Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nytt hus, Nya tankar...  (läst 5793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LUS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Nytt hus, Nya tankar...
« skrivet: 11 oktober 2009, 23:05:28 »
  Pga omständigheter sÃ¥ bygger jag nytt hus pÃ¥ 170m2 i bottenplanet och 1 1/2 plan sÃ¥ ni förstÃ¥r vad jag menar. Tänkte mig Heatpipe solfÃ¥ngare och en Pelletskamin som är mantlad som panna under kalla Ã¥rstiden. Ackumulatortank hade jag tänkt mig ca 2 kbm2. Hur stor pelletskamin behöver jag ca? 15 kw och uppÃ¥t? Var hittar jag en sÃ¥dan? SolfÃ¥ngarna blir med 24 mm topp pÃ¥, sÃ¥ mycket vet jag i nuläget. Det huset som brann upp betalade jag 3500:-/mÃ¥n trots frÃ¥nluftsvärmepump av mycket känt fabrikat. Den var feldimensionerad frÃ¥n början har jag förstÃ¥tt nu efterÃ¥t. Och 3 styck har jag gjort Ã¥t under 17 Ã¥r! Ev blir det en utomhus pool sÃ¥ jag kan ta tillvara pÃ¥ energin även sommartid. Familjen bestÃ¥r av 5 TonÃ¥ringar och 2 vuxna sÃ¥ energi lär jag behöva! NÃ¥gon som har provat detta? Resultatet lyckat eller ej, erfarenhet kan inte köpas! Storlek pÃ¥ solfÃ¥ngarna vet jag inte riktigt än, pÃ¥ ett ungefär kan man säga. Mantlad pelletskamin har ju tex BAXI men jag bedömer den som lite för liten. Att jag vill ha en Pelletskamin beror pÃ¥ att jag inte har tillgÃ¥ng till ved tex. Värmepumpar har jag dÃ¥lig erfarenhet och faller bort av det skälet. Sen sköter ju en Pelletskamin sig själv med dagens teknik! Huset skall ha golvärme naturligtvis. FrÃ¥gorna är just nu fÃ¥:

  Var hittar jag en rejäl mantlad pelletskamin. Skall stÃ¥ i huset för trevnad och sprida värme. Var billigast, SWE eller ute i EU?
  Ackumulatortankens storlek och om man VV även Golvärmen sÃ¥ man slipper Svartrost etc.
  Styrsystem som "pratar" med alla ingÃ¥ende delar.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 08:00:52 »
Ett nybyggt hus idag skulle du i princip kunna värma med 2 stearinljus, och om det riktigt kyler på genom att rosta en brödskiva x-tra på morgonen eller alternativt en dator i drift,om det inte vore för ventilationen som efter normenligt flöde stjäl 8-9000 kwh värme från huset om det befinns i mellansverige. Löser du den så är alla pelletskaminer tom onödigt stora men hittar du någon som ger minst 85% av värmen till vattnet och är runt 6-7 kw så är du nog närmare det du behöver om du har ett effektivt ftx-system.Ett dilemma är att få så liten del värme till rummet har glasrutan måst minskas på kaminen och den ev myskänsla som en pelletsbrasa kan ge blir åtminstone mindre. Mysfaktorn ökar annars markant med en vedbrasa .På 250 kvm kanske det får plats bådadera?

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 10:52:25 »
Vill man verkligen hålla på att konka in pellets säckar i vardagsrummet när man bygger en ny kåk?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad LUS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2009, 10:53:34 »
  Huset ligger nog i mellansverige, Jönköping. SÃ¥ du tror att det räcker med en Baxi 20/80 som värmepanna pÃ¥ vintern? Offtopic: Det där med ventilation är ju intressant. Den lägenheten vi bor i nu har 0 i ventilation! Har tilluftsdon som vanligt men inga inluftsdon mer än pÃ¥ toaletterna! Pga de har bytt fönster sÃ¥ "glömdes" väl detta bort, innan fanns springor ovan fönstren. Nu finns inga alls med följd att ingen luft cirkulerar om du inte har toadörr öppen!
  tyvärr mÃ¥ste man ju ha mekanisk ventilation när man bygger nytt hus, jag tycker det är bra. Jag tar tillvara pÃ¥ returluften genom en plattvärmeväxlare till ev uterum/vinterträdgÃ¥rd. Verkningsgraden pÃ¥ BAXI 20/80 är över 90% och 10 kw enligt katalogen. Kan den räcka ändÃ¥? Att jag inte vill ha en vedspis är det att jag inte fÃ¥r tag i ved. Kanske jag har fel, vad kostar det att köpa kapad & kluven ved gentemot Pellets? Tror det gÃ¥r att fÃ¥ hem till mitt hus för ca 300:-/kbm2, vad blir det i pellets? Mantlade vedkaminer är ju ttrevligare och kanske har de bättre verkningsgrad? "Problemet" med ved är ju att det är mer jobb tror jag, sen är det inte automatiskt som pellets är. BÃ¥de ved & pellets är inte riktigt aktuellt pga för stor kostnad tycker jag.

Utloggad LUS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2010, 11:11:30 »
  Har ändrat Ã¥sikt angÃ¥ende pellets/ved! Skall ha en braskamin som är vattenmantlad, vill även ha en som kan blÃ¥sa ut lite värme om jag vill. Hur stor behöver jag? har tittat pÃ¥ denna: http://www.ecostove.co.uk/stove-shop/Olymberyl-Aidan-Multi-Fuel-Boiler-Stove.html  fast den ser inte riktigt ut som vi vill, passar inte in i stilen liksom. Finns det "moderna" med liknande effekt? varifrÃ¥n jag köper den bryr jag mig inte det minsta, bara priset är vettigt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2010, 15:51:27 »
Finns det nån ekonomi i pellets eller köpt ved jämfört med en väl fungerande FLVP i ett nybyggt hus?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad LUS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2010, 21:34:17 »
Frånluftsvärmepump faller bort klockrent! Gjorde åt 3 st på 17 år i gamla huset, ändå var det ITV och dess föregångare. Blir roterande VV med vattenbatteri. Ingen FLVP, jord eller bergvärme. Heatpipe när det funkar och vattenmantlad kamin när det behövs ca 4-5 mån om året. Nästa sådan här vinter tar nog 5-10 år tills dess gissar jag. Därför letar jag efter en snygg vmkamin.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 22:06:39 av LUS »

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #7 skrivet: 31 mars 2010, 13:42:31 »
Här finns ju sÃ¥ mycket att skriva om sÃ¥ man vet ju inte var man skall börja  ;)

Hur långt har huset kommit i planeringen? Vad går fortfarande att påverka?

Att bygga annat än "lågenergihus" är väl inte att tänka på med våra skenande energipriser.
Man bör kunna komma ner i ett effektbehov på ca 10-15 W/kvadratmeter när det är som
kallast ute. Detta motsvaras av ett golv som håller 21-22 grader när du önskar 20 i rummet.

Alla kaminer för fastbränsleeldning du finner kommer att avge alldeles för mycket värme till
rummet om du skall elda för värme och varmvatten i ett lågenergihus. Spillvärmen kommer att
bli ett problem.

Med lågenergihus blir faktiskt långtidslagring av solenergi ett intressant alternativ. Tyvärr är det
alltid i kombination med värmepumpar (som du ju hyser agg till).

Vattenbatteri till ventilationsaggregatet tror jag inte du kommer att behöva alls. FTX-systemen
är så effektiva idag att den luft som kommer in i huset inte upplevs som obehaglig även om
det är rejält kallt ute. Dessutom ställer det till problem med värmestyrningen i huset. Extra
förvärmning av ventilationsluft kan gärna medföra högre temp. än önskat i vissa rum. Ta den
värme som återvinningen bjuder på och tillsätt det lilla som kan behövas via golvvärmen i
varje rum.

I lågenergihus kan man lätt få det intressanta problemet att det blir för varmt även under
uppvärmningssäsongen.
- En orsak kan vara som nämnts ovan att återvinningen är så effektiv att den energi som tilluften
bär med sig är för mycket
- En annan orsak är användning av utegivare som får bestämma vilken temperatur som skall shuntas
ut i golvet. Att styra på utetemperatur blir mer och mer galet ju bättre isolerat hus vi har. Styrningen
behöver aldrig veta temperaturen ute eftersom det är inne vi skall styra!!!
- En tredje orsak är tunga golv där framledningstemperaturen styrs av rumsgivare som mäter luftens
temperatur i rummet. Trögheten i betongen gör att vi kommer att ligga med en eftersläpning på hela
dygn om vi t.ex. haft solinstrålning eller eldat i kaminen. När så temperaturen sjunker i rummet är
plattan redan flera grader för kall och när väl plattan blir varm så är det redan försent eftersom solen
skiner igen o.s.v., o.s.v.

Tunga golv i lågenergihus måste styras på plattans temperatur. Med effektbehov enligt ovan räcker det
med att golvet ligger på 1-2 grader över önskad temperatur i rummet. Om rummet är 20 grader och golvet
är 21 grader, så avges ca 11 W/kvm. Om rummet av yttre orsak skulle bli 21 grader "av sig själv", så
slutar golvet att avge energi till rummet. På motsvarande sätt: om temperaturen av någon anledning skulle
sjunka till 19 grader så kommer golvet automatiskt att avge dubbla effekten 22 W/kvm.

Oj, oj vad det finns mycket att tänka pÃ¥ när man bygger nytt  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2010, 18:28:02 »
Inte kul, brann de gamla huset upp? Vad hände? Orsak? Lyckades ni rädda nåt av värde? Huvudsaken är att man överlever..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #9 skrivet: 01 april 2010, 07:35:27 »
hej
skulle titta pÃ¥ en vanlig vedkamin utan varmvatten grej...finns ändÃ¥ jädrigt bra lösningar för varm vattnet  ...hör med greven....
sen så kostar en vanlig 5-6kw luftluft maskin inte många kr å funkar länge neråt iomed du säkert kommer att isolera bra

sen till det med att en kamin inte sprider värme...eller att man får ojämn värme
största problemet är kass planlösning...5 miljoner dörrar å små rum funkar ej
klart som f-n att värmen inte sprids
ser man till att man har en öppen planlösning å öppna ytor så sprids värmen bra

fast visst vettigast är golvvärme då man bygger nytt

Utloggad LUS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #10 skrivet: 01 april 2010, 09:35:18 »
Naturligtvis blir det golvärme i alla plan inkl garaget. fast värma upp ett hus med luftvärmepump räcker inte till. Det systemet jag vill/ska ha funkar i Alpländer där jag sett det, borde funka här med då tycker jag. Kaminen står mitt i huset i jämte spiraltrappan så den spridningen kan inte bli bättre! Jag vill kunna blåsa ut varmluft om jag skulle vilja detta, i min värld finns inte ordet sen. Kan man sätta dit sen etc, det där sen blir aldrig av liksom...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #11 skrivet: 01 april 2010, 11:20:35 »
Skulle helt klart satsa på värmepump, inte elda och sota, för mycket jobb, och ojämn temp, 35gr varmt inne på kvällen när man ska sova, sen för snål att elda el, svalt på morgonen och när jag kommer hem, elda igen.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #12 skrivet: 01 april 2010, 23:18:35 »
Håller med.Värmepump o ftx
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #13 skrivet: 02 april 2010, 01:49:33 »
Luft-vatten 5-7 kw med FTX-system, och ev en vattenmantlad kamin på 14 kw där 12 kw går till vatten och 2 till rummet.
Alltid bra att kunna stötta vid riktigt kall vinter, och förbannat mysigt att kunna grilla en korv eller två, eller bara stirra in i den lugnande elden.

Varken långa Strömavbrott eller -30 spelar roll då, ett nödbatteri till cirken/styr bara
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Nytt hus, Nya tankar...
« Svar #14 skrivet: 02 april 2010, 11:06:02 »
Hej
håller med dig förutom ftx agget..

greven har hittat en skoj varmvattenberedare som ventilerar kåken och återanvänder värmen i luften för att göra varmvatten....vet ej hur mycket den ventilerar,om den fixar ett helt hus
men tanken är god,
plocka 20+ in i maskinen å blås ut kall luft ute gör varmvatten med temp skillnaden....gissar att maskinen är en betydligt bättre investering än tex solfångare
den gör billigt varmvatten + ventilerar kåken...

sen så är en vatten mantlad kamin bra om du ska ha golvvärme du behöver dock ha acctank till
för det ska funka fördelen med det är ju att då kan du ha solvärme i acctanken om du vill
men men jag tror mer på grevens beredare som alltid kommer att funka oavsett väder å sol instrålning...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 224
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!