0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det beror på lite unika förhållanden för det här systemet. Jag begrep först inte heller hur det kunde komma sig att det gick en större andel av vattnet genom radiatorerna när man ökade farten på pumpen. Intuitivt tycker man att det andel av vattnet som gick genom radiatorerna oavsett flödet i systemetMen så är det inte, det här är ett strömningstekniskt intressant problem. I bypassröret är det turbulent strömning, en grov uppskattning av Reynolds tal visar att Re bör ligga i området 10 000 - 15 000, alltså betryggande över gränsen för laminär strömning som ligger en bit under 3000. Vid turbulent strömning är tryckfallet nästan proportionellt mot kvadraten på flödet.I avsticken till radiatorn och i radiatorn är flödet troligen laminärt, det är en så liten del av flödet som går den vägen att det är låg strömningshastighet. Vid laminär strömning är tryckfallet proportionellt mot flödet.Om vi antar att flödet i systemet ökas till det dubbla blir tryckfallet i bypassdelen inte fullt 4 gånger högre. Det gör att flödet genom radiatorn ökar med samma faktor som tryckfallet, nästan 4 gånger. Då flödet genom bypassen bara ökade en faktor två betyder det att vid högre fart på pumpen kommer en större andel av flödet att passera genom radiatorerna i det här fallet.För det här systemet lönar det sig att ligga under optimalt deltT på värmebäraren genom att det blir möjligt att sänka framledningstemperaturen för samma inomhustemperatur. Radiatorerna utnyttjas bättre vid högt flöde.
Nja, är radiatorvattenflödet detsamma blir det i stort sett samma deltaT över pumpen, den ger lite mer effekt pga lägre värmebärartemperatur men det skiljer inte så mycket. Uttaget av energi ökar inte, huset behöver ju lika mycket värme vid en viss utetemperatur oavsett radiatorernas storlek.
Jag testade när det var lite kallare ute, att sänka pumphastigheten ett snäpp, och fick då genast ett DT på ca 7,5 ºC. Men märkte att radiatorerna inte riktigt fick ut värmen i rummen. Men det positiva var att förändringen blev märkbar på förbrukningen det dygnet.
Vad händer? Om man dimensionerar upp raddarna och VB fram att sjunker? Jag har ju ett snäpp till på pumpen att ta till i nödfall.
48 grader framledningstemperatur vid -20 ute tycker jag inte är underdimensionerat. Mitt hus behöver ca 51.
Blir det inte problem med för låg temperatur i de rum där radiatorerna inte byts eller klarar den öppna planlösningen det?
Om jag skulle byta radiatorer i delar av huset skulle min kostnad, om jag gör arbetet själv, bli ca. 1800:- / radiator. Det rör sig om 4 st. stora radiatorer i bottenvåningen. Totalkostnad ca. 7200:-.Kan det löna sig att byta dessa radiatorer och eventuellt fler radiatorer i huset? Kommer pumpens verkningsgrad att öka så pass att jag får igen kostnaden för radiatorbytet?
Drar pumpen för 9-10 tusen kronor el per år och man kan köra med i snitt 5 graders lägre temperatur på värmebäraren sparar man ungefär 1000 kr/år, mer om pumpen behöver tillsatsel eftersom effekten ökar något.
Kommer de nya raddarna att avge så mycket värme att VP.n inte alls orkar upp till den temperaturen längre?
CiteraDrar pumpen för 9-10 tusen kronor el per år och man kan köra med i snitt 5 graders lägre temperatur på värmebäraren sparar man ungefär 1000 kr/år, mer om pumpen behöver tillsatsel eftersom effekten ökar något.Varför sparar man mer om man behöver tillsatsel? Jag förstår inte riktigt hur du menar.