Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: sol  (läst 4364 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
sol
« skrivet: 28 januari 2010, 10:54:44 »
hade egentligen gett upp det här med solpaneler..
för att värma upp varmvattnet.gick inte räkna hem på kort tid..
men såg att min kommun har ett bidrag på ungefär lika mycket som det statliga solbidraget..
och man kan få ut båda...det gör ju att det blir lönsamt fortare
nån som kan rekommendera nåt bra paket med vvb och solpaneler..?
gärna här på västkusten...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: sol
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2010, 11:39:43 »
Vi börjar med några frågor:

- har du vattenburen värme i huset?
- var tas energin till uppvärmningen av huset?
- hur görs varmvattnet idag?
- vilken energiförbrukning har du för värme, varmvatten och hushållsel?
- vilken kommun är det som ger extra solbidrag och hur ser villkoren ut?

En första snabb kommentar ang. att låta solen direktvärma en volym med
bruksvatten i en förrådsberedare så är det ingen bra metod. Varmvattnet
skall lämpligen tillverkas i en genomströmningsberedare i en ack.tank..

Ang. att räkna hem en solenergiinvestering på "kort tid" så är det stor risk
att du blir besviken vad du än köper. Om man däremot kan glädja sig åt att
det är 35 grader varmt på taket och 2 grader kallt ute som det är här hos
mig i Göteborg idag, så kan man nästan inte bli besviken vad man än köper  ;)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: sol
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 13:58:30 »
har direktel
eldar med ved i kakelugn,så har låg elräkning ungefär 8500 kwa med allt..
vet inte hur mycket hushållselen är..kanske 2000kwa..vi är 2 i hushållet..
varmvattnet görs med direktel.
falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..
man kan få 35%max av godkänd kostnad ,1000kr per kvm för plana.1500kr för vakumm solfångare
högst 8600kr,med matrieal och arbete (firma)
synd man inte upptäckte det kommunala bidraget innan..kanske för sent nu för att få några pengar

trevligt med sol idag sobris härligt vinterväder..
då får du ut en del varmvatten idag...synd att det inte är sol varje dag bara :)

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: sol
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 14:00:05 »
det var stor ack.tankar du har sobris..
behöver man verkligen ha så stor?
du kanske ha vattenburen värma

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: sol
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 14:12:44 »
har direktel
eldar med ved i kakelugn,så har låg elräkning ungefär 8500 kwa med allt..
vet inte hur mycket hushållselen är..kanske 2000kwa..vi är 2 i hushållet..
varmvattnet görs med direktel.
falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..
man kan få 35%max av godkänd kostnad ,1000kr per kvm för plana.1500kr för vakumm solfångare
högst 8600kr,med matrieal och arbete (firma)
synd man inte upptäckte det kommunala bidraget innan..kanske för sent nu för att få några pengar

trevligt med sol idag sobris härligt vinterväder..
då får du ut en del varmvatten idag...synd att det inte är sol varje dag bara :)

Om vi antar att du använder 2000kWh per år för att värma varmvatten så är det inte så stor mening att investera 15-20000 (minst) + arbete för att förvärma en del av det med solen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: sol
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 14:17:59 »

men såg att min kommun har ett bidrag på ungefär lika mycket som det statliga solbidraget..
och man kan få ut båda...det gör ju att det blir lönsamt fortare


Är det Göteborgs kommun?
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: sol
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 15:19:14 »
falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..

Har du läst på http://www.greenhouse.falkenberg.se/ ?
Där står det att man måste göra 2 uppgraderingar för att berättigas med bidrag (varav solfångare kan ses som en)
Så du måste byta fönster eller tilläggs isolera vind/väggar förutom solfångarna för att bidraget skall komma att betalas ut.

EU har detta bidrag men vad jag kan få fram så är det bara Falkenberg som deltar i projektet från Svensk sida.
När får övriga landet vara med? Hade helst sett ett EU bidrag på nationell nivå för att minska energianvändningen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: sol
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2010, 16:13:51 »

men såg att min kommun har ett bidrag på ungefär lika mycket som det statliga solbidraget..
och man kan få ut båda...det gör ju att det blir lönsamt fortare


Är det Göteborgs kommun?

falkenberg

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: sol
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2010, 16:15:37 »
tjena: Visst har jag vattenburen värme... Den stora tankvolymen motiveras med
att jag kan ladda dem med vedeldning. Om det bara hade varit för solen skulle jag
klarat mig med hälften. Jag prioriterar kWh framför hög temperatur och då måste man
ha hyfsat stor volym för att fortfarande ha någon stans att stoppa undan energi på
låga temperaturnivåer. När man ändå låter svetsa en tank så är det inte så stor skillnad
i pris på 400 liter eller 700 liter.

När jag ser dina förbrukningssiffror så upprepar jag vad jag sa om förhoppningarna om
återbetalning på kort tid. Men om du förlänger tidsperspektivet till 10-15 år och under tiden
glädjer dig åt att driftkostnaden är i princip 0, så kommer saken i ett annat läge.

Om du bestämmer dig för att gå vidare, så tänk: vattenmantlad kamin + ett par fläktkonvektorer
eller varför inte börja konvertera så smått till vattenburen värme. Detta kanske kan räknas som den
andra av två åtgärder för att få extrabidraget?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: sol
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2010, 16:19:26 »
falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..

Har du läst på http://www.greenhouse.falkenberg.se/ ?
Där står det att man måste göra 2 uppgraderingar för att berättigas med bidrag (varav solfångare kan ses som en)
Så du måste byta fönster eller tilläggs isolera vind/väggar förutom solfångarna för att bidraget skall komma att betalas ut.

EU har detta bidrag men vad jag kan få fram så är det bara Falkenberg som deltar i projektet från Svensk sida.
När får övriga landet vara med? Hade helst sett ett EU bidrag på nationell nivå för att minska energianvändningen
man kan få bidrag bara för solfångare ochså....dom andra grejorna måste man göra 2 av får att få bidrag..

man kan räkna in solfångarna som 1 grej om man ex byter fönster ochså..för att få fönsterbidrag ochså...
så har jag uppfattat det...
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 16:22:35 av tjena »

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: sol
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2010, 16:34:09 »
sobris
ok då förstår jag varför du har så stor tank...
lika bra att göra en stor när man ända ska göra en

tyvärr gör vi ju av med lite vatten..vore ju annorlunda om man hade några tonåringar som duschar mycket..
men får man 2 bidrag ¨så skulle man ju kunna få.14-15 tusen i bidrag..
på ett paket som kanske kostar 40000 blir det ju 25 att betala  minus vvb som jag ändå skulle fått köpa ny...
skulle den kosta 12 så kostar solfångarna mig 13 ..om jag nu räknar rätt..
tjänar jag 2000 om år..såär fångarna intjänade på 6-7 år...inte så dåligt väl..
får ju installera dom själv då...

att konvertera  till vattenburen värme blir nog väldigt dyrt här...
inte lätt heller att göra..i ett färdigt hus..

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: sol
« Svar #11 skrivet: 29 januari 2010, 09:06:58 »
Hej

Med tanke på din låga varmvattenförbrukning är det tveksamt om du får till baka din investering på rimlig tid. Men jag tycker att du bör tänka i lite mindre skala för att matcha mot din förbrukning.

Jag hade installerat en VVB med solslinga i botten och en solfångare på 30-40 vakuumrör eller 4-5 kvm plana solfångare. Du kan nog hamna på 20-25000 kr för en paketlösning, sedan får du dra av eventuella bidrag. Vakuumrör och plana solfångare tar lika stor plats på taket med jämförbar uteffekt. Billigaste alternativen för plana solfångare är Lesol självbyggen, för vakuumrör är det Sfinx vakuumrör eller Arsite (har lite dålig koll på vakuumrör). Vissa kommuner tillåter inte annat än att solfångaren ligger platt mot taket av estetiska skäl, kolla med din kommun.

Ska du ändå byta VVB kan detta vara ett bra alternativ. En ny VVB läcker mindre värme och kommer därför att förbruka mindre energi även om solen inte skiner och du bara kör på elpatron.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: sol
« Svar #12 skrivet: 29 januari 2010, 20:48:36 »
hej
skulle satsa på en liten 6-9kw luftvatten pump och en 500lit acctank + ev en eller 2 fläckt raddar
med dom grejerna så värmer du varmvatten väldigt  billigt+ att du även värmer kåken stor del av året..inte den billigaste lösningen,men ja tror om du tittar lite längre fram så inser du att års besparingen är mycket bättre totalt sett
än att ösa ut x antal kr på en solfångare som du har väldigt ojämn funktion på och som dessutom ger fruktansvärt lite effekt vinter tid...så du är ändå tvungen att göra en stödlösning för tiden solfångaren ej funkar....


« Senast ändrad: 30 januari 2010, 11:53:16 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!