Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ny varmvattenberedare  (läst 2547 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
ny varmvattenberedare
« skrivet: 15 oktober 2009, 23:49:04 »
ska renovera badrummet..
och tänkte flytta ut vvb till garaget..
ska köpa en nu för gamla är 25 år..
tänkte köpa en förbered för solfångare.
har räknat en del på om det är lönsamt och sätta upp solfångare,men är tveksam..
har köpt vindkraftsandelar som går igång vid årsskiftet..
då blir det ju ännu mindre lönsamt med solfångare..när jag kan köpa billig el..
går det att få lönsamhet på solfångare tror ni?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2009, 10:33:03 »
Hej

Ledsen att behöva säga det, men det är nog vindkraftsandelarna som är olönsamma. Man får nämligen skatta för mellanskillnaden mellan sitt vanliga elpris och det man betalar mot vindkraftsparken. Nyligen klubbat mot Vindkraftspark Vänern (Gässlingegrund).

På din fråga om det är lönsamt med solvärme till en VVB med solslinga så skulle jag vilja svara:

Du får väldigt kort pay-off om du gör delar av jobbet själv. Lejer du bort allt i ett paket har det en tendens att bli uppätet av saltade räkningar och inbakade "ROT-avdragsmarginaler". Det finns INGEN anledning att utnyttja ROT-avdraget för en solfångarinstallation.

För 4 år sedan var jag i samma sits (mars 2005). Trasig VVB, bytte till ny med solslinga (merkostnad 2000 kr). Rörmokare installerade den (2000 kr). Byggde solfångare själv som många andra gjort genom åren (Lesol 3AR, 16000 kr för materialsats). Några helgers jobb. Byggde rejäl yta, 8 kvadrat och gjorde allt själv (kostnad byggmaterial, rör och plåt 4000 kr). Fick 7500 kr i solbidrag. Räknar jag bara merkostnad för solslinga och alla kostnader för solfångaren så har anläggningen precis betalat sig. Jag drar in 3200 kWh per år lågt räknat.

2000 + 16000 + 4000 - 7500 = 14500 kr / 3200 = ca 4,5 år. Inte dåligt för något som påstås kunna hålla i 30-40 år. Thumbsup

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 16 oktober 2009, 11:08:57 »
Hej

är lite tråkigt med den nya skatten där..på vindkraft..får hoppas att den tas bort..
blir det en ny regering har dom redan sagt att den ska bort..men även med skatten blir det halva priset för kwa
så borde vara lönsamt ändå..

ja man får göra det mesta själv isåfall ,för att få kort pay-off tid..om man ska sätta upp solfångare
hur stor vvb har du gano?  jag pratade med en försäljare som tyckte man skulle ha en 500l
som inte var isolerad.då dom var mycket billigare i inköp..att det var bättre att isolera den själv..
då jag kanske ska ha den i garaget..
är kallgarage så man måste isolera mycket för att inte nån värme ska gå ut i garaget..

har tittat lite pÃ¥ lesol fÃ¥ngare  verkar bra...
även pÃ¥ nordenberedaren ,  verkar ju vettigt med bÃ¥de solfÃ¥ngare och LL pump
vad tycker ni om den?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2009, 12:35:03 »
Varmvattenberedare finns knappt större än 300 liter. Större än så blir det ackumulatortank. Skillnaden är att vattnet i en ackumulatortank är "dött" vatten som aldrig är i direkt kontakt med varmvattnet. Man tar ut varmvatten genom att låta en rörslinga gå genom tanken alternativt en extern värmeväxlare alterativt ett inbyggt VVB-kärl. En VVB innehåller däremot rent vatten som värms upp till önskad temperatur, kallt vatten fylls på i botten och varmt vatten tas ut i toppen.

Jag har en 300 liters VVB av norsk tillverkning (OSO). Man kan få ut mer av en varmvattenanläggning med en större tank, man bör då öka solfångarytan i motsvarande grad. Man bygger typiskt varmvattensystem med lite större solfångaryta per liter än ett system byggt för att hjälpa till med värmen. Man vill ju ha varmt varmvatten.

Alternativet till solfångare är helt riktigt Nordenberedaren, men här måste man väga kostnader mot varandra i varje enskilt fall och även beakta livslängden. Solfångare håller längre än en värmepump, så mycket vågar jag påstå. Kostar det lika mycket hade jag valt solfångare.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2009, 13:36:19 »
Vindkraftsandelar är bra! Denna skatt är på några ören, min mor och far köpte till hela huset på 10 000kwh, för 5000kr för 1000kwh, är mycket billigt redan nu då elen är relativt billig, och räkna att de gäller i 25-30år! Gano, hur räknade/tänkte du?

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2009, 14:48:18 »
man borde ju få ut mer på höst och vår med en större vvb och solfångare efter det då..

man kan ju köra med både LLpump och solfångare på en nordernberedare..
pumpen gÃ¥r ju när solen är borta...även pÃ¥ vintern 

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2009, 22:41:56 »
Vindkraftsandelar är bra! Denna skatt är på några ören, min mor och far köpte till hela huset på 10 000kwh, för 5000kr för 1000kwh, är mycket billigt redan nu då elen är relativt billig, och räkna att de gäller i 25-30år! Gano, hur räknade/tänkte du?

/A.

Några ören ? Vad sägs om 30% av mellanskillnaden mellan ett vanligt elpris och det man får betala för elen via vindkraftsandelarna? Det äter alltså upp en hel del av det man sparar på vindkraftsandelarna. Jag hörde att Skatteverket nyligen hade beslutat detta mot Vindpark Vänern.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 17 oktober 2009, 10:52:04 »
om nu politikerna är så mycket för miljön..
borde dom ge ännu större bidrag till solfångare,så riktigt många skaffar solfångare
för hur stor miljövän man än är så är det ändå ekonomin som avgör till sist..för dom allra flesta

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: ny varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2009, 08:21:33 »
Var pÃ¥ plus om detta, förstog det inte sÃ¥, men  var inte sÃ¥ insatt heller..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!