0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På landet säger ju inte mycket om vart torpet ligger men jag gissar vilt och säger att det är norr om stan.Större delen av sverige från säg mina trakter (värmland) och uppåt har de senaste dagarna haft -30 eller kallare och ligger torpet så att det har varit lika kallt som här så har pumpen antagligen inte en chans att fixa dessa temperaturer (den kan även ha slagit ifrån)Idag har kylan dämpats och jag hade bara -19 jämfört med -30 igår och därmed kan pumpen kanske börja leverera igen (om den bor här)Ta reda på hur kallt det har varit vid stugan, smhi och yr kan slå mycket just nu så lättast är att ringa en granne.Å jo, är det -30 där stugan bor så blir det kallt inne ifall det bara finns 1 element på övervåningen.
Att pumpen ska klara -32 betyder absolut inte alls att den kommer kunna ge full effekt vid de temperaturerna, i verkligheten så kommer den ge vad kompressorn drar ock ytterst lite mer (kanske 1kW?) och det räcker inte långt.Har det varit -25 så är chansen nog rätt så liten att pumpen klarar att hålla +10 inne tyvärr.Jag antar att ni har fler element i huset? , dessa ska alltid vara igång fast på en låg temp som en säkerhet.Vore det mitt hus så skulle jag nog packa bilen och åka direkt, särskilt som det verkar som att ni har vatten på.