0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Blaser skrivet 14 januari 2010, 14:37:21Citat från: pricken skrivet 14 januari 2010, 14:20:57Å skåne borde vi ge tillbaka till danskarna.... Vi skåningar gjorde fel som tog Sverige i stället för att behålla Danmark Jaså var det på det viset. När jag läste historia var det Sverige som spöade och fördrev Dansken. Skåningarna var på Danskenssida för utom i Malmö där man var rädd att Dansken skulle bränna ner staden ... Sedan Karl XI har ingen vågat sig hit över sundet... De busade lite med Karl XII .. då vann vi igen utan att nästan avfyra ett endaste skott...
Citat från: pricken skrivet 14 januari 2010, 14:20:57Å skåne borde vi ge tillbaka till danskarna.... Vi skåningar gjorde fel som tog Sverige i stället för att behålla Danmark
Å skåne borde vi ge tillbaka till danskarna....
Citat från: MGKea skrivet 14 januari 2010, 18:03:03Citat från: Blaser skrivet 14 januari 2010, 14:37:21Citat från: pricken skrivet 14 januari 2010, 14:20:57Å skåne borde vi ge tillbaka till danskarna.... Vi skåningar gjorde fel som tog Sverige i stället för att behålla Danmark Jaså var det på det viset. När jag läste historia var det Sverige som spöade och fördrev Dansken. Skåningarna var på Danskenssida för utom i Malmö där man var rädd att Dansken skulle bränna ner staden ... Sedan Karl XI har ingen vågat sig hit över sundet... De busade lite med Karl XII .. då vann vi igen utan att nästan avfyra ett endaste skott...Det beror mkt på vem som skriver historien. Vissa kallar folk tyranner och andra dem goda. Skåningarna låg mitt emellan och hade ett helvete med svenskarna. De flesta skåningar ville vara danskar på den tiden men de svenska tyrannerna tvingade in dem i sverige. Svenskarna var ju verkligen tuffa 1905 vid den norska gränsen.
Även om det inte fanns vapen så är det ok att lägga sig menar du? De som anmälde sig som frivilliga till Finland ska ha all heder, och svenskarna kunde väl saboterat mera eller nåt som danskar och norrmän gjorde.
Citat från: Blaser skrivet 14 januari 2010, 18:47:16Citat från: MGKea skrivet 14 januari 2010, 18:03:03Citat från: Blaser skrivet 14 januari 2010, 14:37:21Citat från: pricken skrivet 14 januari 2010, 14:20:57Å skåne borde vi ge tillbaka till danskarna.... Vi skåningar gjorde fel som tog Sverige i stället för att behålla Danmark Jaså var det på det viset. När jag läste historia var det Sverige som spöade och fördrev Dansken. Skåningarna var på Danskenssida för utom i Malmö där man var rädd att Dansken skulle bränna ner staden ... Sedan Karl XI har ingen vågat sig hit över sundet... De busade lite med Karl XII .. då vann vi igen utan att nästan avfyra ett endaste skott...Det beror mkt på vem som skriver historien. Vissa kallar folk tyranner och andra dem goda. Skåningarna låg mitt emellan och hade ett helvete med svenskarna. De flesta skåningar ville vara danskar på den tiden men de svenska tyrannerna tvingade in dem i sverige. Svenskarna var ju verkligen tuffa 1905 vid den norska gränsen.Skåningarna själva kunde inte avgöra utgången. Historien är ungeför lika på både svensk och dansk sida.Ang 1905 så darrade norrbaggen och gav upp när de fick nys om att svensken skickat en ubåt mot dem...1940 fanns det inga vapen. Gevärsfaktoriet körde ut maskingevär med bil till gränsen vart efter de tillverkades. Mycket hade skickats till finland.... (Finnarna tyckte inte om våra ärtbössor som bara krånglade.)
Tror jag det att Tyskland inte var ett direkt hot mot oss eftersom de fick ta alla mineraler de behövde ta ur våra berg utan större protester iallafall.
De klart eftersom vi gav efter för tyskarna och lät de använda tom järnvägarna, eller är jag felunderrättad?
Jaadu, det är ju fint att du inte slaktar mig direkt när du läser mina inlägg, kan inte historien i alla turer som varit, men jag är övertygad om att hade vi gjort MOTSTÅND värt namnet hade det nämnts. Allt detta du nämner är säkert sånt som skett i smyg för att inte stöta fienden och det är jag föga imponerad av. Ynkligt är dess rätta mamn hos dessa ynkryggar!
Citat från: leifa.k skrivet 14 januari 2010, 21:29:09Jaadu, det är ju fint att du inte slaktar mig direkt när du läser mina inlägg, kan inte historien i alla turer som varit, men jag är övertygad om att hade vi gjort MOTSTÅND värt namnet hade det nämnts. Allt detta du nämner är säkert sånt som skett i smyg för att inte stöta fienden och det är jag föga imponerad av. Ynkligt är dess rätta mamn hos dessa ynkryggar!Man är ingen ynkrygg för att man inte vill slåss! Om inte huvet fungerar får armarna tala....