0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ofasen, ja där ser man. Jo jag har läst massor om avfuktare här. Det börjar bli lite rörigt i huvvet. Vi har lite golvkallt faktiskt så att använda en kondensavfuktare låter ju intressantare än en sorbtionsavfuktare som tydligen blåser ut all vam luft, med fukten. Man ansluter väl kondensavfuktaren till avloppet som enkelt finns tillgängligt. Vad jag vet så har vi ingen lukt från grunden som är besvär. Vi har haft ventillationsfläkten avstängd vid ett antal tillfällen och visst är har luften känts anorlunda, men inga odörer. Vad jag förstår så kan man installera en mindre fläkt för att suga ut lukter och radon om det behövs. Vi får väl ta hit en fackman och mäta upp värden.En fråga om krypgrunder. Många tycks stänga igen ventilationen och avfukta. Men kan man inte ha en krypgrund helt öppen? eller i alla fall öppna upp så att det blir bra drag under kåken istället? vi hade tidigare en sommarstuga (timmerhus) på en lutande tomt. Höjden under huset var mellan 0,5 till 1,5 meter högt och det stog på berg som det alltid rann vatten ut efter, mitt under huset. Vi hade aldig något problem här och ändå hade uteluften fritt fram. Mvh Patrik
Det som räddade äldre byggnationer var ju just att murstock o värmeläckage från huset höjde tempen i grunden några grader så varför skulle inte ditt slutna frånluftssystem kunna göra samma nytta.
Citat från: claese skrivet 15 december 2009, 12:27:33Det som räddade äldre byggnationer var ju just att murstock o värmeläckage från huset höjde tempen i grunden några grader så varför skulle inte ditt slutna frånluftssystem kunna göra samma nytta.Räddades verkligen gamla byggnader.Jag har varit in i fler än en gammal byggnad där det luktat "jordlukt", men det kan ju iofs bero på senare renoveringar och nya uppvärmningssystem.
Ahaaa. Jag antar att du kör runt luften där nere i rör då MGKea? Jag törs nog inte dra denna luft till skorsstenen. Vi har en braskamin i hallen med skorsten upp, men här finns inget spjäll.. Jag har hört att det inte får finnas på denna modell, men bara rycktesvägen, inget bekräftat. Ett problem är att den mekaniska ventillationen naturligtvis drar luft bakvägen genom skorstenen. Vi eldar numera aldrig i den efter att värmepumpen installerats /Patrik