Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorventil eller termostatventil  (läst 17795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #30 skrivet: 16 april 2010, 22:29:07 »
Om möjligt, kör in returen från radiatorsystemet mitt i tanken, och returen från tank till VP från botten, då säkerställer du lägsta möjliga returtemp till VP = högsta möjliga COP.
Du kanske behöver en strypventil på cirkulationen VP - Acktank också.
Har ingen erfarenhet av detta, men vet att VP-tillverkarna brukar rekommendera rätt hög deltaT för maximal COP (6-10°C deltaT), och då kan det vara bra att kunna strypa flödet en aning när du har så begränsad krets för VP:ns cirkulation.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #31 skrivet: 16 april 2010, 22:56:24 »
hur kan tempen bli kallare av att jag leder in den till mitten den borde väl bli samma som returen från rad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #32 skrivet: 16 april 2010, 23:05:02 »
I en acktank skiktas värmen, du får varmare upptill och kallare nedtill, du skall eftersträva att ta ut kallaste möjliga media till värmepumpen.
Jag har inte forskat i ämnet, så jag kan inte säga att mitt råd är idiotsäkert, men jag skulle i vart all koppla så om jag hade möjlighet.
Har du inte möjlighet att koppla på det sättet är det säkert ingen katastrof.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #33 skrivet: 16 april 2010, 23:07:52 »
Eftersom jag ska bygga tanken själv så kan jag koppla hur som helst bara det blir bäst ^-^

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #34 skrivet: 16 april 2010, 23:28:00 »
Det är ju synd att inte coca-Cola är här nu,eller hur!!

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #35 skrivet: 16 april 2010, 23:29:52 »
Läste lite på nibes hemsida om ukv tankar där stod det att man skulle använda en (Tryckstyrd
överströmningsventil ska installeras för användning vid potentiellt 0-flöde) Är det något man brukar använda spar ju in en cp i så fall skickar länk till manualen jag läste i http://iframe.nibe.se/epi/iframes/ukv_pro.asp# på sid 4 står det jag menar. Sökte på forumet och hittade ett inlägg om överströmningsventil vet inte om nån har provat http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=31811.msg308763#msg308763
« Senast ändrad: 17 april 2010, 08:08:58 av varmtinne »

Utloggad varmtinne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #36 skrivet: 16 april 2010, 23:33:07 »
Det är ju synd att inte coca-Cola är här nu,eller hur!!
Riktigt synd det behövs nån med erfarenhet från verkliga rör livet blir lite annat än att läsa manualer jag vill gärna veta varför det ska göras på ett särskilt vis fördelar nackdelar :'(

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Radiatorventil eller termostatventil
« Svar #37 skrivet: 20 april 2010, 18:17:21 »
I ett hus utan värmepump behöver du bara termostatventiler i rum som förväntas få värmeöverskott, kök, rum med stora fönster mot söder, rum med kamin t.ex. husets temperatur ska skötas med kurvan.
Med värmepump är det tveksamt om man behöver termostater, alla element ska ändå stå öppna. Men termostater på övervåningen låter som en bra kompromiss, det blir lätt varmare på övervåningen.

Det är det vanliga "gamla" sättet att sköta saken. Om du har flytande styrning av värmen på VP´n och ingen acktank som volymförstorare med separat cirkpumpslinga för uppvärmningen, tar det ju helt stopp i värmeslingan om samtliga termostater stänger samtidigt. Så det funkar inte med en cirkpump direkt på VP:n som sköter husvärmen om du har ventiler du eller termostaten skruvar på.

Inga termostater utan fullt blås på alla värmeelement/slingor hela tiden ger däremot ingen möjlighet att ändra balansen mellan olika rum vid förändrade driftsförhållanden (som om du har en brasa, sol som ibland faller in i vissa rum, eller en tvättstuga som blir varm när den används), ett ganska vanligt problem för dem med flytande stryrning och fast inställning av värmen som du ser om du bläddrar här i forumet. Min lösning är istället att ha en acktank som VP:n jobbar mot en modern cirkpump som reglerar på mottrycket för värmeslingan och termostater i samtliga rum. Jag har flytande styrning på tempen jag matar acktanken med.

Acktankens normalt 30-40 gradiga vatten (som tillverkats billigt med VP:n med ett delta-T som ger högt COP) tar jag sedan ut till termostatblandaren i duschar och badkar samt matar disk & tvättmaskin med via en motströmsplattvärmeväxlare istf med kallvatten. Vilket förbättrar ekonomin ytterligare och minskar krympning och slitage på textilfibrer när tempskillnaden blir mindre och klarar sköljningen utan "extra skölj" då ljummet vatten sköljer mycket bättre än kallt.

Jag vet att många här anser det helt felaktigt - men det tar jag lätt på med ett ingenjörshjärta. Liksom jag tar lätt på VVS:are som anser att man ska blanda ner varmvattnet med kallvatten till lämplig temp för golvslingorna istf flytande styrning, när man har en VP och/eller solvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!