Jag är lite osäker på var jag ska lägga den här tråden, så en moderator får gärna flytta den om jag placerat den fel.
Jag har en Autoterm-panna från -77 (ja, den är gammal och den är på väg att bytas under vintern) som strular, och jag hoppas någon här kanske kan hjälpa. Jag bor i ett 60-tals souterräng-radhus på drygt 100 kvm.
Det första problemet var att pannan/rören gav ifrån sig ett hemskt tjutande oljud som ökade successivt och blev värre. Det hördes i hela huset och ibland överröstade det även tv:n. Jag hittade källan till ljudet vilket självklart var cirkulationspumpen, en Grundfos UPS 25-60. Jag kollade och den var redan ställd på lägsta hastigheten.
Jag provade lufta elementen, flera gånger, vilket verkade hjälpa men efter ett antal timmar var ljudet lika starkt igen. Jag märkte att om jag ställde ett element på max så försvann ljudet/det blev svagare. Så då kunde jag ta mig igenom nätterna i alla fall. Så det verkade som att när pumpen inte jobbade så lät det mer.
Efter sista luftningen igår så tystnade det helt. När jag kollade pannan så märkte jag att expansionskärlet nu var helt tomt och det luktade lite konstigt i källaren, ungefär som radiatorvatten kan lukta fast klart mer koncentrerat. Det konstiga är att pumpen funkar, elementen är varma och jag kan utan problem höja termostaten och elementen på övervåningen blir varmare. Det bästa är att det nu är helt tyst, jag hör inte cirkulationspumpen alls. Men jag blir självklart orolig eftersom detta inte känns som "normalläget".
Är det någon som vet vad problemet/problemen är? Och hur kan jag höja trycket i expansionskärlet igen? Jag behöver egentligen bara klara mig ett par månader tills den nya pumpen blir installerad.
Tack på förhand!