0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, tycker infon om vad som behövs i fråga om nätverkskonfigurering är lite snårig att hitta svar på när man söker i forumen... Så jag frågar!:Jag har tänkt skaffa en logger 2020 och köra den direkt mot e-logger-tjänsten. Då ska jag alltså dra en ethernet-kabel till min bredbandsrouters Ethernet-port. Därefter blir allt suddigt... Routern tilldelar IP-nummer med DHCP, och vad jag förstått måste Loggern ha ett fast IP-nummer i det lokala nätverket? Det finns då i routerns (Thomson TG784) ett alternativ där man kan välja att en enhet alltid får samma IP-nummer när den ansluter till routern. Borde inte detta funka? Och visst har jag rätt när jag fattat det som att det räcker att IP-adressen i det lokala nätverket är densamma hela tiden? Eller måste routerns IP-adress (som ju tilldelas av Bredbandsbolaget) vara samma hela tiden?Tacksam för hjälp, skulle kännas bra att grejerna kommer funka innan jag beställer...
Jag tolkar inte info så detta är ett urklipp från manualen till Loggersoft: Uppkoppling mot internettjänsten E-loggerObs! I dagsläget krävs att du har statisk IP-adress från din internetleverantör för att du skall kunna använda internettjänsten E-logger.Detta har inget att göra med att du har en statisk intern adress det är den externa som måste vara fast. Detta går ju att ordna via Dyndns eller liknande tjänster.
Citat från: 93turbo skrivet 05 januari 2010, 20:50:41Jag tolkar inte info så detta är ett urklipp från manualen till Loggersoft: Uppkoppling mot internettjänsten E-loggerObs! I dagsläget krävs att du har statisk IP-adress från din internetleverantör för att du skall kunna använda internettjänsten E-logger.Detta har inget att göra med att du har en statisk intern adress det är den externa som måste vara fast. Detta går ju att ordna via Dyndns eller liknande tjänster.Nä så är det inte. Loggern kan bara tilldelas ett ip. Sedan skall en port länkas till detta ipnr i routern. För att det skall fungera även efter ett strömavbrott så skall man låsa detta ipnr i routern så att ingen annan utrusning snor det. Att ISP måste till dela fast ipnr stämmer inte. Men om det står så i manualen så ....
Citat från: MGKea skrivet 05 januari 2010, 21:09:34Citat från: 93turbo skrivet 05 januari 2010, 20:50:41Jag tolkar inte info så detta är ett urklipp från manualen till Loggersoft: Uppkoppling mot internettjänsten E-loggerObs! I dagsläget krävs att du har statisk IP-adress från din internetleverantör för att du skall kunna använda internettjänsten E-logger.Detta har inget att göra med att du har en statisk intern adress det är den externa som måste vara fast. Detta går ju att ordna via Dyndns eller liknande tjänster.Nä så är det inte. Loggern kan bara tilldelas ett ip. Sedan skall en port länkas till detta ipnr i routern. För att det skall fungera även efter ett strömavbrott så skall man låsa detta ipnr i routern så att ingen annan utrusning snor det. Att ISP måste till dela fast ipnr stämmer inte. Men om det står så i manualen så .... Det är helt rätt det du skriver. Man låser den interna ip - adressen mot Loggerns MAC -adress och då får den samma interna hela tiden.Men det är just ISP ip - nummer som skall/bör vara fast. Men gör man som jag har en router kopplad till modemet och routern är igång 24/7 så är det väldigt sällan som jag får ett nytt ip - nummer. Men som sagt kolla in Dyndns eller motsvarande (sök på statisk ip - nummer) så löser det sig även om routern behöver startas om.
Hej igen, följande är saxat ur manualen till min router. Det verkar alltså som att min router stödjer detta?:Introduction The Dynamic DNS service allows you to assign a dynamic DNS host name (for example john.dyndns.org) to a broadband connection even if it is using a dynamic IP address. As soon as the device gets a new IP address, the dynamic DNS server updates its entry to the new IP address. What you need Before you can configure Dynamic DNS, you first have to create an account at a Dynamic DNS service provider. For example: www.dyndns.org www.no-ip.com www.dtdns.com Procedure Proceed as follows: 1 Browse to the Thomson Gateway Web Interface. 2 On the Toolbox menu, click Dynamic DNS. 3 On the Location bar, click Configure. 4 Select the Enabled check box. 5 If necessary, select the broadband connection to which you want to assign the Dynamic DNS host name in the Interface list. 6 Type the user name and password of your Dynamic DNS service account in the corresponding fields. 7 In the Service list, click the name of your Dynamic DNS service provider. 8 In the Host box, type the host name that you got from the Dynamic DNS service provider (for example mywebpage.dyndns.org). 9 Click Apply.
Citat från: 93turbo skrivet 05 januari 2010, 21:20:18Citat från: MGKea skrivet 05 januari 2010, 21:09:34Citat från: 93turbo skrivet 05 januari 2010, 20:50:41Jag tolkar inte info så detta är ett urklipp från manualen till Loggersoft: Uppkoppling mot internettjänsten E-loggerObs! I dagsläget krävs att du har statisk IP-adress från din internetleverantör för att du skall kunna använda internettjänsten E-logger.Detta har inget att göra med att du har en statisk intern adress det är den externa som måste vara fast. Detta går ju att ordna via Dyndns eller liknande tjänster.Nä så är det inte. Loggern kan bara tilldelas ett ip. Sedan skall en port länkas till detta ipnr i routern. För att det skall fungera även efter ett strömavbrott så skall man låsa detta ipnr i routern så att ingen annan utrusning snor det. Att ISP måste till dela fast ipnr stämmer inte. Men om det står så i manualen så .... Det är helt rätt det du skriver. Man låser den interna ip - adressen mot Loggerns MAC -adress och då får den samma interna hela tiden.Men det är just ISP ip - nummer som skall/bör vara fast. Men gör man som jag har en router kopplad till modemet och routern är igång 24/7 så är det väldigt sällan som jag får ett nytt ip - nummer. Men som sagt kolla in Dyndns eller motsvarande (sök på statisk ip - nummer) så löser det sig även om routern behöver startas om.Det var ett tag sedan jag hade min Logger igång. Kör annat system. Fast Ip .... det låter som en smärre försämring... eller Dyndns .. fixar dynamisk till statisk ip?
Dyndns fixar inget fast ipnr av ett dynamiskt tilldelat. Krav på dynamiskt IP från ISP har jag inga minnen av att det var från början.
Citat från: MGKea skrivet 05 januari 2010, 23:11:51Dyndns fixar inget fast ipnr av ett dynamiskt tilldelat. Krav på dynamiskt IP från ISP har jag inga minnen av att det var från början. Det är rätt du får inget fast ip men du har en koppling mellan din aktuella ip och ditt konto så man kommer alltid åt "sin" ip , eller vad det nu är man vill nå.Sista meningen förstår jag inte om du inte menar " krav på fast ip osv..". Ingen aning hur det var i början med Logger, har endast läst manualen som tydligen har blivit upprättad efterhand.
Det är Wiki som ändras vart efter. Notera att Logger2020 bara klarar att tilldelas ipnr. Ipnumret måste vara ett och samma. Hur det ser ut på wan sidan skall man inte bry sig om. Är det så då är det en blunder ifrån Andreas!
Till LaboldNär man kopplar en ip - adress till Dyndns eller motsvarande så skapas en web - adress som är följer det ip - nummer som man får tilldelat från sin isp. Är inte säker på om denna web - adress går att använda i Logger då manualen säger ip - adress.Men jag ser inget problem, om man har en router igång 24/7 då släpper inte routern den tilldelade ip - adressen. För eller senare får man start om routern alternativt spänningsbortfall så den starta om själv, skulle det inte då bli samma ip - adress får man väl göra om anslutningen E - logger eller så är det något annat som inte har startat rätt.Har precis fått min Logger så jag har inte anslutet mot E - logger ännu, kör endast lokalt men detta funkar perfekt. Det jag ångra är att jag inte köpte fler sensorer men det blir det snart.