0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är kluven om jag skulle ta och taner väggen mellan kök och vardagsrum, men hade jag gjort det och vunnit på lotto samt köpt en braskamin och ställt däremellan så borde ju den kunna värma halva huset; kök, vardag och ovanvåningen tillvissdel.fast ni som har koll, har jag rätt i min teori, kan jag vinna något på detta, den hamnar ju dumt så man kan ju inte sitta och stirra på den direkt, såvida om inte hittar en med glas på sidorna osv..*glömde rita ut var väggen är idag men ni kan nog ana det själva; i mitten av kaminen..
hej skulle sätta kaminen är den röda plutten är på min bild,sen skulle jag även göra hålet i golvet till övervåningen rejält typ 15-20 cm vidare än murpipan för att ev få luft snurr mellan botten våningen och övervåningen.(typ som en brandmans stång)tricket är att få kaminen så centralt i huset som det går,man får jämnare värme och klarar av att värma i princip hela huset med sin kaminsamt köra en helt oisolerad stålpipa hela vägen från kaminen å tills du går genom yttertaketblir stålpipan 3-4m ger den nått jävulskt med värme,du klarar dig lätt med den minsta kaminen du hittar typ 4-5kw då stålpipan lämnar lika mycket,om inte mer värme än kaminenjag har ca 1m stålrör på min lilla kamin å den är inte att leka med en liten brasa ökar tempen med 3-4 grader inne,vid underhålls eldning så får jag lägga in 2 klabbar i taget annars blir det bastu inne...