Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Etanol är det framtiden???  (läst 9311 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13327
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #15 skrivet: 26 januari 2010, 12:57:32 »
Jag har väldigt svårt att förstå varför vi inte använder metanol i stället. Råvaran har vi och det är ett effektivare bränsle. Etanol är enligt mig helfnoskigt som bränsle. Jag håller med dem som säger att man inte ska blanda in sprit vid bilkörning.

......Och metanol är alltså inte sprit nu längre, eller..??????????

Blaser kanske menade teknisk sprit...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #16 skrivet: 26 januari 2010, 13:02:48 »
Ja, det är inte lätt att veta, vad han menar.
Han har svårt att förstå, varför man inte använder träsprit, samtidigt som han håller med de, som säger, att man inte ska blanda in sprit vid bilkörning
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13327
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #17 skrivet: 26 januari 2010, 14:16:35 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sprit
Citera
Sprit sannolikt av fr. ésprit, "anda", "alkohol", lat. spiritus, "andedräkt", "luft", "anda".

Sprit kan betyda något av följande:

etanol, möjligen blandat med vatten i olika koncentrationer. Teknisk sprit är etanollösningar som inte är avsedda att drickas.

spritdryck är enligt alkohollagen en vätska som innehåller etylalkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Se även alkoholdryck.

metanol, träsprit, en direkt livsfarlig typ av sprit.

koncentrat till exempel i ättiksprit.

Andra alkoholer, till exempel propanol och butanol

http://psyklopedin.org/wiki/Alkohol
Citera
"Etylalkohol C2H5OH är den roligaste alkoholen, om man dricker litet grand, blir man glad, klok och vacker"
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #18 skrivet: 26 januari 2010, 16:14:26 »
Metanol har ju i många år använts som bränsle inom t ex modellflyg och motorsport. Men som bränsle för vardagsbilar är metanolen inte så lämplig, vare sig ren eller utblandad med bensin till s k M85.
Det stora problemet är att om man ska producera metanol på ett billigt och rationellt sätt, så blir den alltid förorenad av bl a organiska syror. Metanol av den kvaliteten ger korrosion på de flesta metaller. Tankar mm måste vara av syrafast stål för att de ska hålla.
Nu kan man förvisso rena metanolen men det är en dyr process. Den renade metanolen som man använder i modellflygsammanhang mm är inte så korrosiv men istället måste man vara beredd att betala över 50 kr per liter för den, och det är ju helt orimligt om den ska användas som vardagsbränsle.

När USA intresserade sig för alternativbränslen under Clinton-eran på 90-talet så gjorde man storskaliga försök med både etanol- och metanolbränslen. Bl a Ford tog fram bilar (Taurus med 3,0 l V6-motor) för båda bränslena, de var hårdvarumässigt identiska och skilde bara genom olika programvara i motorstyrsystemet. För att klara den korrosiva metanolen var bl a bränslepump, spridare och bränsletryckregulator utförda med alla metalldelar som kunde komma i kontakt med bränslet av rostfritt stål, vilket naturligtvis blev mycket dyrt.
Metanolen föll så småningom bort även av andra skäl:
 - Ännu lägre energiinnehåll än etanol, man kommer alltså inte så långt på en tank.
 - Större kallstartsvårigheter.
 - Mer otrevliga oförbrända kolväten släpps ut efter kallstart jämfört med etanol och bensin.
 - Allvarlig förgiftningsrisk om människor eller djur råkar få i sig bränslet.

Vad jag vet säljs inte M85 från mack någonstans i världen idag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2577
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #19 skrivet: 26 januari 2010, 21:05:11 »
Samma nackdelar som etanol till stor del.

Men den största nackdelen är nog att det brinner utan synlig låga, det kan ju vara ganska farligt vid en mack.
Kolla på tex indycar och nascar på youtube när det brinner utan att synas, man undrar varför de springer och sprutar vatten för det syns inte att de håller på att förkolna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #20 skrivet: 27 januari 2010, 12:15:41 »
Samma nackdelar som etanol till stor del.

Men den största nackdelen är nog att det brinner utan synlig låga, det kan ju vara ganska farligt vid en mack.
Kolla på tex indycar och nascar på youtube när det brinner utan att synas, man undrar varför de springer och sprutar vatten för det syns inte att de håller på att förkolna.

Både etanol och metanol brinner med svagt synlig låga i ren form. Men som vardagsbilbränsle är de ju alltid blandade med minst 10 % bensin till E85 respektive M85, och den bensintillsatsen räcker gott och väl för att lågan ska bli gul och sotande. Bensintillsatsen behövs ju också för att få drägliga kallstartegenskaper och, i etanolfallet, som denaturering.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2577
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #21 skrivet: 27 januari 2010, 18:49:21 »
Min synpunkt på etanol kvarstår, så länge man inte behöver utföra avgastester på etanolbilar med etanol i tanken borde de förbjudas.
De tester som gjorts ger alarmerande höga utsläpp.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #22 skrivet: 27 januari 2010, 19:51:44 »
På vintern är det E75!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13327
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #23 skrivet: 27 januari 2010, 20:36:51 »
På vintern är det E75!?
Enligt SS 15 54 80 :
Sommar: 75-86% Etanol
Vinter: 70-86% Etanol

Produktnamnet är E85 oavsett årstid.
 :,v( :,v( :,v( :,v(
 ;) ;) ;) ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2667
  • Karma +5/-1
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #24 skrivet: 28 januari 2010, 16:26:39 »
Min synpunkt på etanol kvarstår, så länge man inte behöver utföra avgastester på etanolbilar med etanol i tanken borde de förbjudas.
De tester som gjorts ger alarmerande höga utsläpp.

Vilka tester avser du då? Det jag känner till, och som brukar anföras i sådana här sammanhang, är ett test som gjordes omkring 2005 på en synnerligen klåparmässigt etanolkonverterad (bränsletrycket höjt genom strypventil på returledningen från tryckregulatorn) Skoda Felicia. På grund av den misslyckade konverteringen fungerade lambdaregleringen inte som den skulle under avgasprovet utan bränsleblandningen blev alldeles för mager vid större belastning av motorn, med stora kväveoxidutsläpp som följd. Det fenomenet slipper man på bensinbilar som är mer seriöst konverterade med t ex piggybacksystem eller större spridare.

Det händer också ibland att man tar upp avgasutsläppen från de etanoldrivna bussar som gick i bl a Stockholm på 90-talet, men de är inte relevanta för dagens teknik för etanoldrift av personbilar. Bussarna hade dieselmotorer som kördes på en blandning av etanol och s k tändförstärkare, det bränslet kallades Etamax-D. Etanol är i sig ganska olämpligt som dieselbränsle eftersom det är så svårt att antända genom kompressionsvärme. Detta tillsammans med dieseltekniken som gör att motorn hela tiden går med luftöverskott gjorde att man fick stora utsläpp av bl a organiska syror och aldehyder, i synnerhet när motorn var kall och/eller gick på tomgång. Det brukade lukta ättika lång väg om de där bussarna.

När man studerar kolväteutsläppen från en gnisttänd E85-driven motor som nyss är kallstartad så bör man ha klart för sig att bara en mycket liten del av de totala utsläppen är "farliga" kolväten (cykliska, aromatiska, aldehyder osv) som man är van vid från avgasprov på bensinmotorer. Den största delen är helt enkelt oförbränd etanol. Och sådan släpper ju även den bensin- och dieseldrivna biltrafiken ifrån sig kubikmetervis av i form av spolarvätska! Att den går ut genom spolarmunstyckena och inte genom avgasröret är förstås en annan sak.
De avgasanalysatorer som vanligtvis används på MTC och andra avgaslabb kan inte mäta etanol separat utan drar så att säga alla kolväten utom metan över en kam.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2577
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #25 skrivet: 28 januari 2010, 22:07:04 »
vi har redan haft denna diskussion sök på forumet...

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #26 skrivet: 30 januari 2010, 17:08:10 »
Ni som tycker att etanol är så dåligt. Vad förespråkar ni för bränsle? Är det bara att köra på med bensin och diesel tills den är slut och klimatförändringarna uppmärksammas även av er eller har ni bättre alternativ? El? metanol? RME? Andra ideer?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #27 skrivet: 30 januari 2010, 17:19:26 »
Hej
i mina ögon är det följande i fallande ordning
Rena Elbilar
Hybrider El/RME Disel eller tillsist rena dislar som går på RME disel.

i framtiden så ser jag gärna vätgas bilar eller biogasbilar men det är tyvär en bra bit dit.

rena elbilar är faktiskt det jag tror mest på i dag,tekniken finns å det går att köpa elbilar i usa
som funkar,tyvär finns dom inte i europa än,danskarna va vist på g i år men det stoppades av nån underlig anledning...

det enda vettiga just nu e ju att köpa en miljödisel bil

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #28 skrivet: 30 januari 2010, 17:33:29 »
elibilar verkar vara ett skapligt alternativ i stadstrafik. problemet är väl att elen idag inte producerat på ett acceptabelt sätt. Man kan vara hypotetisk och tänka att elbilar är perfekta OM de drivs med el från vind eller solenergi. Men en ökning av elförbrukningen nu skulle troligen öka på kolförbränningen i kondenskraftverken. Detta skulle innebära en total verkningsgrad på ca 30% i elbilen och då producerat 100% av kol.

Jag tror definitivt på elbilar som ett av flera alternativ i framtiden. Just nu verkar ändå etanolen vara en bra start på infasningen av alternativa bränslen. Bränslesnålare fordon i kombination med minskade transportsträckor är nästa viktiga steg.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Etanol är det framtiden???
« Svar #29 skrivet: 30 januari 2010, 17:52:03 »
Va med elbil nu.. -28 grader här...  lite problem en vargavinter i norr kanske!?
En effektiv diesel skulle duga för mig!

purjo__
Jo jag vet, men likafullt så är det mindre sprit på vintern.

Hallå vart finns den globala uppvärmningen? nån som vet, skicka hit omgående isåfall!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!