Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmesystem LK med minishunt - jag mÃ¥ste vara trögfattad..  (läst 13794 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej bäste forumläsare!

Jag har nyss flyttat in i ett hus som är renoverat på mitten av 90-talet och där finns (bla.) ett mindre golvvärmesystem som verkar vara levererat av LK en gång i tiden. Det har 3 slingor (2 i kök och 1 i en hall) och det matas av en elpatron (som jag såklart skall byta..). Matningen sker med vatten som blir mellan 40-55 grader varmt vilket inte är OK för golvvärmen. Därav sitter det en liten "minishunt" ifrån LK monterad i hallen som blandar till vattnet så det skall bli lagom varm. Så långt har jag fattat galoppen.. MEN!

(beskåda vacker bild som jag bifogat)

När kan känner på röret som är tillflöde så är det varmt och fint.. Mmmmmm.. Dock verkar det varma vattnet helt och hållet stanna här. Det rinner inte ens över i returledningen, så att säga... Det verkar, mer eller mindre, stanna vid shuntens "ingång".

1. Om jag skruvar på justeringen för 1-rörsystem resp. 2-rörsystem (öppnar den helt, utskruvad hela vägen upp) så verkar det som att det varma vattnet flödar över i returen (den blir snabbt varm) tillbaka till pannan (utan att gå in om och vända i shunten). Detta förmodar jag är om man endast har ett rör fram till shunten (därav namnet 1-rörs system justering, enligt manualen, som endast nämner denna ventil vid namn och inte ger någon vägledning till hur den skall stå för olika system). Min slutsats: den skall vara helt inskruvad om man har ett 2-rörssystem (vilket väl jag har!?, se bild).

2. Om jag nu monterar av termostaten (vilket jag gjort på bilden) så kommer "pinnen" i termostatventilen ut helt (vilket väl ger "fritt flöde"?). Detta till trots så verkar inget varmt vatten passera igenom shunten (den är kall till höger om sig, samt golvet är kallt, naturligtvis). termostatventilen har en justeringsring (man drar ut den ett par millimeter och skruvar på den och sen släpper man in den igen. Den är graderad ifrån 1,2,3,4,5,6,7,N. Om den står på N är den typ stängd (enligt manualen). Enligt manualen verkar 1 vara den inställning som ger mest flöde (l/h) igenom termostatventilen. Dock är jag lite osäker på när man har den på 1 (om jag nu vill det) för ringen går att snurra runt flera gånger (eller är denna ring oberoende av hur många gånger jag vridit den så länge som den "landar" på rätt siffra!? Jag är medveten om att 1 kanske inte är optimalt för mina golv men just nu vill jag bara få någon j-vla värme att komma ut i golven.. Andra förslag om termostatventilen!?

3. Returjusteringen ifrån golvvärmeslingorna.. Den man man maxa "in" (vilket får mig att tro att då kommer det inget vatten i retur alls, d.v.s. man stänger flödet i golvet, korrekt?). Detta verkar inte bra. Man kan också skruva ut den "max" vilket borde ge ett stort/lätt flöde igenom golvet. Säkert inte bra det heller men ett stort flöde igenom golvet borde iallafall snabbt föra in varmvatten i det och "värme upp det".. Korrekt? Eller måste jag sätta den på något mellanläge (typ 3,5 varv ut ifrån stängd, som verkar vara den inställningen jag skall ha en lite manualens formler, om man räknar lite på det hela).. Detta reglerar väl hur "snabbt/lätt" vattnet får strömma igenom golven?

Vad jag än gör så får jag inget som helst varmt vatten (som går att uppfatta) igenom shuntj-vlen.. Ge mig ett tips - vilket som helst! Jag är inte ute efter optimal värmekoefficient för mitt golv. Jag fryser om fötterna!

Jag är civilingenjör och känner mig lite måttligt road av min totala oförmåga av att ställa in en golvvärmeshunt.. Dessutom är min fru sur nu..

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
"N" är väl det högsta flödet om jag inte missminner mig.

Är du säker på att cirkpumpen verkligen snurrar? Dom där måste man ju lossa pumphuset för att kolla.
Jag har micklat med ett antal sån minishuntar och det är nästan alltid cirkpumpen som krånglar.
Jag har stött på nån som impellern hade tappat vingarna på också.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad viola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
"N" är väl det högsta flödet om jag inte missminner mig.

Är du säker på att cirkpumpen verkligen snurrar? Dom där måste man ju lossa pumphuset för att kolla.
Jag har micklat med ett antal sån minishuntar och det är nästan alltid cirkpumpen som krånglar.
Jag har stött på nån som impellern hade tappat vingarna på också.

Tack för snabbt svar!

OK. Om jag testar att sätta den i läge N (vilket ju är lätt gjort) så borde väl någon värme komma igenom shunten? Jag testar och återkommer på den punkten. Spelar det någon roll vilket håll jag snurrar "ställringen" på termostatventilen (det står medurs i manualen) eller gäller det bara att den landar på N?

Ang. pumpen. Den låter (brummar/hummar, ganska tyst iofs) och det "känns" på primärerna ut i golvet som att det "flödar" lite vatten i dem.. Finns det något annat sätt att kolla pumpen? Kan man "lossa pumphuset" utan risk för vattenläckage? D.v.s. öppnar man bara pumpen eller måste man mecka av den ifrån vattenledningen?

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
"N" är väl det högsta flödet om jag inte missminner mig.

Är du säker på att cirkpumpen verkligen snurrar? Dom där måste man ju lossa pumphuset för att kolla.
Jag har micklat med ett antal sån minishuntar och det är nästan alltid cirkpumpen som krånglar.
Jag har stött på nån som impellern hade tappat vingarna på också.

Tack för snabbt svar!

OK. Om jag testar att sätta den i läge N (vilket ju är lätt gjort) så borde väl någon värme komma igenom shunten? Jag testar och återkommer på den punkten. Spelar det någon roll vilket håll jag snurrar "ställringen" på termostatventilen (det står medurs i manualen) eller gäller det bara att den landar på N?

Ang. pumpen. Den låter (brummar/hummar, ganska tyst iofs) och det "känns" på primärerna ut i golvet som att det "flödar" lite vatten i dem.. Finns det något annat sätt att kolla pumpen? Kan man "lossa pumphuset" utan risk för vattenläckage? D.v.s. öppnar man bara pumpen eller måste man mecka av den ifrån vattenledningen?

Går väl att stänga av vattnet ifrån elpannan och då försvinner trycket. Sedan befinner sig pumpen över golvslingorna så endast lite grann vatten rinner ut när du lossar pumpen och du behöver nog bara lossa kransen på motorn till fästet.

Har motorn stått stilla ett tag utan att motioneras så har den säkerligen beckat fast, det hände mig.
Finns nog inget annat som kan krångla förutom termostatpiggen som kan kärva också.
Se till att det finns tryck vid elpannans expansionskärl.

Utloggad golvvärmebutiken

  • I branschen
  • Lär mig om värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Golvvärmebutiken.se
Jag tror det är termostaten som fastnat. Testa att motionera den genom att trycka in piggen ett tiotal gånger.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hej

Tar upp denna gamla trÃ¥d dÃ¥ jag har samma lk shuntsystem som trÃ¥dskaparen.  Det jag undrar är hur skruven för omkoppling mellan en och tvÃ¥ rörssystem ska stÃ¥. Sia den skruvas i botten om jag har tvÃ¥ rörs system? Skruven bredvid ( till höger pÃ¥ violas bild) är den bara till för att justera flödet? Ska jag försöka sträva efter ca fem graders delta mellan tillopp och retur?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Om du ersätter elpatronen med en VP, så tänk på att INTE först pumpa upp till hög temp (med lägre COP för pumpen) och sedan blanda ner med kallvatten till lämplig temp.

Kör flytande styrning från pumpen istället (när det är kallare höjer den tempen, när det är varmare ute sänker den framtempen) och en växelventil mellan uppvärmning och tappvarmvattenproduktion (så att du tillverkar 55-60C till tappvattentanken) en volymförstorare på framledningen till uppvärmningen gör sedan att VP:n inte behöver starta/stoppa så ofta.

Jag vet att många VV-installatörer blandat ner hetvatten till golvvärmetemp i 100 år och tycker det är bekvämt att fortsätta som förut - spelar ju ingen roll när elpatron/ved eller oljepanna tillverkar värmen, men spelar jättestor roll, när man tillverkar värmen med en maskin som har sämre effektivitet ju högre skillnaden är mellan fram och retur som en VP eller solvärme.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Stämmer anslutningarna. Går den åt rätt håll? Lite tveksam.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Har roddat lite med tillverkaren. din shg är rätt ansluten. Det finns några grejjer du kan kolla. Piggen har du ju redan kollat. Hur står justerringen? Den skall vara på N riktad mot pumpen.
Det kan vara så att du har skit i ventilen. lyft ringen. Vrid den några varv. Den kan vridas oändligt.
Har du en gammal kåk med gamla radiatorer och gamla ventiler? Lk Har haft problem med denna typ av shg. Om primärsidan har lågt tryckfall. Shg pumpen orkar då inte med att suga med sig uppvärmt vatten. Åtgärden för det är att skapa tryckfall på övriga system. Justerbara radventiler eller strypa in på returventiler.
Justering för 1 eller 2 rör skall vara fullt inskruvad vid 2-rörssystem. Nästa ventil är endast av för returen. Skall vara fullt öppen.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Tycker det verkar som du kollat allt utom c-pumpen. Så rådet är att kolla den, inte första gången de pajat. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!