0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pumpen (11000)+hushållsel (6000) skall dra ca 17 000 kw per år enligt kalkyl. Den har dragit ca 10 000 på 4 månader (nov-mar). Tillskottet går på vid -3, enligt kalkyl borde vara vid -10.
Btrf förbrukningen. Vår pump är på 10kW. Den har dragit lite drygt 8000kWh under nov-feb (4 mån) och jag räknar med att det landar på 13000kWh totalt under detta år (räknar från sommar till sommar).Tipo: Hur i helv*** kan du ha så låg förbrukning som 4460kWh? Din pump kan ju knappt gå 50% av tiden! Värmer du huset med alla dina elektriska prylar!?
Eldade ved i braskamin mkt på vintern.
Hur ser man om framledningen är varm och borran kall?? Hur går man in i olika effektdiagram.Jag är novis på området.....
Man håller för tillfället på att undersöker problemet med vår pump, som vi och många andra tycker drar för mkt el. Detta säger även teknikerna. Teknikerna säger att deras sak är endast att se om pumpen beter sig normalt oavsett om den är underdimensionerad eller ej eller om det skulle vara fel på borran. Dom har inte hittat ngt fel ännu efter 2 besök.Dom svarar inte på några frågor från oss över huvudtaget utan ger endast hintar, vilket är extremt frustrerande. Dom har till och med bett oss att hålla för öronen, när dom resonerar med vår entreprenör som varit med vid ett tillfälle.Givetvis hörde vi vad dom sade.Så här går det till:Vår entreprenör felanmäler till tillverkare.Tillverkare beställer tekniker som sedan resonerar tillbaka med tillverkare. Tillverkare återkommer till vår entreprenör som återkommer till oss som slutkund. Sådana här vändor har varit flera stycken!!Visst är det underbart. Vart tog kunden vägen???Ledtiderna på detta blir långa och kostsamma för alla parter.De hintar vi fått från tekniker är att pumpen är för klen, vilket entreprenör och tillverkare förnekar än så länge. Ett annat alternativ är ett eventuellt fel på kompressorn.Dom skall återkomma om detta.(1 vecka för sent idag) Dom har varit hos oss flera gånger och inte hittat ngt fel. Jag utgår därför ifrån att den är för klen och att dom nu dividerar om vem som skall stå för eventuella merkostnader mm. Har ngn ett bra tips hur man skall kunna gå vidare med detta? Jag börjar tröttna nu.Pumpen (11000)+hushållsel (6000) skall dra ca 17 000 kw per år enligt kalkyl. Den har dragit ca 10 000 på 4 månader (nov-mar). Tillskottet går på vid -3, enligt kalkyl borde vara vid -10.Finns det ngn chans att kalkylen går ihop? det är det ända jag bryr mig om faktiskt. Bor i Stockholm. 250 kvm hus-57. 9 kw pump, 160 m aktivt borra. Tidigare förbrukning: 12 000 kw hushållsel + 28 000 kr i olja. Eldade ved i braskamin mkt på vintern.Hoppas på ett gott slut...