Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.  (läst 12135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« skrivet: 14 december 2009, 00:33:15 »
Hej. Har sökt här i forumen men hittar inget om mitt problem/fundering.

Vi har ett Gullringehus från 1982 på 120 kvm. Det är 3 eller 4 ventillationshål för krypgrunden på båda långsidorna. Fuktnivån där nere är helt klart för hög, ingen lukt än, men enklare mätare visar höga värden. Vi har funderat på en avfuktare av någon typ.
På senare tid  har vi även funderat på om man inte kan återanvända husets mekaniska ventillation för avfuktning. Idag drar köksfläkten luft från köket och två toaletter. Rören går ihop på vinden och upp på taket, där fläkten sitter och för oväsen på både in och utsida av huset.

Om man på vinden efter ihopgången av rören istället drar ner det till krypgrunden och drar lite spirorör fram och tillbaka innan man skickar ut röret utomhus, samt tätar alla ventillations hål. Borde inte detta fungera?
Jag har läst här att det kunde vara problem med att tillföra varm luft då möger eventuellt trivs ännu bättre, men denna köksfläkt är ju alltid påslagen, dygent runt alla dagar på året. Borde inte energiinehållet i detta räcka för att torka upp grunden tillräckligt?

Mvh
Patrik 
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #1 skrivet: 14 december 2009, 01:00:05 »
Nja. Du har ungefär samma förhållanden som i mitt hus. Frånluften skulle nog tillföra cirka en halv kilowatt (antagande att innetemperaturen är 20 grader och krypgrundens temperatur 10 grader), och det ger kanske en temperaturhöjning på en grad eller så. Detta skulle i och för sig minska den relativa fuktigheten, men husets frånluft har förmodligen en högre absolut fukthalt än uteluften, eftersom man duschar och har sig. I bästa fall går du jämnt upp, i värsta fall tillför du fukt till krypgrunden. Dessutom funkar en sådan här lösning bättre på vintern, då fuktproblemen ändå är mindre, än på sommaren då man verkligen skulle behöva den.

Däremot, om du installerar en värmeväxlare (FTX) och drar upp luft från krypgrunden, värmer den i värmeväxlaren, och kör ner samma luft i krypgrunden, så blir det torrare där. Men då är det säkert billigare med en kondensavfuktare.

Vad gäller sorptionsavfuktare vs. kondensavfuktare, så finns det många andra trådar här i detta ämne...
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #2 skrivet: 14 december 2009, 15:29:52 »
Ofasen, ja där ser man.  Jo jag har läst massor om avfuktare här. Det börjar bli lite rörigt i huvvet. Vi har lite golvkallt faktiskt så att använda en kondensavfuktare låter ju intressantare än en sorbtionsavfuktare som tydligen blåser ut all vam luft, med fukten.  Man ansluter väl kondensavfuktaren till avloppet som enkelt finns tillgängligt. Vad jag vet så har vi ingen lukt från grunden som är besvär. Vi har haft ventillationsfläkten avstängd vid ett antal tillfällen och visst är har luften känts anorlunda, men inga odörer. Vad jag förstår så kan man installera en mindre fläkt för att suga ut lukter och radon om det behövs. Vi får väl ta hit en fackman och mäta upp värden.

En fråga om krypgrunder. Många tycks stänga igen ventilationen och avfukta. Men kan man inte ha en krypgrund helt öppen? eller i alla fall öppna upp så att det blir bra drag under kåken istället? vi hade tidigare en sommarstuga (timmerhus) på en lutande tomt. Höjden under huset var mellan 0,5 till 1,5 meter högt och det stog på berg som det alltid rann vatten ut efter, mitt under huset. Vi hade aldig något problem här och ändå hade uteluften fritt fram.

Var det bättre förr :)

Mvh
Patrik
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Utloggad svartöra

  • Efterkonstruktör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #3 skrivet: 14 december 2009, 22:35:32 »
Vädrar man rejält blir det nog bra...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Sami_Storehouse.jpg :D

Vitsen är då att få samma klimat ute som inne under golvet, så att inte varm fuktig luft kommer in och kondenserar därför att det är kallare inne.
120 m2 enplans trähus (Modulent) byggt -82 i sv Göteborg. Daikin Altherma L/V 6kW (200 L VVB) installerad aug 2009. Totalförbrukning 2008 cirka 20 MWh (enbart elpanna), 2009 15 MWh, 2010 13 MWh (varav 6,5 för vp+vv), 2011 11 MWh (4,8 till vp+vv)

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #4 skrivet: 15 december 2009, 00:11:23 »
Hahaha.. ja du ser... Då saknar jag bara några rejäla styltor till huset :)
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #5 skrivet: 15 december 2009, 00:31:17 »
Ofasen, ja där ser man.  Jo jag har läst massor om avfuktare här. Det börjar bli lite rörigt i huvvet. Vi har lite golvkallt faktiskt så att använda en kondensavfuktare låter ju intressantare än en sorbtionsavfuktare som tydligen blåser ut all vam luft, med fukten.  Man ansluter väl kondensavfuktaren till avloppet som enkelt finns tillgängligt. Vad jag vet så har vi ingen lukt från grunden som är besvär. Vi har haft ventillationsfläkten avstängd vid ett antal tillfällen och visst är har luften känts anorlunda, men inga odörer. Vad jag förstår så kan man installera en mindre fläkt för att suga ut lukter och radon om det behövs. Vi får väl ta hit en fackman och mäta upp värden.

En fråga om krypgrunder. Många tycks stänga igen ventilationen och avfukta. Men kan man inte ha en krypgrund helt öppen? eller i alla fall öppna upp så att det blir bra drag under kåken istället? vi hade tidigare en sommarstuga (timmerhus) på en lutande tomt. Höjden under huset var mellan 0,5 till 1,5 meter högt och det stog på berg som det alltid rann vatten ut efter, mitt under huset. Vi hade aldig något problem här och ändå hade uteluften fritt fram.

Mvh
Patrik

Hej Patrick!  Ja du skall nog passa dig väldigt noga för att trycka ned uppvärmd ventilationsluft inifrån huset och ned i din kalla krypgrund för då lär du höja fukthalten där avsevärt det kan jag försäkra dig. Om du skulle få problem så är det mkt bättre att du sätter in en rekorderlig avfuktare där istället och stänger igen ventilerna till krypgrunden helt, för annars får du ju avfukta hela världen och det funkar ju inte. ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #6 skrivet: 15 december 2009, 07:30:17 »
Det finns ju frånluftsvärda/ventilerade krypgrunder, men dessa skall isoleras åt alla håll för att inte bli fuktfällor, så inte heller jag rekommenderar att blåsa ut ventilationsluften i krypgrunden, även om det känns som en vettig lösning rent instinktivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #7 skrivet: 15 december 2009, 11:40:28 »
Aha... Jag hade nog i första hand tänkt att man inte släpper ut luften fritt i krypgrunden utan att den får åka lite fram och tillbaka i rör, och sedan ut. Då borde ju både lukt och fukt i frånluften åka med ut och inte påverka klimatet där nere annat än att röret blir varmt och värmer krypgrunden en smula. Men som svatöra säger så blir kanske smulan så liten att man bara ökar risken för mögel och lukter.  Jag själv som inte har någon kundskap alls i detta ämne, så känns det som om 20 gradig frånluft 24 timmar om dygnet, alla dagar på året som slingrar sig genom grunden och sedan ut ändå skulle räcka till att torka upp luften. Förutsatt att man tätat igen den, och eventuellt även isolerar den.

Det var kanske ingen super ideé trots allt. Undra om det finns någon som gjort något liknande?

Tack för alla svaren förresten!

Mvh Patrik
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Utloggad claese

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #8 skrivet: 15 december 2009, 12:27:33 »
Det som räddade äldre byggnationer var ju just att murstock o värmeläckage från huset höjde tempen i grunden några grader så varför skulle inte ditt slutna frånluftssystem kunna göra samma nytta.

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #9 skrivet: 15 december 2009, 14:56:30 »
Hej.

Ja faktiskt så tänkte jag just på det också. En skillnad kan ju vara att murstocken kanske blir varmare än 20-22 grader. Å andra sidan har nog murstocken inta samma konstanta temperatur som frånluften, skulle jag tro..... Om nu detta är till fördel.

Mvh
Patrik
« Senast ändrad: 15 december 2009, 15:19:57 av Patrik69 »
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #10 skrivet: 15 december 2009, 15:07:42 »
Det som räddade äldre byggnationer var ju just att murstock o värmeläckage från huset höjde tempen i grunden några grader så varför skulle inte ditt slutna frånluftssystem kunna göra samma nytta.

Räddades verkligen gamla byggnader.
Jag har varit in i fler än en gammal byggnad där det luktat "jordlukt", men det kan ju iofs bero på senare renoveringar och nya uppvärmningssystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #11 skrivet: 16 december 2009, 14:24:28 »
Jag har ett hus där frånluften trycksner i krypgrunden för att köras runt ett vrav och därefter gå upp genom skorstenen och ut i det fria. Torrt och fint.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #12 skrivet: 16 december 2009, 14:25:17 »
Det som räddade äldre byggnationer var ju just att murstock o värmeläckage från huset höjde tempen i grunden några grader så varför skulle inte ditt slutna frånluftssystem kunna göra samma nytta.

Räddades verkligen gamla byggnader.
Jag har varit in i fler än en gammal byggnad där det luktat "jordlukt", men det kan ju iofs bero på senare renoveringar och nya uppvärmningssystem.

Finns nog rätt många döa råttor i väggarna på äldre hus...
 eller så luktar det död av annan anledning.
« Senast ändrad: 16 december 2009, 15:25:43 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Patrik69

  • Elektronik ing.
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #13 skrivet: 16 december 2009, 16:02:14 »
Ahaaa. Jag antar att du kör runt luften där nere i rör då MGKea?  Jag törs nog inte dra denna luft till skorsstenen. Vi har en braskamin i hallen med skorsten upp, men här finns inget spjäll.. Jag har hört att det inte får finnas på denna modell, men bara rycktesvägen, inget bekräftat. Ett problem är att den mekaniska ventillationen naturligtvis drar luft bakvägen genom skorstenen. Vi eldar numera aldrig i den efter att värmepumpen installerats  :)
/Patrik
Bor i Gullringehus 120kvm plus garage 48kvm. Mekanisk ventillation genom köksfläkten + toaletter 2st. Bergvärmepump. VV 300liter, Acktank 500liter. Ventilerad krypgrund.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Dra den mekaniska ventilationen ner till krypgrunden.
« Svar #14 skrivet: 16 december 2009, 19:41:14 »
Ahaaa. Jag antar att du kör runt luften där nere i rör då MGKea?  Jag törs nog inte dra denna luft till skorsstenen. Vi har en braskamin i hallen med skorsten upp, men här finns inget spjäll.. Jag har hört att det inte får finnas på denna modell, men bara rycktesvägen, inget bekräftat. Ett problem är att den mekaniska ventillationen naturligtvis drar luft bakvägen genom skorstenen. Vi eldar numera aldrig i den efter att värmepumpen installerats  :)
/Patrik

Grunden är delad i mitten med en öppninge i ena ändan. Frånluften kommer in i enad ändan och går ut genom ett eget rör vid sidan av skorstenen.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!