0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tidigare fanns såna som jobbade med vax, tex Honeywell. Dom håller inte särskilt länge absolut inte om man körde hetvatten utan shuntning på dom.Jag påstår att det största problemet med termostatventiler är själva ventildelen. den kärvar ofta i stängt eller halvstängt läge. Har man ett högtempsystem spelar det ofta ingen roll. Men med en VP blir det förödande för verkningsgraden.Ang regleringen, det är helt mekaniska styrdon, dom nya använder man gas i vad jag vet. Men dom har ett onödigt stort reglerområde.Beroende på pumptryck kan det vara 2 graders övertemp innan dom stänger. 20 år .. då funkar dom säkert inte!Test... har du dom i ett vistt läge.. skruva ned ett "halvt streck" stryk försiktigt med handen längs radiatorn (nedåt) direkt och efter 30 -60 minuter.Då känner du först hur stor del som var varm, sen känner du om den stryper mera efter stängningen. Sen kan du stänga ett helt sterck då bör rad. bli halt kall.Men som du sa tillsammans med VP ska dom vara helt öppen och då duger inte läge 3 heller, det ger i normalfallet lagom temp inne, men flödet är ändå kraftigt strypt då!!!Tur du sa det så jag inte behövde hetsa upp mig *hehe*
Livs längd på sådana prylar? Bör bytas efter 20 år? Funkar moderna grejor lika som de från 60-70 talet eller har det skett någon teknisk utveckling?
Hej, menar du att även om termostatventilen är helt öppet, är flödet kraftigt strypt ?Finns det någon anledning att ha termostater i överhuvudtaget vid användning av VP ?Är det bättre att byta mot vanliga ventiler.(som jag hade för 20 år sedan)
En fundering är att sätta nya termostater i rum med högsta tempsvängningarna och ta bort dem i övriga rum (tex hall och badrum).
Man kan omöjligt diskutera detta utan att hamna i diskussin om dom ska finnas eller inte.. Frågan är generellt ställd genom att det dryftas innom bekantskapskretsen och enda gemensamma är att det är vattenburna system.För egen del har jag en gammal pump utan bra styrning (kommer att byta i sommar) och utan termostater får vi svängningar på över 10 grader innomhus. Dessutom en västerbottensgård byggd 1900 kallt. Orienterad i nord-sydlig riktning. Köket kan ha sol från morgon till kväll (+matlagning och +upp till 15 gäster) Vardagsrum i norr och spiskassett. Liten värmespridning till övriga huset. Kollade i ett gammalt ventilhus och nog synns det att den stryper än om man plockar bort vredet (sk helt öppet).Hadde tänkt börja en säsong med elementsystemet intakt för att se hur det funkar med den nya pumpen. En fundering är att sätta nya termostater i rum med högsta tempsvängningarna och ta bort dem i övriga rum (tex hall och badrum). Finns det passdelar för att sätta dit? (Och naturligtvis innomhusgivare för VP.)Hälsningar Völund
Jag har provat med strypta/öppna termostater på elementen i rummen mot söder men det blir ingen större skillnad, är dörrarna öppna i huset så fördelas temperaturen rätt bra mellan rummen ändå. Rumsgivaren ger bättre effekt för att det inte ska bli för varmt då solen ligger på. Däremot ligger ett badrum på norra sidan, detta rum kan bli lite svalt då solen ligger på, fast det kan vara rätt skönt det med...
Har väl fått svar på grundfrågan (och lite till.. ).