Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Anser alla att solvärme ska drivas vid sidan om, ej samköras?  (läst 2174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vad jag hastigt har läst så anser kunniga att man inte bör koppla panelerna
till ens värmepump eller varmvattenberedare för då går elpatronen in eller nånting sånt...
Man ska köra ens system var för sig kort och gott..

Har jag uppfattat detta rätt..

Jag funderar justnu på lös markvärmepump, en VBA eller VBP vid sidan om...
-Bör jag ändå undvika att planera solpanels inkoppling till tanken jag valt för markvärmepumpen?

Blir lite stressad av hur mycket plats allt kommer att ta, haha... Samtidigt så lär det dröja innan
det blir paneler också, vill helst se att politikerna erbjuder bättre bidrag osv innan jag nappar..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Tja, kunnig eller inte så har jag kopplat min solpanel via en VVX så att den värmer den externa VVB:n jag har, vilken normalt värms av VP:n.

Eftersom min VP dessutom har inbyggd solstyrning så utnyttjar jag det.

Jag har även satt upp ett varmvattenprogram i VP:n så att den sänker VV-tempen till 40° dagtid. Det gör att vi alltid har VV till morgonduschen, men att vi tillåter att det sjunker lite under dagen i förhoppning att solen skall värma tillräckligt. Om den inte gjort det kommer VP att värma upp det vid 18-tiden när den återgår till ordinarie VV-temp.

Om jag hade vetat vad jag vet idag när jag beställde VP-anläggningen 2004 skulle jag ha tagit en VVB med solslinga, så jag hade sluppit VVX:en och en pump.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Njaej, jag hade nog inte uttryckt mej på det sättet; att man SKA ha HELT separata värmesystem.

MEN det kan bli svårt att låta ett styrsystem ta hand om flera värmesystem. Man kan, utan att krångla till det alltför mycket, få solvärmens styrsystem att harmoniera ihop med VP:n eller vilken annan tillsats som helst.

Jag kör själv ett väldigt enkelt varmvattensystem med en VVB med solslinga där elpatronen styrs på tid och temperatur. Dagtid är elpatronen bortkopplad med ett tidur mellan 0600-1400. För att göra det enkelt och billigt är elpatronen kopplad via vanlig stickpropp 1-fas 230V. Elpatronen tillåts m a o bara arbeta om inte solvärmen orkat värma vattnet tillräckligt. Litegrann som Tipo874 alltså.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Tjaa, jag har två tankar dit jag laddar vedvärme och solvärme via vvvxlare. Det är väl numera så att solen står för värmen i mina 1600l. tankar som hålls på max 60gr. under badsäsong, all temp därutöver hamnar i poolen. Under uppvärmningssäsong som nu så går all solenergi till tankarna i kälar'n och jag eldar enbart när solen inte räcker till. Sen vet jag inte ännu hur jag skall koppla in bergvärmen riktigt ännu, men det är en annan sak. En stor tank som är hjärtat i systemet, ladda dit all energi, det går nog att ordna meddelst automatik. Man kan ha flera styrsystem individuellt ställda som fyller på tanken och så har du ett styrsystem (husets) som tömmer tanken på energi.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
Jag har 12 m2 platta solfÃ¥ngare,  300 l genomströmsberedeare  kopplat till VP och solfÃ¥nare. 750 l akktank bara kopplad till solen ( dockning av framtida  fastbränsle, tappvattenautomat mm) dessutom dumpar  jag solvärme i BV hÃ¥let)  Drivning sker ifrÃ¥n separat kontroller för varje tank och för VPn.
Fungera bra om man bortser ifrÃ¥n  "leverantören ifrÃ¥n helvete" som fyllde systemet med pottaska för att spara in pÃ¥ en värmevx. systemet fick saneras  och separeras. just nu gÃ¥r värmvattnet ner i hÃ¥let utan att passera vpn men jag funderar pÃ¥ att 
ändra  med frikyla strax före !
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!