Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"  (läst 2591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Menteverde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Solslingor är något så fruktansvärt dyra så jag håller på att klura på en egen billigare lösning.

Eftersom det går snabbt och enkelt att skriva kyl istället för värmeväxlare använder jag ordet kyl i detta inlägg.

Jag funderar på om man skulle kunna göra som en bred liebig-kylare och stoppa i ackumulatortanken. Skillnaden mot en vanlig liebig är att både ytter- såväl som innerytorna på detta kyl kommer hjälpa till att kyla.
 
Man tar två rör av lämpligt material och dimension, lägger i varandra och fogar ihop kanterna. Två mindre röranslutningar påsvetsas för att leda igenom mediet från solfångaren.

Se skissen, en bild säger mer än tusen ord:



Det sitter en liten huv en bit ovanför kylet för att styra ut vattnet som värms mer åt sidorna snarare än spikrakt uppåt för att få bättre skiktning.

Kanske ska man lägga i en spiral av rostfri tråd eller så i kylaren för att få mer turbulens i den.

Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska dimensionera detta kyl. Jag kan inte så mycket om sådana här beräkningar.

 Volymen pÃ¥ kylaren ska vara sÃ¥ stor att hela temphöjningen som solfÃ¥ngaren orsakar pÃ¥ det kylande mediet kyls bort i tanken och arean sÃ¥ stor att effekten som solfÃ¥ngaren ges överförs till tanken. Mediet ska vara sÃ¥ kallt som möjligt därför att dÃ¥ ger ju solfÃ¥ngaren mer effekt.

Jag har inte räknat med att det kan bli stillastående vatten runt kylaren som isolerar den därför att jag inte vet hur man räknar på sådant. Hur stor är denna isolerande verkan i praktiken? Kan man anta schablonvärden?

Spalten inåt kommer inte vara mer än någon m.m och strömningen förmodligen ganska turbulent så inuti kylet kommer nog den isolerande verkan inte vara så stor.

Kylet lär ju stråla inne i tanken. Ska man räkna med denna effekt också?

Jag har lagt upp det sätt jag beräknat pÃ¥ i ett Exceldokument som nog förklarar sätten jag tänkt pÃ¥. Det hade varit väldigt trevligt om nÃ¥gon kunde kolla igenom det och se hur det verkar. 

http://rapidshare.de/files/48661645/rorkyl.xls.html

I Exceldokumentet fÃ¥r man tvÃ¥ värden, en för hur lÃ¥ngt kylet bör vara för att det ska ha tillräckligt stor volym och en för hur lÃ¥ngt det bör vara för att det ska kunna överföra tillräckligt stor effekt. Det längre mÃ¥ttet väljs, eller sÃ¥ ändrar man ingÃ¥ende parametrar. 

Väntar med spänning på att någon kan bedöma hur fel eller rätt beräkningar med detta dokument blir!

studs






Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"
« Svar #1 skrivet: 10 november 2009, 15:47:34 »
Jag skulle nog satsa pengarna på en extern plattvärmeväxlare.

Men om du tycker din idé är bättre så fortsätt med den, alltid roligt med folk som
har egna lösningar!  Thumbsup

Utloggad Menteverde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"
« Svar #2 skrivet: 10 november 2009, 16:02:37 »
Jag tänkte först på det också men då krävs då dyra energikrävande pumpar och en relativt avancerad styrning därtill.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"
« Svar #3 skrivet: 10 november 2009, 18:38:38 »
Jag tänkte först på det också men då krävs då dyra energikrävande pumpar och en relativt avancerad styrning därtill.

En extern plattvärmeväxlare behöver inte alls ha avancerad styrning med mera. Om man nöjer sig med att få ut 90-95% av årsbasis kan man köpa en "solladdare" från sfinx till bra pris.


Mvh

Utloggad Menteverde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"
« Svar #4 skrivet: 10 november 2009, 20:42:59 »
Men den kostade ju ändÃ¥ 2500, vilket är ungefär 2300 kronor mer än vad min solslinga kostar att göra med begagnat rostfritt.  ;)

Som du säger ger den ju relativt stora förluster med och jag gillar inte riktigt att lägsta uttemp är  35 grader. Ibland kanske man vill börja ladda frÃ¥n bara nÃ¥gon plusgrad och dÃ¥ ger ju den termostatventilen stora förluster. Och vad händer när temperaturen i tanken blir högre än temperaturen som termostatventilen är inställd pÃ¥? DÃ¥ kommer väl vattnet i tanken att värma solfÃ¥ngarna eller tänker jag fel?

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp för beräkning av "solslinga"
« Svar #5 skrivet: 10 november 2009, 22:34:44 »
Men den kostade ju ändÃ¥ 2500, vilket är ungefär 2300 kronor mer än vad min solslinga kostar att göra med begagnat rostfritt.  ;)

Som du säger ger den ju relativt stora förluster med och jag gillar inte riktigt att lägsta uttemp är  35 grader. Ibland kanske man vill börja ladda frÃ¥n bara nÃ¥gon plusgrad och dÃ¥ ger ju den termostatventilen stora förluster. Och vad händer när temperaturen i tanken blir högre än temperaturen som termostatventilen är inställd pÃ¥? DÃ¥ kommer väl vattnet i tanken att värma solfÃ¥ngarna eller tänker jag fel?

Här kan du läsa mer om den sortens solladdare: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12396.msg120623#msg120623

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!