Hej!
Har en fastighet med fyra lägenheter i. En liten etta i källare (vattenburen golvvärme), en etta samt en tvåa i markplan och min lägenhet som är våning två plus vind. Har fått två problem efter installation luft/vattenpump, varav ett är akut.
Problem 1: Har värme i hela huset förutom i ettan som ligger i markplan, kommer endast upp i ca 17grader. Har luftat elementen, kommer bara vatten, tagit bort termostaterna och tryckt på ”pinnarna” som fjädrar spänstigt. Elementen blir varma fram till termostaten och ljumna en bit in på överdelen. Returen är i stort sett kall. Hade en rörmokare som tittade lite snabbt igår, besökte mig mellan två jobb, men han kunde se några fel mer än att han misstänkte att det kunde vara cirkulationsproblem. De rum som jag har över ettan samt vind våningen ovanför har ca 1-2grader lägre temperatur än övriga rum i huset inklusive tvåan bredvid ettan. Halva huset har alltså sämre, en del nästan ingen alls, värme. Huset är -50 tal, med tvårörssystem men enligt rörmokaren är det bra dimensioner på rören, kunde tydligen vara lite si och så med -70&80tals hus enligt honom. Om jag förstod honom rätt så är konstruktionen i princip självcirkulation. Cirkulationspumpen står på läge tre vilket är max och det låter i mina öron som om det går tungt, lite svagt tjutande.
Någon som har tips?
Problem 2: Källar lägenheten blir för kall, vid +5 och uppåt, då den behöver mer värme än övriga huset, hur löser man det bäst? Smidigaste och billigaste lösningen ska enligt en jag pratat med vara att lägga separat elkassett för golvvärmen. Rätt eller fel?
Är verkligen ingen vvs-kille så har överseende med formuleringarna.
Trevligt forum förresten. Thumbsup