Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvbjälklag diffusionsspärr  (läst 7943 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Golvbjälklag diffusionsspärr
« skrivet: 16 oktober 2009, 13:52:12 »
Vi håller på att isolera om golvbjälklaget i vårt hus från tidigt 1900-tal med glasull.

Enligt Rockwool ska man ha diffusionsspärr mellan bjälklag och golvspån:
http://www.rockwool.se/r%C3%A5d+och+anvisningar/isolera+r%C3%A4tt/projektering+vid+nybyggnad/projektering+av+krypgrund

Men enligt Paroc ska man inte ha det:
http://www.stenull.paroc.se/isolera_hemma/?grupp=3&item=2

NÃ¥gon som vet hur det ligger till egentligen?  Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7668
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2009, 17:48:58 »
Så här skriver Paroc: om du har ett tätt golvmaterial så behövs ingen plastfolie i golvet. Då kan du
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2009, 18:08:48 »
Såg det också nu. Vad menar de med tätt golvmaterial? Jag ska ha 22 mm golvspån, (underlagsfoam) och sedan parkett

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2009, 18:22:26 »
Ser nu att det verkar vara plastmatta som menas med tätt material. Golvet jag har brutit upp nu hade ingen plast men förvisso plastmatta, och det har legat sedan 50-60 talet tror jag... tror jag hoppar plasten trots rekommendationer. Känns inte bra med så täta material i ett gammalt hus!

Tror ni det är ett dumt beslut?
« Senast ändrad: 16 oktober 2009, 18:27:17 av chrille112 »

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2009, 18:57:03 »
Ser nu att det verkar vara plastmatta som menas med tätt material. Golvet jag har brutit upp nu hade ingen plast men förvisso plastmatta, och det har legat sedan 50-60 talet tror jag... tror jag hoppar plasten trots rekommendationer. Känns inte bra med så täta material i ett gammalt hus!

Tror ni det är ett dumt beslut?

Hoppa inte över plasten.
Om fuktig luft tränger ner i isoleringen så binds fukten där tills den blir mättad, då börjar allehanda otrevligheter gro i bjälkar och dyligt.

Vill du skippa plasten så kan du ju använda celloulosa isolering iställlet, den klarar av att transportera fukt
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2009, 19:07:14 »
Men är det inte ett större problem att fukten från grunden inte kan vandra igenom materialen om man sätter dit plast?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #6 skrivet: 17 oktober 2009, 10:30:50 »
Men är det inte ett större problem att fukten från grunden inte kan vandra igenom materialen om man sätter dit plast?
Jo, för kall luft/fukt ifrån grunden fastnar inte i den av huset uppvärmda isoleringen.
Det är när varm fuktig luft träffar isoleringen (som är kallare än inumhustempen) som fukten fäller ut.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2009, 10:32:33 »
Jag har läst en massa tillverkares anvisningar nu, och det verkar som att de flesta säger plast... så jag gör ett försök med det

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #8 skrivet: 17 oktober 2009, 19:02:07 »
Jag har läst en massa tillverkares anvisningar nu, och det verkar som att de flesta säger plast... så jag gör ett försök med det

Det är nog klokt.
 jag la in ett golvvärme golv hos en kund för ca tvÃ¥ Ã¥r sedan, och varesig jag eller snickaren tänkte pÃ¥ diffusionsspärr.
Efter ett år så började golplankorna att "skåla" sig, skaderegleraren konstaterade fukt i trossbotten, det blev för mig och snickaren att bita i det sura äpplet och riva upp och göra rätt... :(
...Detta är nu arkiverat under "läropengar" i livets skola ...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Golvbjälklag diffusionsspärr
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2009, 19:05:10 »
Skönt att höra att man antagligen valt rätt :)

Nu har jag köket pÃ¥ 40 kvm utan plast och hallen pÃ¥ 20 kvm med plast, sÃ¥ det lär ju visa sig om det gör nÃ¥gon skillnad  ::)
Uppenbarligen är det viktigt när man har golvvärme, men jag tror inte det gör någon större skillnad annars? Men nu har jag iallafall följt rekommendationerna!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!