Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Självdrag som behöver utredas lite.  (läst 8116 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Självdrag som behöver utredas lite.
« skrivet: 06 januari 2010, 10:09:52 »
Hejsan.
Är sedan augusti inflyttad i mitt första egna hus. 180m2 i souteräng.

Har dock lite tankar angående ventilationen. Huset var specat som ett självdragshus.
I souterängplanet så har vi tallriksventiler i varje rum, även förråd och pannrum. I souterängplanet finns dush/bastu och tvättstuga. Duschrummet och tvättstugan har också ventiler i taket.
Dessa ventiler återfinns i varje rum på markplanet.

Nu kommer det finurliga. När jag kör köksfläkten så pumpas det in luft genom ventilerna och även en del matos. Detta även efter jag har tvättat filtrena till köksfläkten.
Efter lite letande så hittade jag ett vred inne i fläktskåpet som jag innan inte hade sett.

När jag drar igång det vredet så suger det i ventilerna - dvs omvänt från när jag kör köksfläkten. Detta känns mer som något jag bör använda mig av - men hur ofta och när finns behov för extra ventilation på det sättet? Ska sägas att vi har bytt värmesystem från en gammal oljepanna (som bara kördes på el de senaste 20 åren) till bergvärme.

De förra ägarna ska kontaktas för att se om de kan svara på hur det bör fungera - men tidigare så har de varit väldigt drabbade av "jag vet inte"-sjukan.

Tacksam för svar!

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 11:49:16 »
Hej dobey

Det måste finnas en frånluftsfläkt någonstans i ditt hus.

Suger det i alla ventilerna(i alla rum)?

I ditt kök har det antagligen suttit en kåpa(ingen motor i) och sen blivit bytt till en köksfläkt.

Köksfläkten skall ha en separat kanal ut ur huset.

Mvh Mattias
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 15:14:16 »
Jag tror det sitter något uppe på vinden alternativt något uppe vid den "skorsten" som köksfläktskanalen mynnar ut i. Jag märkte dock att om jag kör både med suget och köksfläkten samtidigt så slipper jag matos i rummen- dvs suget är större än den luftvolym som köksfläkten pumpar ner.

Jag är bara orolig att jag inte har tillräckligt med ventilation och sånt. Man vill ju inte sitta här om x år med massa skador.
Pratade med grannen som gav mig numret till snubben som byggde huset - så där kanske man kan kamma hem lite info.

Tack för svaret Mattias.

Jag tar gärna emot fler synpunkter också!

//Anders

Utloggad Munktell 20-24

  • Ventilationsmontör
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 206
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Heavy metal
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 15:31:35 »
Hej Anders

Suger det ut i alla ventilerna eller är vissa friskluft in?

Mvh Mattias

1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09

Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2

Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2

Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h.  21Gr.  86,5kWh/m2

Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2010, 16:25:39 »
Ska kolla detta. Återkommer.
//Anders

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 16:37:46 »
Alla suger ut luft när jag har igång vredet i vårt köksfläktskåp. Då känns det iofs som om tallriksventilerna på souterängplanet släpper in mer friskluft - vilket skulle verka rimligt. Så luften sugs ut från alla takventiler på markplan samt två st i dusch och tvättstuga i souterängplanet. Känns detta verkligen som självdrag fortfarande??

//Anders

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2010, 16:39:33 »
Hej Anders!  Nej detta kallas ju då för en mekanisk frånluftsventilation alltså. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2010, 17:46:21 »
Då antar jag att nästa steg är att ta hit någon som får kika på den. Ska iofs kontakta tidigare ägare och personen som byggde huset. Detta var dock -74 så jag hoppas att minnet är bra :-D

I övrigt kan jag med stor säkerhet anta att de tidigare ägarna aldrig har kört med frånluftsventilationen. De är många ventiler och de står öppna - kan detta funka ungefär som ett självdrag då? Det är ingen direkt konstig lukt från souterängplanet vilket borde tyda på att ventilationen fungerar ok, trots 5 månaders boende (för oss, samt typ åtminstonte 25 år av tidigare ägare) utan användande av frånluftsfläkten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 18:51:48 »
Hej Dobey!  Ja du har alltså en mekanisk frånluft eftersom det suger ut luft i dina ventiler i bostadsplanet inkl vissa våtutrymmen i nedre planet om jag förstår det rätt samtidigt som tanken är då att det skall komma in tilluft ifrån tallriksventilerna i det nedre planet i huset. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2010, 20:30:20 »
Precis Raffen. Som det är nu så strömmar det in bra genom friskluftsventilerna/tallriksventilerna i souterängplanet utan att vi har igång frånluftsfläkten. Så en fråga är ju om att det verkligen finns ett behov av fläkten? Kan det vara så att det behövs för att hjälpa självdraget på traven under sommaren då, vitt jag förstår, självdrag fungerar sämre pga mindre skillnader i temperatur på inneluft/uteluft.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2010, 20:41:06 »
Hej Dobey!  Ja du kan säkert ha rätt i detta, på sommaren så fungerar ju inte självdragsventilation överhuvudtaget medans på vintern så blir det ju en bra ventilation i husen ändå pga den temperaturskillnad som blir på insidan resp utsidan av huset. Det blir alltså som ett övertryck i huset som gör att du får till en bra ventilation utan fläktstyrning, däremot på sommaren vid t.ex +20 ºC inne och +20 ºC ute så händer det ingenting vad det gäller ventilation/luftombyte i husen utan då blir den enda ventilationen genom vädring isf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2010, 20:44:53 »
Termik är en rejäl kraft.
Nu är ju förusättningarna kanon för självdrag så låt fläkten vara avstängd.
Det är ju perfekt att ha den där i sommar när temperaturskillnaden inte är så stor.

Har du friskluftsventiler i samtliga vardagsrum och sovrum och frånluft i alla wc, tvätt och kök?
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad StevenVZ

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2010, 21:07:57 »
Hej Raptor. Vi har bara friskluftsventiler i souterängplanet - inga alls på markplanet. Dock är det gamla 2-glasfönster överallt så de drar rätt fint ändå även på markplanet.

Så vi har frånluft i varje sovrum/vardagsrum/wc/tvätt/kök - men bara friskluft nere i "källaren"/souterängplanet.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2010, 10:45:46 »
Ok, det verkar lite konstigt.  Sc:,h
Det är inte så att det har varit höga radonhalter?
Har ni något besiktningsprotokoll där man anger radonhalten, det är ett ganska vanligt problem i souteränghus.

Frånluft ska man inte ha i sovrum och vardagsrum. Inte ens om man har radon i huset. Dom skulle du fundera på att locka. Bättre att öka flödet i kök, wc och tvätt och tillse att det finns glipor/springor/överluftsdon så att frånluften lätt kan ta sej in i dessa utrymmen.
Komplettera med friskluftsdon eller spaltventiler i vardagsrum och sovrum.

Sen är du med i matchen!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad qvark

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Självdrag som behöver utredas lite.
« Svar #14 skrivet: 02 december 2010, 21:12:01 »
Hej,

Måste låna tråden för att fråga Raptor varför man ej bör ha frånluftsdon i sov/vardagsrum inte ens radonhus?
Bor nämligen själv i ett lättbetonghus med källare. Då vi bytt oljeeldning mot VP så misstänker jag att vi fått ett sämre självdrag i huset och funderar därav att sätta in en mek. frånluftsvent i just de utrymmen där man spenderar mest tid  dvs sov/vradagsrum. Snälla berätta hur/varför?  Sc:,h
1-planshus med uppvärmd källare -67
139kvm + 139kvm
CTC EcoEl1550/1800 + EcoAir107
Keddy spiskassett

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!