0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det är för bra för att vara sant.Du återvinner 85% av den ventilerade luftens värme.Om vi tar som exempel att du tidigare haft 20l/s i självdrag när det varit 7ºC ute och 20 ºC inne så ser det ut så här:0,02 x 1010x 1,2 x 27 = 654W0,65kW x 24tim= 15,6 kWh/dag vid +715,6kWh x 365= 5694 kr/årDet här är väldigt grovt räknat. Inga graddagar ingenting.På denna kostnad skulle du teoretiskt kunna spara 85%, alltså 4840 kr. Det du vinner är att du får återvinning på den mesta luften i huset. Även den ofrivilliga ventilationen minskar vilken i vanliga fall värms av värmesystemet direkt.Så länge du inte värmt huset med värmd ueteluft så kan du inte räkna som du gjort.Ska man vara helt ärlig så är det billigast att inte ha ventilation, sedan ökar kostanden linjärt med ökad luftmängd./Raptor
Hej forumsexperter. Jag är helt ny här och i det här området och jag behöver råd. Min sambo och jag har köpt ett hus från -61 med självdrag. Huset är utbyggt i omgångar och ventilationen fungerar dåligt. Jag har nu haft dit en firma som lämnat en offert på ett komplett system med värmeväxlare, installerat och klart. Slutnotan skulle hamna på 49000 efter rot-avdrag. Nu till min fundering; enligt killen så återvinns 85% av värmen i huset genom vvx. Huset värms av fjärrvärme och vi har installerat ett golvvärmesystem i hela huset. Tidigare ägares nota för fjärrvärmen har legat på 16-17000 per år varav 3000 är fast kostnad.Om vi nu installerar det nya ventilationssystemet och återvinner 85% så bör kostnaden för fjärrvärmen landa på runt 5000 kronor (3000 fast+2000 förbrukning) d.v.s vi skulle spara 11-12000 per år. Kan nån vara vänlig och upplysa mig om vad jag missar? Detta verkar för bra för att vara sant?
Men du måste ändå ha friskluftsventiler och dom+golvvärme tycker jag inte e en bra kombination. dom funkar bättre med radiatorer=högre temp.Men det är min åsikt.