Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥n som har ritningar pÃ¥ en allojebrännare?(ombyggd vanlig oljebrännare)  (läst 8659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
Tänkte ev bygga om en oljebrännare till en så kallad alloljebrännare.Är det nån som har tips om vilken modell som är enklast att bygga om eller andra synpunkter,t.ex var man hittar en tystgående kompressor osv.Ska köra lågbudget.Jag ska naturligtvis inte elda med annat än "lagliga" oljor!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Hade en bekant som har bilverkstad, tog hem och eldade motorolja, men vet inte hur den är modifierad.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
Åtgärderna för att kunna elda annat än vanlig lätt eldningsolja (t ex begagnad frityrolja och andra vegetabiliska oljor) ligger snarare utanför brännaren än i själva brännaren.
Det rör sig framför allt om bränslefilter med stor kapacitet som kan ta hand om all smuts som finns i fast form i de alternativa bränslena. Om man kan befara mikroskopiska vassa metallpartiklar i oljan, t ex om oljan har varit i kontakt med kuggväxlar, behövs ett finfilter som tar hand om dem (typ finfiltret för bränsle till dieselbil), annars blir brännarens pump och munstycke inte långlivade.
Kraftig förvärmning behövs för de oljor som är trögflytande eller till och med stela vid den temperatur där de förvaras. Man måste se till att filter och sånt hålls varma även då brännaren står stilla och det inte pågår oljeflöde genom dem.
Luftförvärmning kan också vara till nytta för att få fullständig förbränning av långa kolvätekedjor.
Om oljan är vattenhaltig (typiskt för begagnad frityrolja som brukar mellanlagras i fat med nedstucken tratt utomhus bakom gatukök) så måste man ordna vattenavskiljare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hade en bekant som har bilverkstad, tog hem och eldade motorolja, men vet inte hur den är modifierad.

/A.

Kan garantera dig att hans panna kommer gå en tidig död tillmötes, smörjoljan kommer bygga upp enorma mängder avlagringar på tuberna under kort tid. Smörjoljan är helt enkelt inte gjord för förbränning.

SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Vi kanske borde tänka på vår miljö knUp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad geddan

  • NÃ¥gra pumpar har man väl slängt upp....
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kristianstad
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vem behöver kärnkraft när vi har el????
Du smurfen,tror du det dör många harar,skalbaggar och rådjur om jag eldar frityrolja i min panna?I så fall lovar jag att lägga ner detta projektet!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19135
  • Karma +15/-13
Det verkar som du redan har tänkt på miljön. Själv har jag ingen aning om det är miljovänligt att elda frityrolja men är tveksam till om det är godkänt att elda med hjälp av en hembyggd brännare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2449
  • Karma +5/-0
Det verkar som du redan har tänkt på miljön. Själv har jag ingen aning om det är miljovänligt att elda frityrolja men är tveksam till om det är godkänt att elda med hjälp av en hembyggd brännare.

Det beror på i vilken kommun man bor, hur de lokala föreskrifterna ser ut, och inte minst på om man bor inom område med detaljplan (kallades förr stadsplanelagt område) eller inte.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!