0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag minns rätt så är isobutanen en kolväteförening som är ett måste för att köldmediet ska blanda sig med mineraloljan....du måste således ha runt 30% isobutan för att inte maskinen ska skära ihop.R417 är en HFC näst intill identisk med R407C....fast med den skillnaden att den innehåller ca 30% kolväteföreningar just av ovan nämnd orsak(därav effektsänkningen också).
Jag läser så ögat blir både stort och vått. Mycket nytt för mig här, ligger en bra bit från mitt eget kompetensområde.Men ser ju lösningar, inte bara för värmepumpen, - men även för en och annan gammalbil på gården. Det kanske syns lite knepigt att jag vill fortsätta med min Copeland-kompressor, snart 26 år gammal som den är.Alla värmepumpsfirmor som jag kontaktat tycker jag skall byta hela värmepumpen, ( deras eget märke förstås ) och inte byta gas....Men jag tror pumpen kan hålla i många år än ( och har dessutom en sprillans fabriksny identisk kompressor stående som jag köpte för 5000:- för några år sedan.)Onekligen något billigare än byte av hela värmepumpen, det är trots allt en 25 kW värmepump vi pratar om.Lite svårt att lita på firmorna tydligen när de vädrar en försäljningTack för all hjälp så långt, det här var kul !!
Hej, nu behövs kunnig hjälp.Har en VP ( jordvärme ) sedan 1983. Gått som ett urvärk, bytt kontaktorer två gånger på alla dessa år. Men, nu är det för lite gas i pumpen ocg R 22 finns ju inte längre.Kompressorn är i toppform ( Copeland BRG2-900-TDF ) och jag tänkte refylla ( konvertera ) till annan gas. Vad passar bäst ? Några talar om R410, andra om R407..Jag blir lika klok.På det här forumet verkar det ju finnas folk som kan, tacksam för all hjälp. Förmodar att även oljan skall bytasMVH
Tjena. Konvertera från r22 till propan går ej. Men till R417 går det men den gasen håller på att försvinna just nu också av nån konstig anledning..(skulle ha tag i gasen för någon vecka sen men en av våra gasåterförsäljare hade slutat ta in den) Men går ännu att få tag i men som sagt du tappa ca. 30% av effekten av en konvertering
Går det inte?Åfan, då får jag nog ringa runt till de ca 20 talet kunder som jag konverterat till propan och berätta att deras fullt fungerande värmepumpar inte fungerar Det fungerar alldeles utmärkt, du tappar lite effekt men vinner lite i verkningsgrad. Tappa ur R22, vacuumsug, fyll på R290, justera expansionsventil. Klart![/quoteJa funktionen är ju densamma men ingen firma ta på sig det för det är inte fackmannamässigt. Ska ju vara viss klassning på propan maskiner. Inte så kul om något händer..