stannar, och jag har alltså bara förlorat värme.

Det jag vill ha är separat styrning av pumparna så att när tempen i fångaren överstiger tempen i beredaren startar bara den yttre pumpen, och när VVX:en är varmare än beredaren startar även den inre pumpen. Dock skall den inre pumpen starta om VVX:en är kallare än säg +5°, så att den inte fryser om brinen in är svinkall.

Jag kollade lite snabbt på Steca TR 0402, http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_TR_0402_en, och den verkar klara allt utom frysskyddet. Den har frysskydd, men den är för den yttre kretsen. Jag antar det är till för installationer som väldigt sällan har frysgrader, och i mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag har glykol i yttre systemet.

Finns det nåt som till vettiga pengar fixar detta, eller får man hacka ihop nåt själv?

Jag har funderat på att sätta en fördröjning på den inre pumpen, så att den yttre slingan hinner bli varm innan man startar den inre pumpen, och en termostat skulle kunna fixa frysskyddet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad KalleT

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
SV: Tips på solstyrning?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2010, 21:39:13 »
Jag har den funktion som du efterfrågar i min TDC3 från SOREL (sorel.de) dock har jag slinga i tank och kör Hydraulic variant 3. Hydraulic variant 6 skulle passa din anläggning.
Det finns en svensk leverantör, kolla under fliken "international".

Har kört sedan maj 2007 med denna styrning utan några problem. Egentligen skulle jag ha TDC4 som har inbyggd energimätning men den dåvarande svenska leverantören lyckades aldrig få hem den sådan.
Fick option att byta TDC3 mot TDC4 när han fick hem men jag lyckades aldrig få tag i honom igen. (Glöd energiteknik). fiR:

Inte den billigaste men det är tysk kvalitet på grejorna!

Glöm inte att gå in på min renoverade logghemsida http://www.no48.se
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Karma +5/-0
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 07:39:34 »
Jag hittade ett fördröjningsrelä på Elfa, och en golvvärmetermostat jag har liggande fixar frysskyddet. Den kan ställas ned till +5°, och om man monterar givaren under isoleringen på inkommande rör utomhus så kommer den att starta inre pumpen samtidigt som den yttre om brinetempen är låg.

Fördröjningsreläet fördröjer starten av den inre pumpen om tempen är över +5°, och med lämpligt vald tid kommer endera tempen att stiga tillräckligt i VVX:en så att värmen går till beredaren, eller också svalnar solfångaren av så att alltihop stannar innan den inre pumpen hunnit starta.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Sfinx

• Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2010, 08:02:33 »
"Problemet" är väldigt vanligt och kan lösas med de flesta styrningar men också med en termisk styrd fördelningsventil.

Lösningsförslag styrning
De flesta styrningar har möjlighet att värma två tankar. Med tempvillkor på "tank1"
Om du ser Värmeväxlaren som "tank1" och går över till tank 2 dvs riktiga tanken, när ettan är varm så bör det lösa problemet.

Alt med ventil.
Vanlig lösning med värmeväxlare mot tank använd en fördelningsventil som inte öppnar mot tanken förrän temperaturen i solfångare/värmeväxlare är tillräckligt hög. Pumparna går igång samtidigt men ventilen öppnar inte mot tanken förrän inställd temperatur uppnås.
Fungerar som vilken laddomat som helst.

Ett fördröjningsrelä lär fungerar hyfsat men får väl "spatt" vid växlande monlighet eftersom den styr på tid och inte temp.
Och det är temperaturen spm är "problemet"

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Karma +5/-0
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2010, 08:56:52 »
Att använda styrning for två tankar, eller fördelningsventil, kräver väl att man ställer in en fast temperatur när inre kretsen skall aktiveras?

Det funkar väl sisådär om man har våldsamt varierande temperatur i beredaren?  Sc:,h

Jag kan ju ha runt 10° i botten av tanken, och då vill jag ju börja pumpa in värme redan vid låg temperatur. Jag kan ju även ha 75° och då vill jag ju inte pumpa in om den inkommande brinen bara hunnit upp till 60°, även om fångaren kanske ligger på 80°?

En separat styrning med möjlighet att ställa in allt vore givetvis bäst, men jag har än inte sett någon som fixar frysskydd enbart på den inre kretsen. Jag har väl ca 60m rör i yttre kretsen, och om man börja köra den yttre kretsen med -20° på brinen, utan att köra den inre pumpen lär väl VVX:en frysa ihop ganska snabbt.

Jag hittar tyvärr ingen manual på Sorel-styrningen som KalleT tipsade om, och Steca styrningen jag kikade på har bara frysskydd på den yttre kretsen verkar det.

Utloggad Sfinx

• Karma +2/-1
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2010, 10:54:13 »
Fast temp? ja oftast men inte alltid.

MEN
60 m rör :o
OK det innebär en hel del att värma upp. Och det vill du givetvis att solen skall göra och inte beredaren.

Att köra frysskydd kommer du väl att tappa en del energi

Nytt förslag :)

3vägs magnetventil i primärkretsen som hindrar glykolen att kyla värmeväxlaren.
Båda pumparna startar på tempvillkoret varmare än tank som vanligt.
3 vägaren öppnar mot värmeväxlaren på villkoret att yttre kretsens inloppstemp till värmeväxlare är varmare än tank.

Dvs du får cirkulation när solfångaren börjar bli varm men tankar inte in värme förrän vattnet är varmt vid värmeväxlaren.

En lagom långsam 3 vägare med 230V styr borde göra jobbet. Antingen hittar du en tempdiff utgång på bef styr eller också provar du med en långsam motor till trevägaren
dvs kan kanske till och med gå på nuvaranade pumputgång dvs befintlig styr. 3 vägare med 230V motor kostar under 500 kr på stan.

Dvs den öppnar så långsamt att värmeväxlaren hinner värmas av solkretsen. Och inte kan kylas av solkretsen.

Utloggad CharlyBrown

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2010, 13:40:54 »
Hej!

Manualen till en TDC hittar du här:
http://www.nn-energy.se/doc/TDC3_sv.pdf

Du kan gör så här:
Yttre pumpen: befintlig styrning av VP:n
Inre pumpen: vilken solstyrning som helst med frysskydd t.ex. Sorel STDC, Steca 0301, Resol DeltaSol A

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Karma +5/-0
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2010, 13:47:37 »
Hmm, en växelventil skulle ju funka ännu bättre!  Thumbsup

Med fördröjningsrelät från Elfa kan jag ju ställa in hur snabbt ventilen skall styra in mot VVX:en, och då kan jag fortfarande använda styret jag använder, och jag behöver då ingen termostat för frysskydd heller.

Om jag ställer tiden lagom så att brinen hinner snurra ett varv har endera brinen blivit så varm att man vill styra den mot VVX:en, eller också har den svalnat så att styrningen stoppar allt.

Jo, 60m rör är ju rätt mycket. Vårt hus är lite skumt.  ::)

Jag körde till att börja med med ganska lågt flöde på primärkretsenoch högt flöde på den korta sekundärkretsen, men konstaterade att primärkretsen då svalnar ganska snabbt, så jag bytte, och har nu högt flöde på primärsidan och nominellt flöde på sekundärsidan.

Utloggad Sfinx

• Karma +2/-1
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2010, 14:16:38 »
Det går faktisk att göra ännu enklare......
Låt pumpen på solfångaren gå hela tiden. Eller åtminstonde med dagsljusrelä
Sätt sedan solstyrningens tempgivare som annars sitter i solfångaren på värmeväxlaren ingång
Blir värmeväxlaren tillräckligt varm börjar sekundärpumpen mata.

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2010, 15:22:02 »
Det går faktisk att göra ännu enklare......
Låt pumpen på solfångaren gå hela tiden. Eller åtminstonde med dagsljusrelä
Sätt sedan solstyrningens tempgivare som annars sitter i solfångaren på värmeväxlaren ingång
Blir värmeväxlaren tillräckligt varm börjar sekundärpumpen mata.

Är det inte en risk då att man pumpar in glykolvatten som är under 0 grader i värmeväxlaren?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad KalleT

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2010, 16:52:07 »
TDC:n löser inte frostskyddsproblemet vad jag kan läsa mig till.

Optimalt är en trevägare på solkretsen som gör att brinen cirkulerar i den kretsen. När sedan tempen vid vvx på brinen är typ 3 ºC högre än i ackens botten växlar ventilen och släpper in brinen till vvx samtidigt som man låter pumpen på acksidan starta.

Till detta behövs alltså en vxl-ventil på brinen vid vvx och en difftempstyrning för styrning med måtning av tempen brine vid vvx och ackbotten. Kanske ett extra relä som tillåter pump på acksidan att starta först när vxl-ventilen släpper brine till vvx.

Helt klart den snyggaste lösningen, kanske inte billigast men den är klockren. (i min mening..)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad tipo874

• Guldmedlem
  • Karma +5/-0
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2010, 17:35:38 »
En lagom långsam 3 vägare med 230V styr borde göra jobbet. Antingen hittar du en tempdiff utgång på bef styr eller också provar du med en långsam motor till trevägaren dvs kan kanske till och med gå på nuvaranade pumputgång dvs befintlig styr. 3 vägare med 230V motor kostar under 500 kr på stan.

Har du nåt tips på var jag hittar en sån?

Jag har kollat på MMA trevägare plus ställdon, och det hamnar nog på en åttahundring eller så.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!