Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus  (läst 37559 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #15 skrivet: 26 april 2010, 07:45:35 »
Och allt bara för att Älvsbyhus inte annonserar i TV4...  ;)

Vilken annan husbyggare än Älvsbyhus fÃ¥r göra reklam utan att betala hos TV4?  

Fybubblan för hockeytränarpolotröja ... ;)
« Senast ändrad: 26 april 2010, 08:20:24 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #16 skrivet: 26 april 2010, 11:41:52 »
Jag fattar inte varför de snöat in sig på just Älvsbyhus, det är väl ingen skillnad på olika husleverantörer, och det skulle förvåna mig om det inte är än vanligare med problem för de som köper sina hus som INTE är färdigbyggda i fabrik.
Hade varit smakligare om de riktat in sig på branschen som sådan istället för att bara trakassera Älvsbyhus tycker jag.

Men visst, följer man inte ARN:s riktlinjer blir man väl något av en fri måltavla för denna typ av misskreditering, och för TV4 smäller det ju högt om de angriper sveriges största villatillverkare, lockar många tittare helt enkelt.
Här i Piteå är väl typ 50% av alla hus som byggt sedan 60-talet Ävsbyhus, och husen som sådana är det inget större fel på, men med grunderna finns det en hel del som fått problem.
Även detta gäller dock med största sannorlikhet alla som köpt hus på torpargrund, och torde inte vara något specifikt för just Älvsbyhus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #17 skrivet: 26 april 2010, 12:04:11 »
Jag fattar inte varför de snöat in sig på just Älvsbyhus, det är väl ingen skillnad på olika husleverantörer, och det skulle förvåna mig om det inte är än vanligare med problem för de som köper sina hus som INTE är färdigbyggda i fabrik.
Njae... det är väl främst tvÃ¥ stora problem med ÄH.  Det ena är just att de är färdigbyggda i fabrik och kommer i moduler som skall monteras ihop pÃ¥ plats.  Detta tar nÃ¥gon dag och har man otur sÃ¥ regnar det just den dagen dÃ¥ slutmonteringen skall ske.  Eftersom bygglaget som skall montera ihop huset är bokat till en bestämd dag, sÃ¥ sätter de ofta igÃ¥ng och monterar trots kraftigt regnande, med resultat att man har en översvämning i huset innan man ens har flyttat in.  Bygger man ett hus pÃ¥ plats sÃ¥ gör man det gärna i en liten annan ordning sÃ¥ att de mest regnkänsliga delarna inte är pÃ¥ plats innan man har ett tak som skydd och eftersom arbetet ofta inte är lika tidspressat i kalendern sÃ¥ kan man välja att göra vissa moment vid lämplig väderlek.

Det andra problemet med ÄH är att de inte har nÃ¥got "riktigt" undertak utan "bara" en plastpress direkt under pannorna.  Det gÃ¥r ofta hÃ¥l pÃ¥ denna plast under byggandet och det leder till att ev. fukt som kommer under pannorna rinner in pÃ¥ vinden.

Sedan är det säkert sÃ¥ att de flesta hustillverkare har sina missnöjda kunder.  Om man skall tro inslaget sÃ¥ är det dock ingen annan som inte har följt ARNs utslag.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 12:06:13 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #18 skrivet: 26 april 2010, 12:17:39 »
Det som krÃ¥nglar till det för kunden är de oberoende besiktingarna. Men nu har konsumentverket i Sverige satt stopp för det. I Finland hade ÄH tagit sig friheten att tom godkänna sin konstruktion själva trotts att den stred mot byggreglerna där.  

Det var väl efter SVT:s Plus TV4 startade sin granskning.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:19:57 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #19 skrivet: 26 april 2010, 14:05:35 »
Jag fattar inte varför de snöat in sig på just Älvsbyhus, det är väl ingen skillnad på olika husleverantörer, och det skulle förvåna mig om det inte är än vanligare med problem för de som köper sina hus som INTE är färdigbyggda i fabrik.
Njae... det är väl främst tvÃ¥ stora problem med ÄH.  Det ena är just att de är färdigbyggda i fabrik och kommer i moduler som skall monteras ihop pÃ¥ plats.  Detta tar nÃ¥gon dag och har man otur sÃ¥ regnar det just den dagen dÃ¥ slutmonteringen skall ske.  Eftersom bygglaget som skall montera ihop huset är bokat till en bestämd dag, sÃ¥ sätter de ofta igÃ¥ng och monterar trots kraftigt regnande, med resultat att man har en översvämning i huset innan man ens har flyttat in.  Bygger man ett hus pÃ¥ plats sÃ¥ gör man det gärna i en liten annan ordning sÃ¥ att de mest regnkänsliga delarna inte är pÃ¥ plats innan man har ett tak som skydd och eftersom arbetet ofta inte är lika tidspressat i kalendern sÃ¥ kan man välja att göra vissa moment vid lämplig väderlek.

Det andra problemet med ÄH är att de inte har nÃ¥got "riktigt" undertak utan "bara" en plastpress direkt under pannorna.  Det gÃ¥r ofta hÃ¥l pÃ¥ denna plast under byggandet och det leder till att ev. fukt som kommer under pannorna rinner in pÃ¥ vinden.

Sedan är det säkert sÃ¥ att de flesta hustillverkare har sina missnöjda kunder.  Om man skall tro inslaget sÃ¥ är det dock ingen annan som inte har följt ARNs utslag.


Jag har sett många tragiska exempel på hus som kommer i färdiga väggblock och som monteras i regn och snö, det måste vara värre än färdiga moduler.
Och likaså lösvirkeshus (finns det fortfarande?), det hänger ju bara på om byggaren vill vänta in bra väder om det byggs "torrt" eller ej.
Har ännu inte träffat på en byggfirma som väntar på vackert väder för att fortsätta bygga, tror inte att det finns, och det är just därför fabriksbyggda hus är så mycket bättre, de exponeras för väder och vind under kortare tid än blockbyggda eller lösvirkesbyggda hus.

Att de inte följer ARN:s beslut är klumpigt, visst, det har jag aldrig sagt nåt om, även om de kanske inte i sak haft fel, så hade det varit klädsamt om de följt ARN:s beslut.
Och dessutom företagsekonomiskt smart.

Ägaren i detta fall kanske borde agera mer bakom kulisserna, och mindre i TV...
För att bygga upp ett företag som Älvsbyhus är det nog bra att vara envis, arbetssam, och inte alltid lyssna på vad andra säger, men att hantera ARN och media kräver nog delvis andra kompetenser.

Använder inte alla (utom de som bygger i egen regi) bara plast som kondensskydd?
Såg tyvärr inte programmet igår, så jag vet inte om det var tegel eller plåttak, men för plåttak finns det väl inget annat än plast som gäller?
Att bygga in ett tungt fuktabsorberande spontad "undertak" kan väl inte vara bättre än plast, risken för mögelangrepp måste bara vara allt för stor för att det skall vara optimalt.

Jag tror inte alls att det är några större fel i Älvsbyhus byggprinciper, men det är viktigt att de som monterar huset utför ett bra jobb, och inte slarvar som de uppenbarligen gjort i ett antal fall.
Tänk er samma manskap sätta upp ett hus som monteras i väggblock, eller byggs lösvirkes... Huvaligen.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #20 skrivet: 26 april 2010, 14:22:31 »
Jag har sett många tragiska exempel på hus som kommer i färdiga väggblock och som monteras i regn och snö, det måste vara värre än färdiga moduler.
Och likaså lösvirkeshus (finns det fortfarande?), det hänger ju bara på om byggaren vill vänta in bra väder om det byggs "torrt" eller ej.
Har ännu inte träffat på en byggfirma som väntar på vackert väder för att fortsätta bygga, tror inte att det finns, och det är just därför fabriksbyggda hus är så mycket bättre, de exponeras för väder och vind under kortare tid än blockbyggda eller lösvirkesbyggda hus.
Njae...  med färdiga moduler och uppbyggnad under regnväder sÃ¥ fylls ju bjälklaget mellan vÃ¥ningen och vinden med vatten.  Det lägger sig som stora pölar ovanpÃ¥ plastfolien och väter ner isoleringen och tar sig inte ut pÃ¥ naturlig väg (se t.ex. http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/Images/fel2/tak3.jpg ).  Bygger du lösvirke sÃ¥ gör du väl knappast klart isoleringen upp till vinden innan taket ligger pÃ¥?  I princip sÃ¥ börjar man ju med taket (om man inte bygger stenhus)?  Se

http://www.vibyggerhus.se/wp-content/themes/tv4-vibyggerhus/images/husbygge.jpg .
http://www.modernamobelklassiker.com/magasinekelin/080514-1.jpg
http://www.kisahembygdsgard.se/html/htmlimport_logetak.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_mT89bW04jxc/STM11-NS-ZI/AAAAAAAAABE/0t804OHgQuU/s320/Dan+och+Madeleines+hus+002+0909.jpg

Det finns väl massvis med byggfirmor som har några olika typer av uppdrag samtidigt och säger typ "idag regnar det så idag arbetar vi hos xxxx med att inreda källaren istället för hos yyy där vi skall lägga takspont".
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:26:52 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #21 skrivet: 26 april 2010, 14:27:17 »
Bygger du lösvirke bygger du upp stommen och lägger taket. Ett träskelett torkar mycket lättare än en färdig bygd barack.

Älvsbyhus kanske borde styra upp vilkar de anlitar för monteringen. Verkar som om många problem ligger hos tredjepart som den egna besiktaren inte bryr sig om.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:31:56 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #22 skrivet: 26 april 2010, 14:29:24 »


Hur mycket snö och regn skall inte hinna blåsa in i det bygget innan det är klart?
En byggfirma kommer inte att vänta på att stommen och sulan är torr innan de börjar klä in eländet med skivor, isolering och golv.
Eventuellt om byggarna bygger i egen regi, men en firma, knappast.

Citera
Det finns väl massvis med byggfirmor som har några olika typer av uppdrag samtidigt och säger typ "idag regnar det så idag arbetar vi hos xxxx med att inreda källaren istället för hos yyy där vi skall lägga takspont".

Kan så vara, men det är i vart fall inte nåt jag sett eller hört talas om, att ett helt arbetslag åker någonstans för att det regnar?
Nån annan som sett det hända?
NÃ¥n som arbetar med detta som kan uttala sig?
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:31:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #23 skrivet: 26 april 2010, 14:33:03 »
Huset på bilden kommer att få sina ytterväggar innan nästa moment. Tämligen övertygad om att det hunnit torka.

Som man också kan se på bilden är att huset ett råsponttak. Risken är stor att det knakar i ett hus med bara plast när det blåser.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:53:05 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #24 skrivet: 26 april 2010, 14:41:55 »
Huset på bilden kommer att få sina ytterväggar innan nästa moment. Tämligen övertygad om att det hunnit torka.

Ytterväggar?

Fönster (utsatta för väder och vind) sen vindpapp, sedan isolering, byggplast, ytterväggar, innerväggar och golv samtidigt, eller i så snabb takt som möjligt, i vilken ordning hänger nog mer på gubbarna som bygger än på vilket typ av hus man bygger.
Skicka dit arbetslaget som satt upp Älvsbyhuset i hällregn så skall du få se vad jag menar, inte åker de iväg för att renovera en källare nånstans bara för att det regnar eller för att regelvirket är blött när det är dags att isolera/sätta byggplast.

Med en byggansvarig som verkligen kontrollerar och tar ansvar och kräver kvalitet, och ett arbetslag som gör som byggansvarige säger, då blir det friska hus oavsett byggmetod, men om det inte funkar så funkar det inte oavsett byggmetod, det är bara dit jag vill komma, jag säger inte att det ena är bättre än det andra, jag säger bara att det inte är nåt fel på Älvsbyhus byggprincip om det bara fungerar hela vägen från fabrik till slutkund.
Samma gäller oavsett byggmetod.

OK, jag är på dåligt humör för att min bil-AC har pajjat igen, det skall inte behöva gå ut över er.
Jag har säkert fel, och ni har rätt, ÄH är sämst.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:48:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #25 skrivet: 26 april 2010, 14:47:24 »


Hur mycket snö och regn skall inte hinna blåsa in i det bygget innan det är klart?
Men det är väl uppenbart att man inte bygger ett hus i "slumpmässig" ordning.  Allt kommer i välbetänkta steg, grovt räknat:

1.  Man gjuter plattan.
http://4.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/So2kXtOeK9I/AAAAAAAAAGA/6nZg__V2VBA/s320/husbygget+090.jpg

2.  Man reglar upp fasaden.
http://2.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/Sp1ei9Fn2lI/AAAAAAAAAHY/S581ofipbJM/s400/husbygget+094.jpg

3.  Man sätter upp takstolar.
http://4.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/SqVWb5z5Q5I/AAAAAAAAAIY/LJTSCdaEfmw/s400/husbygget+100.jpg

4.  Man lägger pÃ¥ takspont och täcker med papp allteftersom.
http://2.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/Sqk8zENKHkI/AAAAAAAAAJo/aL89mWAQoso/s400/husbygget+119.jpg

5.  Man sätter pÃ¥ ytterskivor.
http://1.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/Sq_ZV0J4DaI/AAAAAAAAAKA/xlUpiXq9F-U/s400/husbygget+121.jpg

6.  Man isolerar och bygger innerväggar och innertak.
http://1.bp.blogspot.com/_9L4nSOH2LAI/Sq_ZImLZdPI/AAAAAAAAAJw/DW2sq-JUByE/s400/husbygget+123.jpg

Innan man gör moment 6 (som är det moment som stänger in ev. fuktighet) så har man ju ett tämligen tätt "skal" och har inga som helst problem att torka ut virke som ev. blivit lite fuktigt (för övrigt så blir det mesta virke inte så fuktigt av att stå under tak men ventilerat).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #26 skrivet: 26 april 2010, 14:52:34 »
jag säger bara att det inte är nåt fel på Älvsbyhus byggprincip om det bara fungerar hela vägen från fabrik till slutkund.
Samma gäller oavsett byggmetod.

OK, jag är på dåligt humör för att min AV har pajjat igen, det skall inte behöva gå ut över er.
Jag har säkert fel, och ni har rätt, ÄH är sämst.
Problemet i NÅGRA av ÄH-fallen är ju just att det INTE har fungerat hela vägen från fabrik till slutkund och att ÄH inte tar ansvar för detta i dessa fall.

När det gäller bygge av lösvirkeshus sÃ¥ överdriver du nÃ¥got enormt.  Man bygger inte ett lösvirkeshus i slumpmässig ordning, precis som du inte sätter dina ÄH-moduler arrangerade pÃ¥ slumpmässigt sätt sÃ¥ att ytterväggarna kommer där hjärtväggen skall vara osv.

Jag förstår att det är tråkigt att vara ÄH-ägare när det talas om dem i TV på detta sätt, speciellt som det inte är några större problem med ÄH om det väl blivit uppfört ordentligt.
« Senast ändrad: 26 april 2010, 14:59:09 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #27 skrivet: 26 april 2010, 15:00:46 »
De som följt med på Byggfusk (eller vad det nu heter) på TV4 vet ju att jag har rätt, det finns inga som helst garantier för att lösvirkeshus blir bra om byggarna skiter i riktlinjerna.
Det jag egentligen vänder mig emot är att TV4 väljer att peka ut just Älvsbyhus om någon form av värsting, vilket jag inte tror att de är, även om de har varit klumpiga när det gäller ARN-besluten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #28 skrivet: 26 april 2010, 15:05:56 »
Även ett superhus som monteras av Nissar blir skit. Älvsbyhus borde anama The Toyota Way och se till att inget hus reses den dagen det regnar samt att de som reser huset är utbildade och har "gjort sina lärlingsÃ¥r". DÃ¥ skulle det uppkomna aldrig inträffat sÃ¥ mÃ¥nga gÃ¥nger att det blivit ett repotage i TV.  

Fuskbyggarna har inget med lösvirkeshusets fördel att göra. De fall som fuskbyggarna har tagit upp har handlat om klåpare som lekt byggfirma. Varingsklockor borde ringa när man blir erbjuden ett hus för 3miljoner när alla liknande hus kostar det dubbla ....



« Senast ändrad: 26 april 2010, 15:09:56 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Kalla fakta, TV4 om Älvsbyhus
« Svar #29 skrivet: 26 april 2010, 15:10:11 »
Jag har inte följt Byggfusk pÃ¥ TV4 sÃ¥ jag vet inte alls vad du talar om.  Det är naturligtvis mycket som kan gÃ¥ fel i ett lösvirkeshus ocksÃ¥.  Men man har helt klart mindre problem med väderleksproblematiken vid lösvirke, dÃ¥ man inte har nÃ¥gra problem med att undvika att bygga in fukt.

När det gäller ÄH, sÃ¥ vet jag inte om vi kommer nÃ¥gonstans...  Jo, för mig framstÃ¥r de som värstingar, men naturligtvis kan det vara ett felaktigt intryck man fÃ¥tt.  Det är ju naturligt om den störste hustillverkaren har flest missnöjda kunder och man vet ju att de missnöjda kunderna hörs 100 gÃ¥nger mer än de nöjda.  Men egna KA, egna besiktningsmän, en massa dribblande med dessa när de fÃ¥r kritik, för att de skall se "oberoende" ut.  Följer inte ARN-rekommendationer och har en VD som är otroligt arrogant.  Det är "oförlÃ¥tliga" fel som de borde kunna fixa till pÃ¥ nolltid om de hade haft rent mjöl i pÃ¥sen.

JAG skulle aldrig beställa ett ÄH.  Vem vet, det kanske regnar den dagen just mitt hus skall byggas ihop?  DÃ¥ fÃ¥r jag höra av VDn att "jag fÃ¥r vad jag betalar för"?

« Senast ändrad: 26 april 2010, 15:12:59 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!