Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: solfÃ¥ngare pÃ¥ fasad och annat smÃ¥tt o gott  (läst 3244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad loppan_loppanson

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: höganäs
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
Hej hej,
Står i begrepp att byta värmesystem från oljepanna till värmepump (luft-vatten) och funderar på att komplettera med solvärme. Har några funderingar som kanske någon klok kan hjälpa till med.
Tyvärr vänder huset så att gaveln är mot syd, så ingen lämplig takyta att lägga solfångarna på. Har hört att med vacuumrör kan man även ha dem lodrätt på fasad, stämmer det?
Har pratat lite med olika företag om vilken extrakostnad för installation man kan tänkas ha, och det verkar variera mycket - från ca 27 000 kr (minus solvärme/ROT) till ca 70 000 kr. Någon som har erfarenhet? Tyvärr är vi inte så händiga så bygg själv är inte ett alternativ... Vi har en befintlig ackumulatortank på 500 l. Värmepumparna vi har funderingar på är antingen euronoms exo-air med exo-tank eller ctc eco-air/eco-el. Båda ska om vi förstår det rätt vara tämligen okomplicerade att koppla solvärme till. Euronoms använder egen ackumulatortank, ctc tänkte isåfall använda vår befintliga.
Är erfarenheten att man tjänar in investeringen på rimlig tid, eller är det något man gör av "ideologiska" skäl?
Tacksam för input! :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: solfångare på fasad och annat smått o gott
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2009, 20:03:39 »
"Problemet" med solfångare och luft/vattenvärmepump är att du gör så otroligt billigt tappvarmvatten med värmepumpen att besparingen blir högst marginell med solfågarna.
Om ni inte är storförbrukare av vatten tror jag absolut inte att du kan spara mer än max 1500 kr/år, förmodligen runt 1000 kWh/år.
Det ger ett lång återbetalningstid på solfångarna, speciellt om du inte kan installera allt själv utan måste betala för det.

Jag skulle inte rekommendera solfångare i kombination med en luft/vattenvärmepump ur besparingssynpunkt, men kan du se det som en livsstilsfråga, så varför inte.

Sätter du dem på fasaden är det bra om du vinklar ut dem lite i nederkant, det ökar instrålningen en hel del även om du bara flyttar ut botten ett par decimeter, räkna också med att du bör överdimensionera lite i förhållande till en helt optimal placering, men det där är nog säljarna bättre på att räkna ut än vad jag är.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sjönära

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: solfångare på fasad och annat smått o gott
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2009, 21:04:29 »
Intressant sypunkt att vinkla ut dem från fasad. Vi har 60 rör fasadplacerade i sydväst och 60 rör i 60 gr på tak i sydost. takfångarna ger klart mest. också pga viss skuggning på eftermiddagen av fasadfångaren - ska dock bli kul att se om fasadfångarna laddar mer nu höst/vinter/vår.
Idag har det varit hyfsat soligt från 10-tiden fram till eftermiddag men blåsigt, kallt och en del moln in emellan. har laddat ner 5,5 kwh...
I fredags blev det 13 kwh - då var det soligt utan moln
1,5 plan nybygge, 250 kvm uppvärmt, golvvärme hela huset, årsmedeltemp 7gr, 0.9-fönster (elit extreme), 290mm väggisol. / 700mm i tak -u-värde skal: 0,2.
CZ CE65L, vacuumrörsolf sfinx, 60 st sydvästvägg och 60 sydost 60-gr lutning. 750 l strömsnäspannan. 5 i hushållet (tre tonåringar)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solfångare på fasad och annat smått o gott
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2009, 08:31:16 »
Har hört att med vacuumrör kan man även ha dem lodrätt på fasad, stämmer det?

Alla typer solfångare går att montera lodrätt på fasad, plana solfångare är lite mer diskreta än vakuumrör.

Sätter du dem på fasaden är det bra om du vinklar ut dem lite i nederkant, det ökar instrålningen en hel del även om du bara flyttar ut botten ett par decimeter, räkna också med att du bör överdimensionera lite i förhållande till en helt optimal placering, men det där är nog säljarna bättre på att räkna ut än vad jag är.

Det är fråga om projicerad yta, så det blir marginell skillnad om man vinklar ut dem. Om man placerar dem helt lodrätt slipper man frosten på vintern, och det är något som kan fördröja starten på morgonen, i varje fall på vakuumrör.

Sedan håller jag med om att det är svårt att räkna hem en solfångare i kombination med luft/vatten, men det är svårt att räkna på vad det är värt att låta värmepumpen vila under sommaren. Ska man få kort pay-off på solfångare så är nog egen arbetsinsats att föredra. Solfångare är å andra väldigt enkel teknik. Finns 1000-tals villaägare som har byggt solfångare själv. Varför inte läsa en bok nu när solen står lägre och lägre för varje dag och satsa på vårsolen istället ? T ex "Solvärme i vårt hus" finns på biblioteket.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1726
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: solfångare på fasad och annat smått o gott
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2009, 23:02:11 »

Alla typer solfångare går att montera lodrätt på fasad, plana solfångare är lite mer diskreta än vakuumrör.

[q
MVH/Gano

Jag tycker faktiskt tvärtom. Dom plana jag har sett på fasad har verkligen inte passat på huset.

 
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: solfångare på fasad och annat smått o gott
« Svar #5 skrivet: 15 oktober 2009, 13:36:59 »

Alla typer solfångare går att montera lodrätt på fasad, plana solfångare är lite mer diskreta än vakuumrör.

[q
MVH/Gano

Jag tycker faktiskt tvärtom. Dom plana jag har sett på fasad har verkligen inte passat på huset.

 

Smaken är som baken...med snyggare menade jag när man måttanpassar plana solfångare efter andra glasytor (fönster) och fäller in i fasaden. Lådor som hänger utanpå är inte så där jättesnyggt.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!