0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
När man installerar pushen så vet man ju den värmeavgivande ytan. Då kan man ju med flödesjusteringen som finns alldeles till vänster om den vertikala träbalken justera in flödet så att det aldrig kan bli så varmt (med hänsyn till den värmeavgivande ytan man har till förfogande) så att det blir skadligt för golvet.Sedan används den inställbara rumstermostaten till att pytsa in lagom mycket varmt vatten in i golvslingan.
Den gröna pilen pekar på temperaturjusteringen. Den reglerar hur mycket av radiatorvattnet som kan passera in i golvslingan.
Den gula reglerar tryckfallet i sekundärkretsen.
Du vet väl att Push 12-manualen finns för nedladdning?
Japp, jag är med. Så här ska jag mao skruva om jag är orolig för att framledningstempen är för hög? Men vad blir det för skillnad när man justerar här istället för att strypa flödet till shunten i ventildelen?
Med en sån fördelare är det inga problem, har du dessutom termostaterna fullt öppna eller bortplockade kan du stänga bypassen helt för att tvinga igenom mesta möjliga mängd vatten genom golvvärmeslingorna.
Du menar skruven under 6-kantlocket i ändan av kopplet? Som du ser i manualen så berör Wirsbo överhuvudtaget inte denna skruv. De antar att man gör inställningen på skruven till vänster om kopplet. Såvitt jag kan se så skulle det inte innebära någon egentlig skillnad var man gör justeringen, men det som är till vänster om kopplet är liksom Wirsbos del medan kopplet är en standard-produkt som de bara plockat in. Antar att de känns mer komfortabla med att ha en såpass viktig inställningsfunktion på sin egen del, så att de vet hur den skall justeras. Kopplet skulle ju kunna ersättas med ett liknande koppel från en annan tillverkare med tiden och då kanske inte ha samma förinställningsfunktion eller i alla fall inte "samma antal varv" för inställningen...Bara en gissning...
Det de skriver i den gamla manualen är att du stänger ventilen mot radiatorsystemet med skruven ytterst på kopplet, sedan justerar du flödet/temperaturen med temperaturjusteringen mitt på shunten. De skriver ju inte att du skall justera in flödet med kopplet.
Ventildelen levereras med returanslutningenöppen och inställd för 2-rörssystem.Injustering av fl ödet till shuntdelen skergenom att locket (se pilen i fi g. 3) skruvasav och ytterspindeln inställs med en 4 mminsexnyckel, se tabell nedan.Tryckfall för ventildelen i 2-rörsutförandeKv Varv0,1 0,50,2 1,00,4 1,50,7 2,00,8 2,50,9 4,01,0 Fullt öppen
Jag fick inte upp den sidan förra gången jag tryckte på din länk, Adobe klagade något på just första sidan. Men det stämmer ju iofs det de skriver att flödet TILL shunten justeras in på detta sätt. Temperaturjusteringsventilen ÄR ju shunten sas. Men såvitt jag förstår så borde resultatet bli detsamma oavsett var du justerar i ett tvårörssystem.Tabellen är ju hämtad från TA Radiett-manualen (kopplet), fast avrundad till en decimal.
hej..har precis installerat push 12 i badrummet..vridit ventildelen till max öppen..men får inte ut den värme jag vill ha..golvet är ljummet men vill ha lite mer kräm..var justerar jag det på pumpen?