Golvmodell har jag bara 1 av i mitt sortiment och jag tog in den för inte så länge sedan i mitt sortiment.
Jag har därför väldigt liten erfarenhet av själva modellen, den jag har är Panasonics E9GFE-2 och är på 5kw i maxeffekt.
Det är samma utedel som CE9HKE.
Golvmodeller upplevs som lite tystare då dom placeras lågt och då hör man inte "luftblåset" lika mycket samt att det är större utblås.
Om man ska välja en golvmodell så får det inte stå en massa soffor eller liknande i vägen då man hindrar spridningen i större utsträckning jämfört med en vanlig väggmodell.
Det framgår inte vart i landet ni bor men om en 5kw maskin ska räcka till någorlunda måste ni bo neråt i landet, ni skriver nya huset så jag tar då för givet att det är isolerat enligt dagens normer. Ni har högt i tak så ni motsvarar kanske en 120kvm enplansvilla med 2,40 i takhöjd om jag gissar lite utan att ha sett eran fastighet, "gissar" att ni kanske når ca 80kvm när ni har räknat bort tvättstuga, badrum och liknande där man har som regel stäng dörr.
Jag tar 11000:- inkl moms för maskinen, sen tillkommer monteringspaket om ni ska göra installationen själv eller alternativt 16900:- installerat och klart enligt förutsättningarna på min hemsida bakom fliken installationspaket.
Jag kommer inte satsa på några andra golvmodeller då det är väldigt lite efterfrågan på dom tack vare att priset är så pass mycket högre jämfört med en "vanlig" väggmodell och det då blir för dyrt att ligga på lager med hyllvärmare.
Det går att sätta en vanlig väggmodell nere vid golvet men då har den lite sämre valmöjligheter på ställa in luftriktning.
Hoppas du blev något klokare av dettta långa svar !!!!!
mvh
Thomas
TS Comfort AB
www.tsfs.se.