Roster är en mycket bra anordning vid vedeldning som det finns mycket "spekulationer" om och experrterna ställer sig ofta i kö för att tala om hur den skall användas om man nämner den... Det mesta är desvärre fel.
Roster fanns tom på gamla kol och/eller veddrivna ångpannor i tex fartyg och tåg!
i
Min erfarenhet sammanfattas i några punkter, prova gärna, tycker du det inte verkar ok, strunta i råden och erfarenheterna...
1) När Du tänder en vedbrasa i tex en braskamin FULLT ÖPPEN ROSTER. Ger snabb antändning fort som i sin tur ger lite miljöpåverkan och snabbt bra effekt.
2) När det brinner ordentligt, vrid ner rostern till halften typ...
3) Sedan stäng rostern helt eftersom syretillförseln då inte behöver vara hög
4) Om du lägger på mer bränsle/ved öppna helt igen så det tar sig igen. Och så 2) o 3) igen...
Om du skall skaffa en vedförbränningsanläggning köp en med roster! Många brasugnar saknar roster och funkar därmed inte så bra. En brasugn med en bra roster, se min bild tex, tänder man gärna och ofta...(Nej jag jobbar inte med eller säljer Handöl...)
Var glad och nöjd med att du har en vedspis med roster! Har du dessutom ett reglage för inluft, låt den stå helt öppen för det mesta. du kan tom vädra huset via skostenen om den står öppen!