0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
har direkteleldar med ved i kakelugn,så har låg elräkning ungefär 8500 kwa med allt..vet inte hur mycket hushållselen är..kanske 2000kwa..vi är 2 i hushållet..varmvattnet görs med direktel.falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..man kan få 35%max av godkänd kostnad ,1000kr per kvm för plana.1500kr för vakumm solfångarehögst 8600kr,med matrieal och arbete (firma)synd man inte upptäckte det kommunala bidraget innan..kanske för sent nu för att få några pengartrevligt med sol idag sobris härligt vinterväder..då får du ut en del varmvatten idag...synd att det inte är sol varje dag bara
men såg att min kommun har ett bidrag på ungefär lika mycket som det statliga solbidraget..och man kan få ut båda...det gör ju att det blir lönsamt fortare
falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..
Citat från: tjena skrivet 28 januari 2010, 10:54:44men såg att min kommun har ett bidrag på ungefär lika mycket som det statliga solbidraget..och man kan få ut båda...det gör ju att det blir lönsamt fortareÄr det Göteborgs kommun?
Citat från: tjena skrivet 28 januari 2010, 13:58:30falkenberg nåt EU bidrag dom kan dela ut..men var visst inte mycket pengar kvar nu..Har du läst på http://www.greenhouse.falkenberg.se/ ?Där står det att man måste göra 2 uppgraderingar för att berättigas med bidrag (varav solfångare kan ses som en)Så du måste byta fönster eller tilläggs isolera vind/väggar förutom solfångarna för att bidraget skall komma att betalas ut.EU har detta bidrag men vad jag kan få fram så är det bara Falkenberg som deltar i projektet från Svensk sida.När får övriga landet vara med? Hade helst sett ett EU bidrag på nationell nivå för att minska energianvändningen