0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Blaser skrivet 20 januari 2010, 11:06:12Jag har väldigt svårt att förstå varför vi inte använder metanol i stället. Råvaran har vi och det är ett effektivare bränsle. Etanol är enligt mig helfnoskigt som bränsle. Jag håller med dem som säger att man inte ska blanda in sprit vid bilkörning.......Och metanol är alltså inte sprit nu längre, eller..?
Jag har väldigt svårt att förstå varför vi inte använder metanol i stället. Råvaran har vi och det är ett effektivare bränsle. Etanol är enligt mig helfnoskigt som bränsle. Jag håller med dem som säger att man inte ska blanda in sprit vid bilkörning.
Sprit sannolikt av fr. ésprit, "anda", "alkohol", lat. spiritus, "andedräkt", "luft", "anda".Sprit kan betyda något av följande:etanol, möjligen blandat med vatten i olika koncentrationer. Teknisk sprit är etanollösningar som inte är avsedda att drickas. spritdryck är enligt alkohollagen en vätska som innehåller etylalkohol i en koncentration av mer än 2,25 volymprocent. Vin, starköl och öl anses dock inte som sprit. Se även alkoholdryck. metanol, träsprit, en direkt livsfarlig typ av sprit. koncentrat till exempel i ättiksprit. Andra alkoholer, till exempel propanol och butanol
"Etylalkohol C2H5OH är den roligaste alkoholen, om man dricker litet grand, blir man glad, klok och vacker"
Samma nackdelar som etanol till stor del.Men den största nackdelen är nog att det brinner utan synlig låga, det kan ju vara ganska farligt vid en mack.Kolla på tex indycar och nascar på youtube när det brinner utan att synas, man undrar varför de springer och sprutar vatten för det syns inte att de håller på att förkolna.
På vintern är det E75!?
Min synpunkt på etanol kvarstår, så länge man inte behöver utföra avgastester på etanolbilar med etanol i tanken borde de förbjudas.De tester som gjorts ger alarmerande höga utsläpp.