Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur energieffektivt är golvvärme?  (läst 9541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #15 skrivet: 04 januari 2010, 14:16:50 »
Jag håller helt med, att värma upp en hel bottenplatta för att värma huset låter helt vansinningt, även om jag förstår att det är billigt och snabbt installerat. Det blir ju vare sig energieffektivt eller snabbreglerat.

Gärna isolering, betong, isolering och sen golvvärme.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2010, 09:19:47 »
Kan bara hÃ¥lla med dig Kave. Jag har 90 kvm betongplatta med ingjuten golvvärme. Trodde att det skulle vara energieffektivt. Men trögheten ställer till det. Som nu när det plötsligt är minus 15 sÃ¥ tar det en evighet för rumstempen att  komma upp i nÃ¥gon behaglig värme. Dessutom gÃ¥r det dÃ¥ sÃ¥ mycket värme till plattan att pannan och l/V-pumpen fÃ¥r svÃ¥rt att hänga med. Kör just nu ut 44 ºC och har ändÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ upp rumstemperaturen till 20 ºC (trots vettig isolering under plattan). Stiger sedan utomhustemperaturen snabbt sÃ¥ blir det istället onödigt varmt.

Kommer att komplettera med antingen radiatorer eller l/l-pump som fÃ¥r reglera rumstemperaturen. Golvvärmen fÃ¥r dÃ¥ istället stÃ¥ pÃ¥ med en konstant framledning pÃ¥ 30 ºC. Iaf vintertid.  Sommartid brukar jag köra ut 25 ºC  för att jobba bort den annars rÃ¥a känslan

/Kristofer

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2010, 09:58:09 »
Jag tror delvis att det också beror på att folk vill ha golvvärme, för att slippa kalla golv. Sedan vet jag inte om det blir så mycket billigare. Räkna på vad allt kostar med slingor, hållare, slang, fördelningscentral, termostater till varje rum, styrning osv. Då tror jag det blir ungefär samma som att sätta vanliga radiatorer.

Men skall man ha golvvärme skall den inte vara ingjuten i plattan.

Själv tänker jag köra med typ 25 grader i golvvärmen och sköta värmeregleringen med en l/l pump. Det blir ändå billigare än att köpa termostater i varje rum, shunt och annat mög som behövs.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2010, 10:05:59 »
I mitt fall var det inget alternativ att lägga isolering och sedan slingor ovanpå plattan. Hade då blivt för låg takhöjd i källaren. Men nu vet jag iaf hur jag ska göra om jag någon gång får för mig att bygga nytt.

Det där med termostater har jag struntat i helt. Justerar istället flödet på fördelaren /Kristofer

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2010, 12:47:47 »
hej
golvärme är energi effektivt man använder lågtemp vatten med små strålnings förluster som följd
sen så får man en bra/större buffert i sin acctank iomed man nyttjar större temp spann ur tanken

Sen att man fusk isolerar eller har bygg missar är inte golvvärmens fel...

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2010, 03:47:25 »
Exakt som Dr Chun-Lan skriver.

Sluta snacka om betongplattan är dÃ¥lig som sÃ¥dan, att den skulle vara boven, lär er bygga rätt istället  & tänk logiskt huvuddunk. ( eller i.a.f att förstÃ¥, som ni gör om vi pratar om all annan isolering)

Ska man få en effektiv golvvärme i betongplattan så måste man självklart isolera under och på sidorna, det säger väl sig självt eller?.

Ni pratar om isoleringtjocklek på både varmvattenberedare och tak/vind, så varför är det svårt att ta in att även plattan behöver isoleras för att inte få stora förluster?
En platta med 300mm under och >30mm i sidan är en oerhört bra lagringsmagasin och temperaturen i rummen kommer att vara extremt jämn, så länge en givare utomhus kan förbereda värmepumpen att ge mer eller mindre.

Dessutom i.o.m att det är ett lågtempsystem så blir det mycket ekonomiskt= högt cop vid värmepumpanvändande.

Sen kan självklart ett 100% avstämt vattenburet elementsystem i ett superisolerat hus bli något snålare , men det kommer aldrig komma upp i komfortnivå´n som ett bra golvvärmesystem ger, punkt slut.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3904
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2010, 08:59:50 »
VillaVarm lägger golvslingan ovanpå betongplattan för att slippa värma upp betongen.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2010, 12:12:33 »
Ni pratar om isoleringtjocklek på både varmvattenberedare och tak/vind, så varför är det svårt att ta in att även plattan behöver isoleras för att inte få stora förluster?
En platta med 300mm under och >30mm i sidan är en oerhört bra lagringsmagasin och temperaturen i rummen kommer att vara extremt jämn, så länge en givare utomhus kan förbereda värmepumpen att ge mer eller mindre.

MvH Jawen

Om temperaturen stiger från -25 till -3 på 5-7 timmar, hur förbereder utomhusgivaren att plattan ska avge mindre värme ?
Självklart så kommer det att bli varmt inomhus vid dessa tillfällen.
Felet är att du normalt (trähus) har för lite massa inomhus som är temperaturneutral, detta upplever du inte i "stenhus"

Utloggad nicco

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2010, 12:15:17 »
Exakt som Dr Chun-Lan skriver.

Sluta snacka om betongplattan är dÃ¥lig som sÃ¥dan, att den skulle vara boven, lär er bygga rätt istället  & tänk logiskt huvuddunk. ( eller i.a.f att förstÃ¥, som ni gör om vi pratar om all annan isolering)

Ska man få en effektiv golvvärme i betongplattan så måste man självklart isolera under och på sidorna, det säger väl sig självt eller?.

Ni pratar om isoleringtjocklek på både varmvattenberedare och tak/vind, så varför är det svårt att ta in att även plattan behöver isoleras för att inte få stora förluster?
En platta med 300mm under och >30mm i sidan är en oerhört bra lagringsmagasin och temperaturen i rummen kommer att vara extremt jämn, så länge en givare utomhus kan förbereda värmepumpen att ge mer eller mindre.

Dessutom i.o.m att det är ett lågtempsystem så blir det mycket ekonomiskt= högt cop vid värmepumpanvändande.

Sen kan självklart ett 100% avstämt vattenburet elementsystem i ett superisolerat hus bli något snålare , men det kommer aldrig komma upp i komfortnivå´n som ett bra golvvärmesystem ger, punkt slut.

MvH Jawen

Nu är det inte alltid man bygger nytt utan kanske renoverar, och då inte alltid ha möjligheten att göra det perfekt. Hur man än vänder och vrider på det så är det rätt stor tröghet i ett par ton betong (i mitt fall 10). Det tar tid för den att kyla ner sig när temperaturen går upp och att värma upp sig när tempen går ner.

Utloggad Arne Henriksen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malvik, Sør-Trøndelag - Norge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Huset vÃ¥rt
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2010, 21:35:26 »
hej
golvärme är energi effektivt man använder lågtemp vatten med små strålnings förluster som följd
sen så får man en bra/större buffert i sin acctank iomed man nyttjar större temp spann ur tanken

Sen att man fusk isolerar eller har bygg missar är inte golvvärmens fel...
Støtter denne. Har selv kun gulvvarme (nedstøpt i sokkel og 1. etasje, varmefordelingsplater i spon pÃ¥ loftet) og ser ingen problem med dette. Kan gÃ¥ barføtt overalt om det er -20 ute, lav framledningstemperatur og lavt forbruk. 

Snittforbruk for vp ca 5000kWh/Ã¥r.
Totalforbruk på huset ca 20.000kWh/år

Da er vi 2 voksne og 4 barn (4/6/10/12 Ã¥r) sÃ¥ TV, xbox, PC'er, vaskemaskin & tørketrommel gÃ¥r 24/7/365...  ^-^

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Hur energieffektivt är golvvärme?
« Svar #25 skrivet: 19 januari 2010, 02:38:40 »


Om temperaturen stiger från -25 till -3 på 5-7 timmar, hur förbereder utomhusgivaren att plattan ska avge mindre värme ?
Självklart så kommer det att bli varmt inomhus vid dessa tillfällen.
Felet är att du normalt (trähus) har för lite massa inomhus som är temperaturneutral, detta upplever du inte i "stenhus"

Om nu temperaturen skulle stiga i detta relativt ovanliga spann, så har du ju ändå så låg temp ut på vattnet att kanske plattan håller 23-25°, dessa lider man nog inte av i ett snabbt väderomslag, vare sig det är uppåt eller nedåt.
Om du däremot inte har uppvärmd huskropp som väger lite, så går du nog och fryser ett tag vid kalla väderomslag.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!