0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min Pool 50000l säger vi att vi utnyttjar 10 grader till upp värme via VP. Min VP ger säger vi 10 grader diff och flöde 500l 6kW värme/timme. Den stora volymen i poolen är 100 ggr så mycket. Det ger mig 600kWh värme magasinerad.Sol instrålning ger poolen värme tillskott med 6kW när den lyser in. Alltså med denna teori så får jag tillbaka de utnyttjade värmen innom 100 timmar.Det gör att jag ej behöver använda mark eller berg slinga utan under den solfattiga tiden på året.
1..........Tar först min värme beräkning på luftens värme innehåll. Värme binds i rumsluften. Beräknings vid med diff 8 gr formel Q=n *V*0,31 ( delta T 8 gr) kcal/h *0,0016 ger kW. Alltså 210m3 luft ger 604W värme som är luftens värmeinnehåll att värma poolen.Verkar lite. Men om luften temp är 25 grader och diff 15 förhållande till vatten temp. Blir det 1,2 kW värme. 50m3 att värma 10 grader går åt 5,8 kW 500l detta ggr 100 ger 5800kWh värme. Alltså vi säger mitt emellan 8-15 gr 900W tar det 6444 timmar. Verkar lång tid. 2...Vad är värme övergångs talet mellan luft till vatten?3...Ev förluster transport förluster vid pump cirk ca 1000l/h. Markens temp 10-12 grader.? Svar=0 pga poolens temp är samma som markens temp.
Stilla stående luft har 5,8 W/m2CVid fri luftströmmning är det 5-12 W/m2C Detta ger med formel ::::::: P=Värmeövergångsvärde 5,8*pool ytan 20*diff 5 grader=580W Värme från luft till vatten när man har 5 grader varmare i utrymmet än vattnet (yta 20 m2).Min beräkn med VP 6kW värme tar det ca 100 timmar att värma den 10 grader. Det är 4,2 dygn kontinuerlig gång tid. Dubblerar vi tiden tar det ca 8-10 dygn. Min egen beräkn är ca 1 grad / dygn. Så om detta stämmer blir det bad om 10 dagar att värma till badvänlig temp.
Min pool som är på 50m3 vatten. Har sommar och senare höst lagrad stor mängd värme. Nu har jag som förslag att eftersom poolaggregat VP agg. är i samma rum så varför ej utnyttja den magasinerade värme till att använda som extra buffer eller tillägg till ovanstående Värme pumpar.
När se värmen blir för låg i poolen kopplas automatiskt mark/berg värme slingan in. Finns det några tester på detta. Jag skall föreslå NIBE till att jag som har innomhus pool att köra en prototyp anläggning som denna.