0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kör min logger på en P4 450Mhz maskin med 512MB minne. Den drar 52W vilket ger en kostnad av ca. 1kr/dygnOm någon vecka ska den bytas ut mot en VIA Epia maskin på 1Ghz som drar mindre än 25W.Att använda en gammal 286:a tror jag inte ger lägre strömförbrukning. Förvisso drar processorn mindre ström men i stället drar elektroniken runt omkring mer. Strömaggregaten är även de mindre effektiva vilket ger större förluster även där jämfört med en nyare maskin.Det optimala om man ska ha en PC som logger tror jag är en maskin som är 3-4år gammal och i sk. Small Form Factor (SFF) utförande. Den har fortfarande tillräckligt med kraft för att driva lite mer än bara loggern (ex. egen hemsida) och har strömsnålare kringutrustning jämfört med 286:an. /Johan
En gammal laptop borde väl vara rätt bra ur energisynpunkt? Där har i alla fall nån fått lov att tänka till för att batteriet skall räcka längre än fem minuter. Med power management, och switchande nätdel drar de väl bara något tiotal watt?
PerF, du får ursäkta men det du skriver stämmer inte helt med verkligheten. Ta en titt på en av bilderna. Den kommer från Intel som borde veta hur verkligheten har sett ut och hur den ser ut idag. Observera att dessa siffror är inkl. traditionell bildskärm vilket gör att datorns egen förbrukning är ca. 70% av det redovisade värdet
PS Du har inte helt rätt när det gäller fläktar. Processorfläktar var ovanligt men nästan alla maskiner hade fläktar i sina nätaggregat!! Även jag har jobbat med datorer länge. Kanske inte lika länge som du men började med bänkservice 1982.