0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Andreas! Ja det där känner jag igen från min fd Panasonic-pump du, normalt så avfrostade den med ca 45-50 minuters mellanrum men var det fuktig väderlek så gick den ned på ungefär samma tidsintervall ca 30-40 minuter mellan avfrostningarna. Nu med mina Toshibapumpar under likvärdiga väderförhållanden så ligger de på allt mellan ca 1,5-2,5 timmar mellan avfrostningarna. Det är väl iof riktigt att avfrostningarna är till för att göra utebatteriet rent från frost och så tillvida så höjer det ju verkningsgraden givetvis, men ibland så tror jag att vissa pumpar överdriver detta med sina avfrostningar. När det gäller effektiviteten kontra täta avfrostningar så märkte jag inte detta på Panasonicen ivf eftersom jag i jämförelse med den pumpen i det närmaste har halverat energiförbrukningen med min Toshiba nere i källaren nu under hösten. Mvh Raffen.
Separat trådlös mätare enbart för pumpen, och trådlös mätare för hela centralen../A.
Citat från: Raffen skrivet 10 november 2009, 13:22:58Hej Andreas! Ja det där känner jag igen från min fd Panasonic-pump du, normalt så avfrostade den med ca 45-50 minuters mellanrum men var det fuktig väderlek så gick den ned på ungefär samma tidsintervall ca 30-40 minuter mellan avfrostningarna. Nu med mina Toshibapumpar under likvärdiga väderförhållanden så ligger de på allt mellan ca 1,5-2,5 timmar mellan avfrostningarna. Det är väl iof riktigt att avfrostningarna är till för att göra utebatteriet rent från frost och så tillvida så höjer det ju verkningsgraden givetvis, men ibland så tror jag att vissa pumpar överdriver detta med sina avfrostningar. När det gäller effektiviteten kontra täta avfrostningar så märkte jag inte detta på Panasonicen ivf eftersom jag i jämförelse med den pumpen i det närmaste har halverat energiförbrukningen med min Toshiba nere i källaren nu under hösten. Mvh Raffen. Har du en separat elmätare och loggar pulserna kan du se exat när den avfrostar.
Ska man måste köpa en Toshiba nu då? , såg nog att detta ämne hamnade under fel kategori, sorry./A.
Trodde att det var nåt elände på gång, inte varit med om detta förr, tycker när det är som förra veckan, runt 2-4plus grader och spöregn, då är det inga problem, jag som höll på att hämta tillbaka Atlaspumpen på ÅVC /Andreas.
Menas? Atlaspumpen avfrostade mycket sällan, bättre att den bygger på mycket frost, och sen gör en riktig avfrostning! Än att stå och småfisa och avfrosta 2-3ggr/timme./A.