Ja hopp, då har man beställt en pump då.
Fast jag ändrade mig i sista minuten (stort tack till Tomas på TSComfort för att jag kunde ändra i sista stund).
Istället för en Nocria 14 så blev det en Mitsubishi FD35.
När jag tänkte efter lite så insåg jag att Nocrians begränsade möjlighet till att styra fläkten och ändra luftriktningen mer än ca 45 grader upp skulle påverka värmespridningen negativt i huset.
Tyvärr så tror jag inte att Nocrian hade kunnat sprida värmen ut mot köket eftersom jag beräknade att luftströmmen skulle träffa ungefär mitt i rummet. Och tyvärr så har jag ett drag från kattluckan i altandörren som går genom vardagsrummet och ut vid trappan så jag är rädd att värmen skulle tagit den enkla vägen och följt "strömmen".
Men FD35:an kan jag ställa fläkten och rikta in luftströmmen så att den träffar ungefär vid altandörren och därmer värma luften som kommer in (skapa en luft vägg?) och sprida varm luft in i köket som sedan sprider sig via hallen och upp till övervåningen.
Trist eftersom jag värdesätter garantin och effekten på Nocria:n (sen är ju den automatiska filter rengörningen ett +) men jag inser att jag stirrade mig blind på det istället för huvudfunktionen.. Att den ska fungera i mitt hus.
Får hålla tummarna nu och hoppas att FD35:an fungerar som jag tänkt det. studs
En sak som förvånar mig lite (vet inte om det är positivt eller negativt) men det skrivs väldigt lite om FD25 och FD35 på forumet. Det var något som jag kom att tänka på när jag tänke läsa lite om FD35:an så är det mest bara Nocria alla pratar om på forumet.
Om det innebär att Mitsubishi´s pumpar bara fungerar utan krångel eller att de inte är så poppis låter jag vara osagt (men jag hoppas på att det är för att de bara fungerar utan krångel).

Jag återkommer när den är installerad. Ca 10 dagar... Väntar med spänning på att installatören ska ringa..
Återkommer säkert med en massa dumma frågor sen...