Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ventilation i 70-talshus  (läst 10337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ventilation i 70-talshus
« skrivet: 23 mars 2005, 16:45:52 »
Hej!
Vi bor i ett hus, byggt -74, med den tidens byggstandard. Dvs platta på mark med cellplastisolering ovan plattan. Vi har lite 70-talsdoft i huset pga att syllen står direkt på den ouppvärmda plattan. Jag har dock lyckats få bort den mesta lukten genom att täta med silikon mellan vägg och golv under golvlisten. Befintlig ventilation är självdrag och huset värms med direktel.
Jag håller nu på att förbättra ventilationen med spaltventiler ovanför fönstren och utsug i kök och badrum till en frånluftsvärmepump. VP'n har jag tänkt använda, utöver tappvarmvatten, till att driva en vattenburen fläktkonvektor som komplement till elvärmen.
Finns det någon risk för att den luftcirkulation som  uppstår av fläktkonvektorn och den forcerade ventilationen kommer att öka mögeldoften i huset.
 
Vårt hus är ett av flera i en gruppbebyggelse där de flesta grannar har installerat värmepump (luft-luft). När man kommer in i deras hus märks en mycket kraftigare mögeldoft jfrt med vårt hus.
 
/Mikael

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2005, 17:48:42 »
Ju större undertryck desto större risk för luftläckage, på dom mest oönskade ställen.
Det är bra om du "balanserar" undertrycket med tilluftsventiler. Särskilt viktigt när du installerar  fläktstyrd frÃ¥nluft, som annars skulle öka undertrycket markant..
En fläktkonvektor ska inte påverka negativt som jag ser det.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2005, 22:01:27 »
Sälj huset och köp ett utan mögel. (Ta en säljarförsäkring som skyddar dig mot den nya husägarens eventuella krav på dig)

Har du själv just köpt huset, hävda dolda fel.

Inget kul att höra, men det är mitt råd.

(Själv mögelallergiker sedan jag bott i en lägenhet drabbad av mögel...)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • T.C.B
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2005, 22:05:20 »
Håller fullständigt med Rickard, sälj, inte värt att åka på allergier & annat skit (astma). Inga pengar i världen är värt det!
MVH
Enplansvilla ca: 135 kvm, direktel (avstängd utom badrum & toalett) mekanisk ventilation RDAA, braskamin & Panasonic E9CKP5 Norrköping

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2005, 22:16:00 »
Om du tänkt behålla det, sätt inte in frånluftsfläkt... sätt bara in friskluftsventiler och fortsätt med ditt självdrag. Satsa hellre på en luft/luft-värmepump för att få ned kostnaderna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2005, 00:32:32 »
Hej!
Vi bor i ett hus, byggt -74, med den tidens byggstandard. Dvs platta på mark med cellplastisolering ovan plattan. Vi har lite 70-talsdoft i huset pga att syllen står direkt på den ouppvärmda plattan. Jag har dock lyckats få bort den mesta lukten genom att täta med silikon mellan vägg och golv under golvlisten. Befintlig ventilation är självdrag och huset värms med direktel.
Jag håller nu på att förbättra ventilationen med spaltventiler ovanför fönstren och utsug i kök och badrum till en frånluftsvärmepump. VP'n har jag tänkt använda, utöver tappvarmvatten, till att driva en vattenburen fläktkonvektor som komplement till elvärmen.
Finns det någon risk för att den luftcirkulation som  uppstår av fläktkonvektorn och den forcerade ventilationen kommer att öka mögeldoften i huset.
 
Vårt hus är ett av flera i en gruppbebyggelse där de flesta grannar har installerat värmepump (luft-luft). När man kommer in i deras hus märks en mycket kraftigare mögeldoft jfrt med vårt hus.
 
/Mikael

Det du kan göra är att riva upp golvet och lägga dit en platonmatta underst. Se till att luftspalten under platonmattan blir ventilerad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Larry1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #6 skrivet: 05 april 2005, 22:39:42 »
Ang platonmatta.

Om man lägger platonmatta i ett rum finns det då risk för att fukten i botttenplattan kryper inåt huset så att fukten dyker upp i intilliggande golv ex hall, kök eller i innerväggarna? Är det nödvändigt att lägga platonmatta i hela bottenplan eller finns det några risker med att bara lägga i en del av huset? Att ventilerade lister är självklart förstår jag.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilation i 70-talshus
« Svar #7 skrivet: 06 april 2005, 10:06:31 »
Ang platonmatta.

Om man lägger platonmatta i ett rum finns det då risk för att fukten i botttenplattan kryper inåt huset så att fukten dyker upp i intilliggande golv ex hall, kök eller i innerväggarna? Är det nödvändigt att lägga platonmatta i hela bottenplan eller finns det några risker med att bara lägga i en del av huset? Att ventilerade lister är självklart förstår jag.

Om man gör rätt så ska inte fukten styras till något annat utrymme. Det finns ingen risk att förvärra problemen med att lägga dit platonmatta i en del av huset. Sen kan man ju rekommendera att åtgärda hela huset för säkerhets skull.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!