Menu ≡
×
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Projekt Vattenmantling
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Projekt Vattenmantling (läst 6888 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
Projekt Vattenmantling
«
skrivet:
17 november 2009, 14:58:35 »
Citera
Har precis blivit klar med mitt system med Solfångare , L/V pump samt acctank sen någon vecka tillbaka.Har kollat lite på vattenmantlade kaminer från och till under en längre tid och visst finns det att köpa till humana priser i tex Baltikum.
Men iomed att jag har en spisinsats som vi eldar flitigt i pga av mysfaktorn även fast golvärmen funkar kanon.Så vill jag bidra med att stötta acctanken med kaminen då vi har tappvatten slinga i acctanken som spetsas vintertid med elpatron för att LV pumpen ska få jobba mot en lägre temp ( golvärmen).
Jag ser det som ett kul projekt som kan bidra med "gratis värme" när man eldar samt spets värme när det är riktiga köldknäppar.
Jag kommer inte mantla rökröret pga av längden är för kort innan den försvinner in i murkåpan.Så det blir en slags värmeväxlare baktill ,över och till viss del sidorna upptill.
Det ska vara lätt sotat och det ska styra sig självt med circkulations pump osv.
Kommer använda esbe vtc 300 laddnings ventil 60 grader och en rökgas termostat för att styra circ pumpen.
Budget är c:a 1500 kr ink laddningsventil,rökgastermostat,koppar rör,stål till värmeväxlarn och kopplingar.
Kanske en fungerande komplement till L/V pumpen vintertid som medför att elpatronen i princip kan stängas av helt till en kostnad av 1500kr.
Har läst att många har samma funderingar så jag ska försöka ta en del bilder...
Jag är nybörjare inom detta och har endast spånat efter eget huvud och ideer men man lär sig på vägen och förhoppningsvis av alla kunniga här på forumet
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #1 skrivet:
21 november 2009, 23:56:48 »
Citera
Kom igång lite sent men som alltid med familj så är ju inte sånt här så prioriterat.
Så ser kaminen ut och den har haft en fläkt under som sugit luften genom kanalerna på sidan och över eldstaden
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #2 skrivet:
22 november 2009, 00:03:46 »
Citera
kapat upp så man kan lätta på locket
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #3 skrivet:
22 november 2009, 00:07:31 »
Citera
Har börjat punkta ihop lite profiler som ska gå vidare längs sidorna och sen ovanpå...
Loggat
Munktell 20-24
Ventilationsmontör
Expert på värmepump
Stad/land: Trelleborg
Antal inlägg: 206
Karma +0/-0
Kön:
Heavy metal
Munktell 20-24
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #4 skrivet:
22 november 2009, 00:50:14 »
Citera
Kul projekt som jag ska följa med spänning.
mvh Mattias
Loggat
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09
Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2
Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2
Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h. 21Gr. 86,5kWh/m2
Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #5 skrivet:
23 november 2009, 16:50:14 »
Citera
Var ut nån timme i garaget igår kväll och gjorde klar det mesta till sidorna och baksidan till kaminen så där återstår lite slipning samt provtryckning. så man får se om man slarvat med svetsningen.
Sen när jag fortsätter på ovansidan har jag tänkt att svetsa dit 3mm tjocka plattjärn och göra som ett kanal systemet uppe på kaminen för då bli ju anläggnings ytan 100% och tanken är att det ska sluta genom att passera runt rökröret.
Därför jag valde att inte göra så på sidorna var för att jag inte ville kyla ner eldstaden allt för mycket men det borde ge en viss förvärmning innan det når ovansidan på kaminen.
En tanke är att jag bör ha ett filter efter kaminen där ev metal/svets rester kan samlas upp så kan bli kvar i kaminen,tror ni det är nödvändigt eller räcker det med att spola ur systemet under provtryckningen ordentligt?
Här är några bilder:
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #6 skrivet:
24 november 2009, 21:36:03 »
Citera
Det blev en liten stund med mig:en ikväll oxå...
Funderar lite på det med en termisk laddventil,jag hade tänkt mig 60 grader men esbe vtc300 finns oxå som 72 grader...vad blir skillnaden och vilken tror ni är att föredra?
Loggat
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #7 skrivet:
25 november 2009, 23:28:53 »
Citera
Blev aldrig riktigt nöjd med fyrkantsprofilerna då det blev ganska bökigt och sen fick jag lite plattjärn över så då skippade jag fyrkantsprofilerna helt.
Blir ingen mantling av kaminens sidor men jag tror det borde bli ganska hyffsad verkningsgrad nu iallafall.
Har kladdat lite på ena bilden så man ser hur jag har tänkt.Dom svarta cirkeln nere till vänster är inloppet sen kommer det gå ut genom cirkel nr 2 där jag ska svetsa dit en 90graders böj och vidare i ett rör till cirkel nr 3 uppe i höger hörn för att tillslut gå ut till ack tanken vid cirkeln vid rökröret.
Om tid finnes så ska jag försöka hinna svetsa dit locket och gängande anslutningar imorgon och provtrycka kaminen men som vanligt har man 1000 andra saker som ska göras först.
Ganska få kommentarer men hyffsat många som kollar på tråden,vore kul med synpunkter positivt som negativt.
Loggat
Munktell 20-24
Ventilationsmontör
Expert på värmepump
Stad/land: Trelleborg
Antal inlägg: 206
Karma +0/-0
Kön:
Heavy metal
Munktell 20-24
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #8 skrivet:
26 november 2009, 08:14:07 »
Citera
Hej Loggan
hur ska du få det tätt mellan locket och plattjärnen.
Mvh Mattias
Loggat
1,5 plans villa Trelleborg S Skåne byggd ca 1850(Stenhus). Oisolerad platta på mark. BV:79kvm 10 radiatorer OV: 40kvm(36kvm GV)färdig sep-08. En bod(12kvm) med el-rad grundvärme ca 7gr. Nibe-1215-5kw 400m slang. Startad 3/11-06. FB innan vp ca 26000kw. FTX RDAA-14-012 Startad 2/1-09
Utfall 2007: 13675kWh(Total). VP-start 5859. VP-tid 3015h. TS 189h(El-drift innan kollektor). Installerat sep elmätare 3/11-07. 119kWh/m2
Utfall 2008: 12286kWh. VP-mät, 5386kWh. VP-start 4321. VP-tid 2989h. TS 7h. RG20 inst, 17/1-09 21Gr. 107kWh/m2
Utfall 2009: 9953kWh. VP-mät, 5505kWh. VP-start 3547. VP-tid 3169h. TS 8h. 21Gr. 86,5kWh/m2
Rullande förbrukning 9538kWh. 83kWh/m2
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #9 skrivet:
26 november 2009, 12:06:58 »
Citera
Jag helsvetsar ytterkanterna för det är bara dom som behvör vara 100% tätt samt runt rökröret.Om det strömmar lite vatten mellan tex lock och kanal plåtarna är utan betydelse för då är "läckaget" invändigt och väldigt minimalt.
Jag kommer borra hål i locket med c:a 5cm mellanrum över alla kanalplåtar och punkta dom....Har fyllt upp med vatten i överdelen utan läckage nu och kollat men kommer självklart provtrycka när jag är klar och sen är det bara att svetsa ev läckage
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #10 skrivet:
26 november 2009, 12:58:23 »
Citera
Hej Loggan
jag har jobbat en del med vattenmantel optimering på cylinderhuvuden till personbilar, nuförtidern räknar man fram flödet / värmeöverföringen i datorer, men för 20 år sedan gjordes det manuellt, och jag ser en risk med din konstruktion att du får kokning runt utgången för rökröret, även om du förtryckt till 1 bar, . På de sättet vi gjorde , så monterades en plexiglaskiva på motsvarande ställe där du kommer svetsa locket, tätar med silikon och enklare klämanordning (brukar läcka lite kanske inte hela värden), koppla systemet med cirk pump som har ungefär samma flöde som din laddomat, färga vattnet med glykol eller karamellfärg, och sedan ha ett munstycke som kan blåsa in fina bubblor luft, på detta sätt kan du se om du har stillastående vatten runt de hetaste ytorna (ser ut att vara risk för det), då kan du svetsa fast små styrvinkar som fångar upp flödet och se till att god vattenrörelse finns på alla av de varmaste ytorna, och därmed minskar risken för partiel kokning)
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #11 skrivet:
27 november 2009, 13:44:47 »
Citera
Det ska jag försöka kolla innan jag svetsar på locket.Borde kunna lägga en plexiglas skiva med tryck emot óch ev täta lite och sedan köra circkpumpen för att se hur vattnet strömmar precis som du skrev.Utifrån det får jag väl försöka styra vattnet där det har tendens till stanna upp...Har haft massa jobb på firman nu i några dagar och det ser ut att hålla i sig så det kanske dröjjer en stund innan jag kan köra vidare med kamin projektet..
Inget annat som du lagt märke till eller skulle gjort annorlunda?
Tack för tipset ang flödet.
MVH Niklas
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #12 skrivet:
28 november 2009, 09:42:51 »
Citera
Hi
jag är rätt säker på att kokningsrisken är störst vid de krökta plattjärnen vid rökröret, speciellt den som är i "bakvattnet", så en styrvinge utanför den samt kanske ett mindre genomborrat hål för stt tinga flöde i dessa områden, gissar att 8-10 mm är lagom (lätt att se om du genomför plexiglasövningen). Med din design så tror jag inte på självcirkulation, utan du måste nog bygga med tvångscirk. Om du då råkar ut för strömavbrott, så kan det ju bli rätt rejäl kokning, även om du har SYR ventil vid ac-tanken. så jag skulle nog rekommendera säkerhetsventil vid pannan, i vart fall om den en bit från acc-tank. om man vill undvika att blåsa ut ett farligt ång-moln när detta sker, kan man tex använda en gammal katlysator och leda ut röret från säkerhetsventilen, de kommer kyla och kondensera utblåsningen så den blir obefintlig eller åtminstone mycket mindre (har så själv på en panna som står i ett vanligt rum, som dock inte riktigt är instalerad färdig än i fritidshuset). Tänk på att det kan bli mycke rörelse i plåten där de okylda och kylda ytorna möts, så placeringen av plattjärnen (nu sitter ju dina redan på plats ioförsig) bör väljas så man inte får rörelstvånget i svetsarna utan i "fria" plåtytor
mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Loggan
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Ludvika
Antal inlägg: 35
Karma +0/-0
Kön:
Loggan
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #13 skrivet:
28 november 2009, 10:18:22 »
Citera
Tack för synpunkterna och jag ska kolla flödet i kaminen innan jag svetsar dit locket men självcirckulation har jag aldrig tänkt användamig av utan det kommer köras med cirkulationspump och säkerhetsventil vid kaminen som kommer ledas ner i ett källar utrymme under huset..
Fundering:med en påtvingad cirkulation /cirkulationspump tror du fortfarande att det kommer finnas en chans till kokning?Det finns 3 hastigheter på cirkulations pumpen så då får man ju chans att styra flödet och det kommer att kopplas emot acctank 500L med en termisk laddventil så den har ju ganska mycket volym att jobba med.Givet är ju att man får ha kolla på tanktempraturen så man kan sluta elda i tid så att man inte tex lägger in ett inlägg om man skulle ha tex 95 grader i tanken.
Gör det ovan någon skillnad i din teori om kokning,jag tänkte eller hoppades nästan att vi missförstått varandra.jag trodde kokning var ganska uteslutet med cirkulation och kopplat till en större tank samt att det är en ganska liten kamin där jag kan styra syre tillförseln för att reglera elden/värmen en aning samt styra flödet på vattnet.
Loggat
Luring2
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 191
Karma +0/-0
Kön:
Luring2
SV: Projekt Vattenmantling
«
Svar #14 skrivet:
28 november 2009, 16:24:26 »
Citera
Hi
Det är nog ingen risk för systemkokning när pumparna går (om inte hela ac-tanken blir för varm), men det föreligger alltid risk för lokal kokning, och på dessa ställen kan man (när kokbubblorna imploderar vid nedkylning då de fångas av cirkulationen) kan materialet eroderas, om man har detta fenomen brukar det såsmåningom finnas risk för materialuttunning och läckage. Så därför är det ju bra att minska risken för detta. Jag tror du ska använda pumhastighet som ger 5-10 grader temphöjning genom pannan nar du eldar max i kaminen.
Mvh
/Svante
Loggat
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Solenergi, Solceller, Pellets, Vedeldning, Vind & Vattenkraft
»
Vedeldning
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Projekt Vattenmantling
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1298
dolda: 0
användare: 18
Användare online
:
Josth
Rillman
Olof-ström
VictorHus13
pathe915
Mike
Breeelin
bopakoster
Churchill
rocas
jantijanti
gluecifer
Shortcut
tomtom
Frazze62
purjo__
TS Comfort AB
Heat?
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info