Detta kan bli ett långt inlägg, men hoppas med detta få lite bra tips och ideer.
Har ett etagehus på 158 m2 i Bollebygd byggt 2008 som vi flyttade in i Januari förra året med en Ivt 490, har testat lite med kurva och fininställningarna men ingen större framgång, körde fram till nov 2008 med 3.0 på kurva och 0 på fin (rumsgivarna på max) och sedan 1 år med 2.7 på kurvan och 2.8 på fin och rumsgivarna ställda på 20 grader för att i nov. i år återgå till 3.0 och 0.
Resultatet blev samma förbrukning oavsett vilken av inställningarna men som det är ställt nu så är det betydligt kallare inne (16.5 - 17 grader i den öppnare delen av huset).
Nedanstående siffror är total elförbrukning i snitt per dygn direkt tagna från elräkningarna, förutom senaste för dec. som jag läst av elmätarens, knappt att jag hann avläsa den innnan den bläddrade förbi
Jan. 2008 100 kwh / dygn
Feb. 2008 84 kwh / dygn
Mar. 2008 84 kwh / dygn
Apr. 2008 57 kwh / dygn
Maj. 2008 39 kwh / dygn
Jun. 2008 32 kwh / dygn
Jul. 2008 30 kwh / dygn
Aug. 2008 34 kwh / dygn
Sep. 2008 40 kwh / dygn
Okt. 2008 57 kwh / dygn
Nov. 2008 83 kwh / dygn
Dec. 2008 104 kwh / dygn
Jan. 2009 103 kwh / dygn
Feb. 2009 102 kwh / dygn
Mar. 2009 86 kwh / dygn
Apr. 2009 54 kwh / dygn
Maj. 2009 45 kwh / dygn
Jun. 2009 39 kwh / dygn
Jul. 2009 32 kwh / dygn
Aug. 2009 31 kwh / dygn
Sep. 2009 40 kwh / dygn
Okt. 2009 66 kwh / dygn
Nov. 2009 73 kwh / dygn
Dec. 2009 110 kwh / dygn
Som sagt, det svider ju att behöva se så höga siffror, vvad kan man utläsa av dessa siffror att vi skulle kunna sänka förbrukningen med en komplettering av något slag.
Vi har vattenburen golvvärme ochh braskamin som man måste elda i på morgonen eftersom det är rätt kallt i vardagsrumm och kök (den öppna delen), tyvärr så verkar den inte påverka förbrukningen i positiv riktning nämnvärt, högsta dygnsförbrukningen nu i dec. hamnade på 150 kwh.
Vi har en extern varmvattenberedare som går året om, annars borde väl sommarförbrukningen bara innehålla just varmvatten och hushållsel, läste någonstans att varmvatten drar mer el på vintern, men hur mycket ?
I vårt gamla hus, byggt 1990 och 200 m2, så installerade vi en CTC ecoair 105 som gjorde allas plånbok glad, där snittade vi 29 kwh / dygn i december inkl. varmvatten (extern beredare) och hushållsel och även där hade vi vattenburen golvvärme.
Sänkte förbrukningen där med hela 55%, och självklart vill jag ha en liknande lösning även i detta hus, men det är svårt att bevisa för frun att det borde göra nytta även i detta hus, då Ivt:n går på elpatron så fort det blir kallare än +5 ute, Ctc:n klarade sig utan elpatron ner till -15 minst.
Hon tror att en sådan L/V pump inte skulle göra någon skillnad, vi har ju Ivt:n säger hon.
Så jag skulle vilja få lite inputs på dels vad vi kan ha för årsförbrukning på enbart värmedelen, exkl. varmvatten och hushållselen.
Jag tycker ju att det borde väl vara ca: sommarförbrukningsdelen som är ex. värmen men hur mycket ska man lägga till för dyrare varmvatten och lite jjulbelysning etc. på vintern ?
Hoppas man kan använda ovanstående siffror för attt kunna ge ett svar på detta, och om man då helt sonika kan beräkna sig till vad en L/V pump skulle kunna sänka förbrukningen med, i gamla huset så sjönk totalförbrukningen alltså med hela 55%, inkl. driften av Ctc:n som ingår även om inte det är så stor del i förbrukningen.
Kan man lyckas med det även i detta hus trots Ivt:n som knappt verkar göra någon nytta så skulle man ju snart räkna hem en sådan investering, det hade väl varit halvvägs nu när vi stånkat på i 2 år redan med denna dyra lösning.
Tacksam för svar från expertisen.
Mvh ! Järker