0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mest reagerade jag för uppgiften där ang luftvärmepumparna där det angavs att driftskostnaden för dessa skulle vara ca 18000:- kr/år, besparingen ca 9000:- kr/år, återbetalningstiden 2 år och att det bara är frågan tillskottsvärme där de då kan täcka ca 30-50% av värmebehovet. http://www.viivilla.se/Energi-varme-vvs/Uppvarmningsskolan.aspx
Citat från: Raffen skrivet 22 september 2009, 15:37:58Jag tycker det stämmer. Thumbsup ”Alla priser är ungefärliga.” står det ….LuftLuft bespring per å 9000kr x 2år = 18000kr .. diff 2000kr … lite ungefär . Det stämmer!
Hej MGKea! Vad var det som stämde av nedanstående sa du?? Investeringskostnaden tycker jag iof är är helt ok, detsamma gäller med återbetalningstiden. Men däremot driftskostnaden på 18000:- kr/år samt att det bara skulle vara frågan om lite tillskottsvärme på ca 30-50% av uppvärmningsbehovet det ställer jag inte upp på däremot. Mvh Raffen.
Hej MGKea! Saknas det ved och olja säger du?? Ved är väl bara lönsamt om den är helt gratis såvitt jag känner till + att man får räkna med även den kroppsvärme man får medan man hanterar den också då givetvis. Och när det gäller olja så är det väl t.om förbjudet att ens prata om den nu för tiden har jag för mig. Mvh Raffen.
Läste just denna med, reagerade på detta med, dvs 18 000kwh i el på endast värmepumpen, måste gjort en tankevurpa, vi ligger runt 3500-4000kwh på värmepumpen./A.