Hej
Alldeles ny här. Måste säga att jag är väldigt imponerad av er kunskap här.
Jag ska ta över mina föräldrars hus där det sitter en Luft/vatten IVT Optima 1000 från 2006.
Jag hade tänkt sätta in en vattenmantlad kamin från euronom. Exoflame heter den. Den ska ge 13-14 kw till vattnet.
Jag tänkte koppla den mot en ack tank på 500 Liter. Låter det vettigt? Häromkvällen såg jag en formel som jag inte minns exakt. Det var något i stil med att det går åt 1.16 watt för att värma en liter vatten. Hur lyder den?
Kaminen i sig har en tank på 62 liter. Så ca 565 Liter med rör kanske. Om man ska värma från 20 till 95 grader med 14 kw hur lång tid tar det då? Kan inte komma på formeln
Eller det är meningen att ack tanken alltid ska vara ihopkopplad med radiatorsystemet så man inte låter det svalna mer än till vad framledningstemperaturen är inställd på på värmepumpen?
Jag har pratat med en rörläggare men han var inte säker på vart och hur jag ska koppla in de.
Det jag undrar är om man ska gå på rakt på radiatorslingan eller om man ska koppla på sig mellan värmepumpen och pannan där. (tror de är en AW 290).
Också till den egentliga frågan. Kan man räkna ut hur många kw man kan få ut av mina 565 liter vatten om dom är 95 grader när jag slutat elda?