0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hei,undrar hva effektiv COP blir på ulike värmepumper när det er kallt, till eksempel -7 .. Reklamen från produsent er nå en ting, men det hadde värt interessant å höre hva dere har av erfaring med deres pumper.. Når jeg ser på tallene som logges her, kan det set ut som om de fleste får omtrent halv el forbruking til oppvarming. Det er et stykke fra det til en COP på 4.5... som en del produsenter reklamerer med. De fleste oppgir vel en teoretisk COP rundt 3 ved streng kyla, men det hadde vært interessant å høre hva dere opplever som effektiv COP ved ordentlig vinter väder ..hilsen sigurd
Jag har svårt att förstå varför COP faktorn för en jordvärmepump skulle börja minska när det blir kallare ute dvs. så länge brine in är konstant. Kanske kommer det snart en förklaring om det nu skulle förhålla sig så. Vi har -28ºC mitt i Sverige och fortfarande kommer det värme från jordvärmepumpen.Hälsningarsansun
Citat från: sansun skrivet 31 januari 2010, 23:07:05 Jag har svårt att förstå varför COP faktorn för en jordvärmepump skulle börja minska när det blir kallare ute dvs. så länge brine in är konstant. Kanske kommer det snart en förklaring om det nu skulle förhålla sig så. Vi har -28ºC mitt i Sverige och fortfarande kommer det värme från jordvärmepumpen.HälsningarsansunÄr det kallt ute krävs högre värmebärartemperatur för att hålla samma inomhustemperatur. Högre värmebärartemperatur = lägre COP även om köldbärartemperaturen är konstant.
års cop på en luftvärmepump hamnar kanske grovt på 2 till 2.5..3?/A.
Att brine är konstant vid sträng kyla är väl inte ovanligt? Vald kurva värde bestämmer alltså COOP faktorn. Hur skall man räkna om kompressorn inte behöver gå hela tiden? Eller är det så att COOP faktorn alltid är är ett momentant värde? Det skulle väl vara bra att rita in en COOP kurva på samma diagram som värmekurvorna. Vet du var man kan hitta värmekurvor t ex Kurva 35-40 för Thermia Diplomat TWS 12. Endast Kurva 40 visas schematiskt i Thermias Installationsmanual.Jag skulle vilja skicka med följande fråga om Brine In/Ut: Jag har kört på cp- läge 2. Konstant 0ºC In och -2ºC ut nu i vinter. Hur får jag ett större delta T - skall jag öka eller sänka cp.?sansun
Grovt räknad för mindel blir det 21500 – 5000 =16500 och 10500 – 5000=550016500/5500 = 3 på hela året.