Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Frikyla,Fläktkonvektorer  (läst 55663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad urban0920

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #60 skrivet: 28 maj 2006, 00:22:51 »
Ja, det finns uttag för kanaler både för tilluft (utifrån) och till kanaler dragna till angränsande rum.

Hur blir det med kondens problem i ventilations rören.
Vad jag har förstått så skall men ej skicka kallare luft än 17 grader i ventilations rör pg av det blir kondens utfälling i röret som kan bli mögel ?
Kan detta stämma ??

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #61 skrivet: 28 maj 2006, 00:36:16 »
Hej
Det blir inte kondens av att luften är kall, det blir kondens när varm luft kyls ner så att den inte förmår att hålla kvar fukten som den innehåller.
Läs om relativ luftfuktighet och hur mycket vatten luft kan innehålla vid olika temperaturer.

MVH
Messer

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #62 skrivet: 28 maj 2006, 02:53:36 »
Vårt rum är bara 25 m2, till 40 m2 kan det bli lite klent med endast en, lite beroende på vilken modell du köper.

Du kanske skulle välja en av de som är större (inte bara effektmässigt, utan även måttmässigt större) eller två stycken?

Jag har dragit 18 mm pexrör till min konvektor och satt en ventil i pannrummet där jag kan strypa in flödet.

Om jag gjort installationen nu skulle jag ha:

1. Lossat ellådan som sitter utvändigt konvektorn och flyttat upp den på en takstol i bredd med konvektorn, detta för att underlätta eventuell framtida service/reparation.

2. Jag skulle ha satt styrventil/bypassledningarna i pannrummet istället för direkt på konvektorn, nu ligger ju alla dessa grejor i isoleringen vilket inte gör det så lätt att inspektera/felsöka/reparera om det skulle behövas.

Dessa åtgärder borde inte vara allt för invecklat att göra, även om det säkert inte är tänkt att man skall separera på grejerna, det enda som går från styrlådan och in i konvektorn är ju kablarna till fläktmotorn och kondensvattenpumpen + nivågivaren. Att förlänga dessa torde inte vara svårt.

Flytten av ventilpaketen kräver lite vvs-arbeten, modifieringar, men torde också vara möjligt även för en hemmapulare att fixa.

Rickard!
Hur går det med frikylan. Nu har du väl haft åtminstone några varma vårdagar där den har fått bekänna färg.
Jag funderar själv på att köpa en sk12:a och är därför lite nyfiken på hur du tycker konvektorn fungerar.

Har du den digitala styrenheten!? Ändrar den alltså hastigheten på fläkten automatiskt efter kylbehovet?

Pexrör? Finns de med kondensisolering?  Funderar själv pÃ¥ att använda plusprisolrör.

Vad använder du för cirkulationspump för kylslingan?
Sk12/14 kylelement ger ett tryckfall på ~0,8mVP vid full effekt och kräver ett flöde på 462l/h (7,7l/min). Har tittat lite på vcc pumpar men tycker de verkar lite klena m.a.p. tryckfallet.

Har du 3-vägsventiler till konvektorn? Är det för att möjliggöra en cirkulation i systemet även när ventilen har stängt flödet i konvektorn?
Hur jobbar styrdonen? Öppnar eller stänger de ventilerna vid signal från styrenheten?
Kör man ett 2-rörssystem bara för kyla borde man kunna vara utan ventiler och låta styrenheten starta och stoppa cirk.pumpen i stället?

MÃ¥nga frÃ¥gor blev det...   :o

/Patrik
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #63 skrivet: 28 maj 2006, 11:02:07 »
Pexrör? Finns de med kondensisolering?  Funderar själv pÃ¥ att använda plusprisolrör.
Det finns färdiga Pex-rör med isolering.  Tänkte köpa en rulle (60m) isolerad 15mm Pex rör-i-rör frÃ¥n Danmark där de säljer dem för smÃ¥tt otroliga 1300 (svenska) kronor.  Hoppas bara hitta nÃ¥gon att dela frakten med...  Hur mÃ¥nga meter rör skulle du ha?  Du kan fÃ¥ köpa resten pÃ¥ min rulle...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #64 skrivet: 28 maj 2006, 17:54:42 »
Ridax!

Hmm, ...nu har ju jag efter en hel del möda lyckats dra upp mina gula 50mm kabelskyddsrör genom sÃ¥gspÃ¥net till vinden, sÃ¥ mina "ytterrör" är faktiskt pÃ¥ plats. Var ut och tittade lite pÃ¥ Wirsbos Pex-sortiment. Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h


Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Nu har jag dragits med av bl.a. Rickard och Dig till att börja titta pÃ¥ större modeller.  :D
[T.ex SK22  Max.flöde: 12,4l/min och Tryckfall: 1.25mVP (12,3KPa)]
 
Först Venetos SK12 (max.2680W) men efter att ha läst att Rickard kyler 25m2 med sin, medan jag tänkte placera min i hallen på övervåningen och därifrån kyla ca 50m2 + inkl. trapphus, har jag därför precis skrivit ut data på modellen större, SK22.

SK22:an har samma mått och vikt som SK12, men har en kraftigare fläkt (68W, SK12 44W) och större volym på elementet. Max kyleffekt är 4330W.
Den effekten är väl kanske på gränsen till vad som går att krama ur borrhålet. [Enl. uppgift 5W/m aktivborra x delta t] Kan någon bekräfta??!... Skulle alltså i mitt fall ge ca185x5x(12-7)= 4625W , ....men det blir antagligen lågfarten som i praktiken kommer att användas mest. Där är båda fläktmotorerna också lika tysta.

Nu verkar ju Argo ASW5000 som du beställt högintressant!!
Jag har inte fått några priser än på SK12/SK22, men de lär väl dra iväg en bit trots 2-rörssystem. 5000kr för Argon låter i alla fall som ett vettigt pris.
Har du lyckats hitta något produktblad till den? 4700W i kyleffekt var all information jag lyckades hitta på XXXcops hemsida. Den är i så fall till och med något kraftigare än SK22:an. Finns den i andra storlekar också?



Hursomhelst kommer jag att behöva totalt 20m rör/slang från pannrummet och upp till konvektorn. Plusprisol-15 kostar 59kr/m och -18 73kr/m inkl.frakt från Skåne.
Har PexPlus några tekniska fördelar jämfört med Plusprisol?



Ger mig f-n pÃ¥ att det kommer att regna och vara kallt i flera Ã¥r framöver!!    huvuddunk


1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #65 skrivet: 28 maj 2006, 18:08:09 »
Ja o det kommer att vara bara ditt fel  ;D

Då är det kanske ide att vänta ett tag innan jag införskaffar mig lite takkyla ;)
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #66 skrivet: 28 maj 2006, 18:57:16 »
Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h
Det pex-rör jag funderar pÃ¥ är 15mm Roth Multipex rir isolerat.  Antar att det motsvarar det Wirsbo-rör som du sÃ¥g.  Jag tror inte man behöver oroa sig för nÃ¥gon kondensutfällning i ytterröret, eftersom det inte är nÃ¥gon luftomsättning i det (man kan ju proppa/täta övre delen av röret för att förhindra drag).  För övrigt, även om det fälls ut kondens, sÃ¥ kommer det ju vara lätthanterligt eftersom det följer med ända ner till rörets nedersta del (som ju i alla fall i mitt fall är nere vid pannrummet där det finns golvbrunn).  Men jag tror inte pÃ¥ nÃ¥gon kondensutfällning alls.

Citera
Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Ja, jag har nog bestämt mig för 15mm rör.  Med tanke pÃ¥ att det "bara" är 800 liter/timme (2dl/sekund) som skall gÃ¥ i röret sÃ¥ är jag inte sÃ¥ orolig.  Det skall väl mycket till om vatten i pex-slang, med ett ytterrör och isolering skall kunna Ã¥stadkomma nÃ¥got störande brus.

Citera
Nu verkar ju Argo ASW5000 som du beställt högintressant!!
Jag har inte fått några priser än på SK12/SK22, men de lär väl dra iväg en bit trots 2-rörssystem. 5000kr för Argon låter i alla fall som ett vettigt pris.
Har du lyckats hitta något produktblad till den? 4700W i kyleffekt var all information jag lyckades hitta på XXXcops hemsida. Den är i så fall till och med något kraftigare än SK22:an. Finns den i andra storlekar också?
ASW5000 motsvaras väl närmast av Veneto Sk32an tror jag.  När jag fick priser pÃ¥ Veneto-serien sÃ¥ lÃ¥g en SK22a pÃ¥ runt 8600:- (utan termostat).  DÃ¥ känns Argon definitivt attraktivare (tyckte i alla fall jag).  Argon finns i lite olika storlekar (Citcop har 3000 och 5000W modeller i 2 och 4-rörs utförande) men det är ingen större prisskillnad pÃ¥ dem, 500:- prisskillnad mellan den dyraste och billigaste.

Angående ASW5000, så har jag datablad och installationsmanual för den, så om du skickar mig din email, så mailar jag den till dig.

Citera
Hursomhelst kommer jag att behöva totalt 20m rör/slang från pannrummet och upp till konvektorn. Plusprisol-15 kostar 59kr/m och -18 73kr/m inkl.frakt från Skåne.
15mm isolerad Pex rör-i-rör kostar ca 28:-/meter frÃ¥n Danmark vid köp av 60m.  Om du är intresserad av 20m sÃ¥ kan du fÃ¥ 20m frÃ¥n min rulle för 28:-/meter + frakt (vet inte hur mycket 20m isolerad pex väger, men frakten kan väl gÃ¥ pÃ¥ en hundring eller tvÃ¥).

För övrigt tar leverantören av Plusprisol för 59:-/m ut "frakt" ocksÃ¥, trots att de kallar det fraktfritt.  De bara kallar det 128:- expeditionsavgift istället...   :-\

Citera
Har PexPlus några tekniska fördelar jämfört med Plusprisol?
Ja, om du behöver dra om ledningarna i framtiden av nÃ¥gon anledning, sÃ¥ drar du bara ut innerröret och matar in en ny vanlig PEX-slang i ytterröret.  PEXen är ju även smidigare/tÃ¥ligare än prisolen vid böjning.  Vid ett ev. läckage sÃ¥ blir det ju ingen katastrof med rir principen dÃ¥ läckaget gÃ¥r ner via ytterröret ned till pannrummet och dessutom tidigt skvallrar om ett läckage, till skillnad frÃ¥n prisolröret som kan hÃ¥lla pÃ¥ och läcka länge utan att man märker det (förutom att trycket sjunker).

Men för mig är det helt och hållet en prisfråga.
« Senast ändrad: 28 maj 2006, 19:24:11 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad R.C

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #67 skrivet: 28 maj 2006, 19:38:09 »
Får jag också tigga till mig ett datablad o manual?

mvh/ R.C
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #68 skrivet: 28 maj 2006, 20:31:53 »
Får jag också tigga till mig ett datablad o manual?
Ja, om du PMar mig (eller pÃ¥ nÃ¥got annat sätt ger mig) din email adress.  Min email är mail(at)ridax.se
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Michael M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har värmepumpar som hobby och arbete!
    • www.mve.se
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #69 skrivet: 30 maj 2006, 00:01:03 »
Antar att du funderar pÃ¥ typen som kallas Pex RIR Plus, med inner-/ytterrör och isoleringen ytterst. Riskerar man inte kondensdropp i alla fall, om varm luft ges möjlighet att stiga upp mellan inner- & ytterrör???    Sc:,h
Det pex-rör jag funderar pÃ¥ är 15mm Roth Multipex rir isolerat.  Antar att det motsvarar det Wirsbo-rör som du sÃ¥g.  Jag tror inte man behöver oroa sig för nÃ¥gon kondensutfällning i ytterröret, eftersom det inte är nÃ¥gon luftomsättning i det (man kan ju proppa/täta övre delen av röret för att förhindra drag).  För övrigt, även om det fälls ut kondens, sÃ¥ kommer det ju vara lätthanterligt eftersom det följer med ända ner till rörets nedersta del (som ju i alla fall i mitt fall är nere vid pannrummet där det finns golvbrunn).  Men jag tror inte pÃ¥ nÃ¥gon kondensutfällning alls.

Citera
Har du bestämt dig för 15mm rör? Själv tvekar jag mellan 15mm och 18mm. Har sett en del förslag på 15, men då har det nog handlat om mindre konvektorer med en max.kyleffekt på uppåt 2000W.
Ja, jag har nog bestämt mig för 15mm rör.  Med tanke pÃ¥ att det "bara" är 800 liter/timme (2dl/sekund) som skall gÃ¥ i röret sÃ¥ är jag inte sÃ¥ orolig. 

"bara" 2dl/sekund kan du aldrig få i flöde genom ett 15 pex-rör. Eftersom man arbetar med låga temperaturdifferenser behövs betydligt grövre rör för att transportera energimängden, med en "vanlig" cirkulationspump som max lyfter ca 60kPa behöver du minst ett 20mm (förslag 20mm golvvärmeslang med cellgummiisolering, typ 50:-/m) rör. Flödet behövs verkligen eftersom den angivna kyleffekten är total kyleffekt, av denna försvinner en hel del i kondenseringen av rumsluften så den sensibla kyleffekten ut i rummet kan vara 40% mindre./MM
Renoverat hus -46, IVT C5 markvärme, golvvärme 180m2, kylbafflar med tilluft i sovrumstaken kylda med brine.

Utloggad MrQaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hette tidigare Norton... Tappat lösenordet!
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #70 skrivet: 14 juni 2006, 00:20:24 »
hej

Har läst hela trÃ¥den men inte riktigt förstÃ¥tt hur det hela ska kopplas in  huvuddunk
Vad jag tror är att växla av köldbäraren med någon form av koppling. Hur funkar det då med vvb´n, den vill väl ha brine för tillverkning av vv. Eller ska det sitta någon automatiskt avstängning där så vp och kylaggregatet turas om, om brinen.....?
Vad behövs? förutom rör, t-kopplingar, riktigt expantionskärl och t ex takkassett?

Någon får gärna skriva/rita en beskrivning.. Vore kanske bra att veta lite innan man handlar grejer av säljare... Fackmän.
Fördomar spar tid!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Frikyla,Fläktkonvektorer
« Svar #71 skrivet: 14 juni 2006, 10:03:48 »
Jag har gjort en liten guide för frikyla, det är inte lätt, men i alla fall en början.

Ni kan läsa artikeln här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=2375&lang=sv&action=artikel&cat=3&id=35&artlang=sv
« Senast ändrad: 14 juni 2006, 10:21:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!