0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej. Jag har ett 1,5v hus med tva luft/luft VP.Och direkt verkande el element. Har även en kakelugn. Jag är rädd att pumparna kommer inte att klara av för låga temp och ska behöva starta el~elementen.Undrar om det kan vara ekonomiskt motiverat att köpa ved för att elda i kakelugnen?
Citat från: AdamLu skrivet 19 oktober 2009, 02:53:26hej. Jag har ett 1,5v hus med tva luft/luft VP.Och direkt verkande el element. Har även en kakelugn. Jag är rädd att pumparna kommer inte att klara av för låga temp och ska behöva starta el~elementen.Undrar om det kan vara ekonomiskt motiverat att köpa ved för att elda i kakelugnen?HejOm du bor väldigt isolerat och har tillgång till fri ved kanske vedeldning är motiverat.Om du bor i tätort bör du kolla om det är tillåtet att elda för uppvärmning.Hälsoriskerna med vedeldningens RÖKGASER bör man också sätta sig in i.Många far väldigt illa av rökgaserna.Barn mår inte heller väl och kan lättare drabbas av allergier, astma etc.Om detta talar inte kaminmaffian.De bara mal på om Rotavdrag, Miljövänlighet, Hur mycket man sparar etc.De borde skämmas.Men pengarna styr.VänligenSW
Och detta med allergier. Det är bara så lustigt att förut när alla eldade inne i kakelugnar, köksspisar osv så fanns det knappt allergier...eller som en annan undersökning som jag hörde om på radion för ett tag sedan: Det land i Europa som har minst allergier är Polen, lustigt med tanke på deras utsläpp???
Kakelugn har utmärkta utsläppsvärden och bra verkningsgrad. Men jag tror inte i alla fall inte att det är ett alternativ, inte ens om man har gratis ved. Köp du ved och elda för att det trevligt.
Det finns en teori om varför det är så. Immunsystemet hos barn som växer upp i en ren miljö och där immunssystemet inte så att säga har något vettigt att arbeta mot går triggas lättare igång av mer harmlösa saker. Barn som växer upp på landet och har kontakt med djur får mindre ofta allergier. En skitig uppväxtmiljö ser till att hålla immunsystemet sysselsatt så det inte går snett och startar autoimmuna sjukdomar och allergier.