det var ju synd för då finns det ju inte längre någon pump som fungarar på det viset som toshiba en gång gjorde.
Fast var det så egentligen? Exakt vilken av deras årgångar/modeller isf?
min pump gör så, kommer inte ihåg när jag köpte den men det var precis då RAS10 SKVP-E släpptes på marknaden.
den börjar få några år på nacken, 6 år om jag inte minns fel.
raffens pump är ju rätt ny, så dom har väl ändrat på programvaran

varför har inte alla pumpar så här, alltså om man ställer dom i auto-fläkt så tillgodoser man ju dom som vill ha anpassad fläkthastighet, och för dom som vill ha konstant fläkt finns manuella läget, man kunde ju även ha 2 olika manuella skalor, en som alltid kör fläkten och en som har hastighetslägena som "maxvärden" det vore ju bra då tillgodoser man ju allas önskemål.
sen skulle jag vilja ha en pump som är PRIMÄRT designad för att köras i värmeläge, och har kylläget som en "bonus"
och en pump för värmedrift är enligt mig en pump som:
#inte har nåt bottentråg och därmed ingen behov av värmekabel (jag har kapat upp mitt tråg så det är helt öppet under VVX och då behöver jag inte kabel.
# har större avstånd mellan lamellerna i utedelens VVX, så att frost som bygger på inte täpper igen flödet så lätt.
de flesta har 15 lameller per tum, men 6-8 vore bättre.
# kompressorn inomhus (detta vore ju såklart en pump bara för utrymmen där ljudnivån inte är så viktigt, typ garage och källarpump)
# twinsplit-rör med bättre isolering, och i allmänhet bättre isolerat inuti pumparna (jag har tilläggsiisolerat mina pumpar i kompressorutrymmet)
# bättre styrning av luften i utedelen, och bättre form på fläktvingarna så att luften inte slungas åt sidorna när den börjar isa igen, och helst en inverter till fläkten som drar på fläktvarvtalet när tryckfallet över VVX blir större (mer påfrysning)
#fläktmotorn i utedelen skulle sitta så till att spillvärmen från den kommer pumpen till nytta, t.ex. några varv suggasrör runt fläktmotorn istället för kylflänsar.
en sån här pump skulle ju inte vara lika effektiv i kylläge men det är betydligt fler dagar man kör värme än kyla, i somras körde jag nog max 10-15 hela dagar kyla, andra dagar körde jag några timmar på eftermiddagen bara. totalkostnaden för kylan i somras blev runt 3-400kr, medan kostnaden för värme ligger på ca 1000kr/månad under dec, jan, feb, mars.. så det spelar ju stor roll i vilket läge pumpen presterar bäst!