0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan! Tror faktiskt inte det är så svårt att få till en vettig lösning L/L-L/V-VP och luftsolfångare om man går in för att ta vara på vad LSF:en ger och inte "kräver" LSF ska täcka hela VP:en "luftbehov"! Sätt en cylindrisk "luftkammare" tätt/ihop bakom VP:en, anslut en LSF i valfri storlek till "kammaren". Sen ser man till att den varma luften från LSF verkligen blandar sig med den luften som VP:en suger åt sig! Funkar inget vidare bra om bara en del av förångaren får varmluft!!Ja, på detta sätt kan man nå olika grad av förvärmning av luften och varje grads temphöjning av VP-luft ökar ju COP på VP!Nu orkar jag inte räkna exakt på detta för stunden, någon annan?? 0 grader ute, mindre L/L-VP med luftflöde tex 1500m3, 7 kvm LSF med 375 m3 luftflöde som höjer tempen till 40grader. Här skulle vi blanda in 25% 40 gradig luft vilket efter bländning borde bli runt 10 grader in i VP... Alltså en COP-höjning med ca 0.6-0.7.... Mvh. Johan
Enorma mängder luft som skall värmas, lär ju funka bäst på sommaren, när de inte behövs, om du nu inte har Luft/vatten pump som värmer VV./A.
"Varning: Detta ämne har inte skrivits i på mer än 50 dagar.Om du inte är säker på att du verkligen vill svara, kanske du bör överväga att istället starta ett nytt ämne."Testar ändå då jag har samma ide Drar ca:150m3/h luft genom min Nibe 310'a idag.Tanken är så här:Att ersätta 50m3 luft in till pumpen med luft via en luftsolvärmare skulle dels reducera uppvärmningsbehovet iom det minskade intaget via friskluftsventilerna men vid gynsamm väderlek även höja temperaturen in till pumpen.Att temperaturstyra det hela för att säkerställa att temperaturen inte blir vare sig för låg eller för hög blir alldeles säkert också nödvändigt.Hittade ett litet program för att kolla blandningsresultat (iofs för vatten men det borde stämma ändå) och utifrån det så skulle jag kunna använda solfångaren med 50m3/h om temperaturen i LSF'n håller 15-80 grader.Det skulle ge en temperatur till värmepumpen motsvarande 18-40 grader.http://www.onlineconversion.com/mixing_water.htm Att säkerställa att det inte blir för kallt är tänkt med att helt enkelt strypa/stänga flödet från LSF'n och att säkerställa mot överhettning skull ske via inblandning av svalare luft, även den utfrån.Nu till frågan: Hur stor besparing skulle det här kunna generera ?Har en del andra LSF-lösningar jag spånar på också men dom kan jag ta på annat ställe