0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Vi bor i ett hus, byggt -74, med den tidens byggstandard. Dvs platta på mark med cellplastisolering ovan plattan. Vi har lite 70-talsdoft i huset pga att syllen står direkt på den ouppvärmda plattan. Jag har dock lyckats få bort den mesta lukten genom att täta med silikon mellan vägg och golv under golvlisten. Befintlig ventilation är självdrag och huset värms med direktel. Jag håller nu på att förbättra ventilationen med spaltventiler ovanför fönstren och utsug i kök och badrum till en frånluftsvärmepump. VP'n har jag tänkt använda, utöver tappvarmvatten, till att driva en vattenburen fläktkonvektor som komplement till elvärmen. Finns det någon risk för att den luftcirkulation som uppstår av fläktkonvektorn och den forcerade ventilationen kommer att öka mögeldoften i huset. Vårt hus är ett av flera i en gruppbebyggelse där de flesta grannar har installerat värmepump (luft-luft). När man kommer in i deras hus märks en mycket kraftigare mögeldoft jfrt med vårt hus. /Mikael
Ang platonmatta.Om man lägger platonmatta i ett rum finns det då risk för att fukten i botttenplattan kryper inåt huset så att fukten dyker upp i intilliggande golv ex hall, kök eller i innerväggarna? Är det nödvändigt att lägga platonmatta i hela bottenplan eller finns det några risker med att bara lägga i en del av huset? Att ventilerade lister är självklart förstår jag.