Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sfinx Solar pump  (läst 373305 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1215 skrivet: 10 mars 2021, 09:22:06 »
Min Sfinx 11 kW installerades 2011 och den snurrade pÃ¥ utan nÃ¥gra Ã¥tgärder till för drygt 1 Ã¥r sedan dÃ¥ effekt bÃ¥de ut och in sjönk samtidigt som den började fÃ¥ problem med avfrostning. Tänkte dÃ¥ att den levererat bättre än förväntat och att den kunde fÃ¥ en välförtjänt pensionering. Köpte tyvärr en Polarheat 12,7kW (enl kvittot) tänkte att den borde vara lite bättre!! Polarheat pumpen levererade ca 4 kW strax under 0. SÃ¥ den reklamerades iom att Wickman  bara hade 2 förslag pÃ¥ Ã¥tgärd.
Köpa acku tank av honom! Kör mot BoRö tank som funkar, köra på elpatron! COP vid +7 30/35 2,9 mot utlovat 4,8. Den gamla Sfinxen hämtades tillbaka och kopplades in och den levererade mer effekt och bättre COP än Polarheats nya med "extra power"!
Verkar vara en enorm skillnad i kunskap och attityd mellan Stig o Wickman! Reklamationsärendet ligger nu hos tingsrätten i Gtb  efter att ARN meddelat att Polarheat skall betala tillbaka hela köpeskillingen samt stÃ¥ för retur av VP,n Polarheat vägrade följa ARN sÃ¥ han kommer pÃ¥ "Svarta listan"

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1216 skrivet: 15 mars 2021, 14:20:55 »
I Google Maps har B.W. recenserat det egna bolaget med "De levererar vad de lovar".
Det verkar ju inte vara fallet om man blir fälld i ARN.....

Tack för upplysningen.
Jag stryker Polarheat från listan när Sfinxen tjänat ut.

LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1217 skrivet: 16 mars 2021, 09:18:59 »
Iom att Sfinx,en levererat vad den lovade, inget behov av elpatron över -15 och inget krÃ¥ngel de första 9 Ã¥ren fick jag nog fel uppfattning av Kinesiska VP.  När Polarheat 12,7kW som mitt kvitto säger med exakt samma inkoppling behövde stöttas av elpatron redan vid -4 gjordes effektmätning o flödesmätning. Siffror rapporterades till G.W i tron att fÃ¥ förslag pÃ¥ justering av parametrar eller andra korrigerande Ã¥tgärder. Av svaren att döma har G.W lÃ¥ga kunskaper i värmeteknik, mm. Om VP,n vid ex ett flöde pÃ¥ 1m3/h o deltaT pÃ¥ 5 levererar ca 6 kW, att dÃ¥ pÃ¥stÃ¥ att ett byte av BoRö tanken till Polarheats tank skulle öka VP,s effekt rejält utan att strömförbrukningen ökar. När jag bad honom förklara hur det rent tekniskt kunde bli sÃ¥ blev svaret Du fattar ju ändÃ¥ inte hur man kopplar in en ackumulatortank. Min uppfattning är att G.W inte vill eller kan förstÃ¥ hur effektmätning fungerar.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1218 skrivet: 19 mars 2021, 23:12:41 »
Det må vara hur det är med de maskiner som SF levererade, han betalade inte sina skulder, och jag skulle inte köpa något alls av honom om jag vore vanlig konsument.
De företag som levererat till honom har inte fått betalt, och riskerar därför konkurs (som hans bolag gjort).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1219 skrivet: 24 mars 2021, 09:10:03 »
Är enig i att det är viktigt att både företag och privatpersoner sköter sina betalningar. Har inte haft någon kontakt med SF sedan köpet 2011.
Efter flera misslyckade försök att ersätta Sifnx,en med ny Kinesisk maskin är min uppfattning nu att kvaliteten generellt  varierar kraftigt men även mellan maskiner av samma typ. Att sedan importörer / säljare verkar sakna kunskap/vilja att hantera reklamationer/teknisk support gör det som ett lotteri att köpa Kinesiskt. ( Författarens uppfattning)

Utloggad svioi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1220 skrivet: 24 mars 2021, 09:19:55 »
Jag har precis köpt ett hus och fick då med en vp11 enfasare som inte har installerats, så jag tänkte att jag skulle installera den och testa hur den går. Men jag saknar kontrollpanel och tänkte kolla här om nån säljer någon eller vet om det finns nya som passar till dessa? Skulle även vara bra med en manual om någon sitter på en pdf eller nå.

Edit: kontrollpanel fixad, förra ägaren hade fått med sig den. Saknar dock manual

Tack på förhand
Mvh
« Senast ändrad: 24 mars 2021, 20:38:51 av svioi »

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1221 skrivet: 25 mars 2021, 18:47:54 »
Jag har manual till 3 fas som PDF. Om du tror att den är till någon nytta kan jag ev maila den till dig.

Utloggad svioi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1222 skrivet: 25 mars 2021, 19:11:31 »
Jag har manual till 3 fas som PDF. Om du tror att den är till någon nytta kan jag ev maila den till dig.

Ja men det är ju bättre än ingenting, dom kanske är rätt lika 👍 jag skickar ett PM med mail

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1223 skrivet: 28 mars 2021, 23:41:51 »
Ett bra tips för Sfinx enfasmaskin är att sätta in en softstart till kompressorn.
Då slipper man oljud och spänningsfall vid uppstart och möjligtvis ökar livslängden på kompressorn.

Jag köpte min på Distrelec (SSC-25 - Mjukstart).
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1224 skrivet: 15 november 2021, 10:06:40 »
Hej,

skriver här för det verkar vara mÃ¥nga med koll pÃ¥ sfinxen, har en enfasare (6 kw) frÃ¥n 2012 som krÃ¥nglar lite annars har den gÃ¥tt perfekt sedan dess. grejen är den att jag kopplade in den dÃ¥ och har inte ägnat mÃ¥nga tankar pÃ¥ den sedan dess sÃ¥ kan egentligen inget om funktionen, den sitter för  garagets golvvärme och kör den mot en 500 L rostfri tank utan slinga i. Sitter ocksÃ¥ väl skyddad under tak och allt elektriskt ser kanonfint ut i den, den har ocksÃ¥ alltid gÃ¥tt pÃ¥ 50 i börvärde sÃ¥ ganska lÃ¥gt.
Nu levererar den dåligt med varmvatten in typ 23 grader mesta av tiden men ibland har den gjort ett ryck och kommer upp i temp. har fått felkod e1:21 (hetgastemp hög) några gånger men efter koll av cirkpump och sänkt börvärde kom det igen så höjde C5 från 100 till 105 och efter det är det inga fler larm, verkar som den ligger på 98-99 när den går i hetgastemp. kompressorn går också hela tiden vilket kanske inte är så konstigt om den aldrig kommer upp i temp, den har jobbat sig upp när den bara har gått mot tanken med värmen avslagen men det tar evig tid.

Det jag kan konstatera är att jag har för mig att fläkten ska gå mycket mer?!, det enda den går är vid bruten ström och uppstart igen så snurrar den på i några minuter men sedan stannar den och går inte mer överhuvudtaget annars verkar allt fungera, cirkpump går och rent och fint ser det ut i den, kompressor går och blir varm, rör på kalla sidan och förångare isar igen efter många, många timmar och avisning har den gjort också även om nu i morse är det inte gjort än, trycket på gasen är 11 kg avstängd och 18 kg när den går.
Så det enda jag hittar är att fläkten inte går, kan det vara det? verkar skumt!!
En annan sak är att frÃ¥n kompressorn är det ju jättevarma rör och ett av dom gÃ¥r ju till burken där vattnet cirkulerar igenom sÃ¥ den blir ocksÃ¥ varm men mest i toppen men varför blir inte vattnet varmt om det cirkulerar igenom den? har detta att göra med 4-vägs ventilen?  har även luftat allt som gÃ¥r flera gÃ¥nger.

hoppas någon klever kan hjälpa till för det verkar ju som den skulle kunna gå ett tag till kanske.......? Tack P




Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1225 skrivet: 15 november 2021, 10:23:28 »
Primärt måste du få fläkten att fungera. Sen kan du se om det finns fler fel efter det.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1226 skrivet: 16 november 2021, 10:17:57 »
Ok, ska den gå hela tiden som kompressorn går då?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1227 skrivet: 16 november 2021, 16:06:47 »
Ok, ska den gå hela tiden som kompressorn går då?
Ja, förutom när avfrostning pågår. Vissa har olika möjligheter till hastigheter också. Men det är mest för effektbegränsning vid varmt väder.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad VpViking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepumpar är jäkligt roligt att pyssla med!
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1228 skrivet: 25 november 2021, 19:36:01 »
Fläkten måste gå.
Testa att spänningssätta fläkten hela tiden. Har för mig att det var en röd kabel till flatstiftet längst upp till höger på styrkortet. Den skall gå till den mindre svarta kondensatorn som sitter under transformatorn. På med 230V så skall fläkten snurra.

Om det verkar fungera på det sättet så kan det vara något skumt med styrkortet. Finns bra styrkort att köpa från Kina.
Fixas dock enklast genom att man sätter in ett relä med 230V spole mellan utgången till kompressor och flatstiftskontakten till fyrvägsventilen.
Reläet kommer då att slå till när kompressorn går men stänger av när ventilen öppnar.
Sen kopplar man fläkten via reläet.

Det är alltid bra att ha koll på cirkulationspump och flöde? Sätt en koppling med en bit transparent slang (provisoriskt) så man kan se vad som händer och man kan även klämma lite på slangen för att testa flödet.

Köldmedietryck beror huvudsakligen på gastemperaturen. I viloläge står min på 8 kg vid 4°C (se bilden) och 32 kg när den gått en stund.
« Senast ändrad: 25 november 2021, 20:38:48 av VpViking »
LLVP Panasonic HE9 och LVVP Sfinx 6.8 med 200L ack-tank värmer huset
LLVP PR Clima Yukon 9000 för garaget

Utloggad Putte 123

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Sfinx Solar pump
« Svar #1229 skrivet: 29 november 2021, 11:25:55 »
Tack för svar,
Fläkten gÃ¥r fint om man lägger ström pÃ¥ den, (jag har en svart) kabel som gÃ¥r mellan fläkt och styrkortet som det blir ström pÃ¥ men bara i nÃ¥gra minuter efter uppstart sedan 0, sÃ¥ vad är det som säger till att det ska bli 0 efter en stund, knepigt.  har kört fläkten nÃ¥gra dygn nu men det blir ju inte mer värme för att man fulkör fläkten, den stÃ¥r ju bara och gÃ¥r liksom.
Kondensatorn går en röd+orange men dom går direkt till fläkten inte till styrkortet.

Magnetventilen vid (4-vägsventilen) går ju in med en kabel vid sidan om på styrkortet. kan den spöka och ge fel signal in till styrkortet? tänker att den hänger ihop med den vid avfostning etc.
eller ännu värre fel på 4-vägsventilen.
Eller tror du att det bara är styrkortet som är kass?  och om jag fÃ¥r frÃ¥ga hur i H... hittar man ett sÃ¥nt i Kina?? massa konstiga grejor pÃ¥ det som ska stämma haha.


« Senast ändrad: 29 november 2021, 11:32:14 av Putte 123 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!