0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fortsatte felsökningen igårkväll...Mätte upp de andra tak-uttagen både nedre våning och övre våning fick samma problem på flera andra också. men med andra spänningar.Ett uttag visade 34v, ett annat 62v, ett tredje som sagt innan 120v.Jag kan inte begripa hur man kan få ut en spänning när brytaren är i stängt läge.Ska jag prova att kortsluta ett uttag när brytaren är i stängt läge för o se om en säkring går?
Skulle induktion vara problemet så borde andra märkliga fel uppstå. Jordfelsbrytare kanske skulle gå ...
Citat från: MGKea skrivet 29 januari 2010, 09:07:11Skulle induktion vara problemet så borde andra märkliga fel uppstå. Jordfelsbrytare kanske skulle gå ... Nej, den mäter felströmmar och löser inte ut förrän vid 30mA. Gissar att det går ca 10uA genom multimetern och dessutom är det ingen felström om man mäter mot nollan./Anders
De nya multimetrarna innehåller inget inre motstånd, vi mäter alltid med voltmeter som belastar, koppla in lampa, eller korslut nolla och fas.Likadant på högspänning, öppnat i både ändar och spänningsprovaren säger spänning, dra in jorden, blir liten "ljusbåge"./Andreas.
Jag hade ett liknande problem som Rickard beskriver. En säkring i elskåpet ute vid gatan gick men glödlampor som var inkopplade på denna fas lyste fortfarande men med svagt rött sken. Jag fick förklaringen att det var bakström som var orsaken.