Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Jakt pÃ¥ den svenska vargen!  (läst 19037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jakt på den svenska vargen!
« skrivet: 03 januari 2010, 12:25:10 »
Tycker personligen att det är bra med lite rensning av vargen här i Sverige, ska väl inte behöva ha den springandes runt husknuten. Läste om det pÃ¥ Aftonbladet och nu har jakten anmälts till EU, varför dÃ¥, det är väl inte i Bryssel vargen hÃ¥ller till??? Tog ju bara nÃ¥gra timmar att skjuta 22 vargar för 12000 jägare, inte konstigt när hela Sverige ligger under ett snötäcke... Nej det var nog dags att rensa lite i vargstammen pÃ¥ samma sätt dom gör med andra djurstammar... Vill bara tillägga att jag ej är jägare med blodad tand, äger ej ett vapen och har ej varit ute pÃ¥ jakt, lika bra att fÃ¥ det sagt för varg kan va ett känsligt ämne... Hoppas jag inte retat upp nÃ¥n med detta inlägg, tack och hej frÃ¥n mig  *vinkar* *vinkar* *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2010, 13:51:29 »
jag har inte ont av dom, naturen reglerar sig bäst själv..
í allmänhet tycker jag att jägare är lite enkelspåriga och ser sig gärna som några hjältar, visst inte alla men när man ser på förstasidan i tidningen att 25 bonnläppar spänner sig framför en skjuten älg så skrattar jag bara...

Utloggad zigge59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
    • Logg
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2010, 14:04:54 »
"Vi måste skjuta av ett tjugotal för att minska inaveln..."
Hur tänkte man då???
Villa 150 m2 byggår 1860.
Vedpanna Unic 35 Acktank 1700L m 150L VV-tank (inst 1992). Electrolux LLVP i garage (inst 2006). Optima 1100  LVVP (inst 2008, fast kond).
http://www.marberg.se/vplog

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2010, 14:09:37 »
Jag tycker att vargen ska få leva i dom trakter där "vargälskarna" bor och att vi som bor lite "avsides" och inte vill ha nån varg ska få slippa. För det är få saker som gör folk så arga som när nån som inte bor här vill bestämma hur vi ska ha det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2010, 14:10:52 »
"Vi måste skjuta av ett tjugotal för att minska inaveln..."
Hur tänkte man då???
Thumbsup
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2010, 14:12:30 »
jag har inte ont av dom, naturen reglerar sig bäst själv..
í allmänhet tycker jag att jägare är lite enkelspåriga och ser sig gärna som några hjältar, visst inte alla men när man ser på förstasidan i tidningen att 25 bonnläppar spänner sig framför en skjuten älg så skrattar jag bara...
Om du inte har ont av vargarna och säkert aldrig kommer att ha något direkt nöje av dem så försök då i stället att känna empati för dem som lider av vargarna.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2010, 14:56:52 »
Det kanske skulle räcka med skyddsjakt där enskilda problemvargar skjuts.

Jag har svårt att tro att alla de 12000 jägarna har fått djur rivna av varg.

1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2010, 21:18:37 »
jag bor på landet och har skogen inpå husknuten, samt har sett 3 vargar när jag promenerat i skogen med hunden, visst blir man lite orolig men alla gångerna sprang dom iväg, jag kopplade fort hunden så den inte skulle irritera vargen dock.

men jägare är ju oftast av nån anledning så inåt helsike arga på den här vargen och om nån jägare har fått sin jakthund skadad av en varg så blir det ett ramaskri utan dess like, men att den stackars jakthunden får lida hela livet sittandes i en bur och bara utnyttjas då det är jakt är det då ingen som nämner, men blir den skadad, då jävlar är den helt plötsligt familjens värdefullaste medlem osv.. och så startas det namninsamlingar och skrivs insändare...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #8 skrivet: 03 januari 2010, 21:29:06 »
Har ju själv hund som ni ser. Min grundinställning är att man skall anpassa sig, tex koppla hunden, vilket den inte är alltför ofta, jag får skylla mig själv om nåt skulle hända, inte skjuta vargen. Iofsig så har vi bara haft spår 3mil från mig, men inställningen står fast att det är bedrövligt att skjuta bort varg. Den hör ju till naturen, vi får väl anpassa oss till vargen istället.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #9 skrivet: 03 januari 2010, 21:33:42 »
Oskar P. menar du att det är för att jägare är arga på vargen, som dom vill skjuta den? Jag trodde att det var helt andra orsaker som gjorde att jägare jagar än att dom var arga på villebrådet. Jag är jägare och kommer om tillfälle ges skuta vargen, men jag hyser inget agg till den utan det är av helt andra orsaker som jag om tillfälle ges kommer att skjuta och även jag har hund
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #10 skrivet: 03 januari 2010, 21:37:56 »
"Vi måste skjuta av ett tjugotal för att minska inaveln..."

Aha,är det därför det snubblar omkring helpackade jägare utanför Rosenbad, tips, de flesta bor på Södermalm, god jaktlycka.....
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad NibeFighter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2010, 20:23:15 »
Har ju själv hund som ni ser. Min grundinställning är att man skall anpassa sig, tex koppla hunden, vilket den inte är alltför ofta, jag får skylla mig själv om nåt skulle hända, inte skjuta vargen. Iofsig så har vi bara haft spår 3mil från mig, men inställningen står fast att det är bedrövligt att skjuta bort varg. Den hör ju till naturen, vi får väl anpassa oss till vargen istället.
När vargen stryker utmed husknutarna så kanske du får en annan inställning. Vi har hund men även småbarn. Och jag är inte intresserad av att koppla barnen och anpassa mej till vargen. Vi kanske ska ha vildsvin, hästar och björnar som får gå helt fritt i samhället oxå? Vargen får gärna vara i skogen men de ska inte in i min trädgård.
« Senast ändrad: 04 januari 2010, 20:25:07 av NibeFighter »
Nibe 1235-8 150m borrhål värmer 114+190m². Total årsförbrukning (första året med vp) 13115kwh

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2010, 21:03:11 »

  Hej !

  Vi har sällan Varg här i vÃ¥ra trakter men vi bor uppefter skogen och inte vill man den ska dyka up här en vacker dag !  NEJ Tack !
 
    När det gäller jakt i Allmänhet pÃ¥ olika villebrÃ¥d sÃ¥ brukar det ju heta att man ska/kan jaga vad stammen tÃ¥l !  Eftersom det sköts sÃ¥ där pass mÃ¥nga vargar pÃ¥ en liten stund sÃ¥  är det väl inte ont om varg !   Dessutom brukar ju väl Vargar vara skygga ?
 
   Det som man kanske fÃ¥r vara minst lika oroad över i Sverige är de där Vildsvinena . De är väl inte att leka med och de förökar sig som möss   knUp
   Där borde det väl ökas pÃ¥ avskjutningen ! ? !  knUp
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #13 skrivet: 05 januari 2010, 08:38:10 »

    När det gäller jakt i Allmänhet pÃ¥ olika villebrÃ¥d sÃ¥ brukar det ju heta att man ska/kan jaga vad stammen tÃ¥l !  Eftersom det sköts sÃ¥ där pass mÃ¥nga vargar pÃ¥ en liten stund sÃ¥  är det väl inte ont om varg !   Dessutom brukar ju väl Vargar vara skygga ?


Vargarna är skygga, dessvärre för vargen var det helt optimala omständigheter vädermässigt för att jaga samtidigt som de flesta jägarna gav sig ut för att få skjuta varg.
Hade de fått hålla på en vecka hade de avlivat hela stammen utan vidare.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jakt på den svenska vargen!
« Svar #14 skrivet: 05 januari 2010, 09:15:19 »

  Hej !

  Vi har sällan Varg här i vÃ¥ra trakter men vi bor uppefter skogen och inte vill man den ska dyka up här en vacker dag !  NEJ Tack !
  
    När det gäller jakt i Allmänhet pÃ¥ olika villebrÃ¥d sÃ¥ brukar det ju heta att man ska/kan jaga vad stammen tÃ¥l !  Eftersom det sköts sÃ¥ där pass mÃ¥nga vargar pÃ¥ en liten stund sÃ¥  Ã¤r det väl inte ont om varg !   Dessutom brukar ju väl Vargar vara skygga ?
  
   Det som man kanske fÃ¥r vara minst lika oroad över i Sverige är de där Vildsvinena . De är väl inte att leka med och de förökar sig som möss   knUp
   Där borde det väl ökas pÃ¥ avskjutningen ! ? !  knUp

Hade vi haft mera varg där vildsvinen finns hade problemet varit mindre. Nu är ju problemet att om vildsvinen kommer in i trädgården vill ingen ha dem där och ingen tycks ju vilja ha vargen där heller. Vad göra då?

Vildsvin är fö precis som vargen ett skyggt djur men precis som alla andra djur som är allätare dras de till ställen där det är lätt att finna föda och när det sedan är "ofarligt" att befinna sig där är det ju klart att de kommer igen.
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 09:40:16 av Blaser »
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!