Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lutning pÃ¥ rökgÃ¥ng frÃ¥n kamin till skorsten?  (läst 6829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lajnus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hejsan.
Jag är ny på forumet och även nybliven husägare och skall montera en kamin i gillestugan i källaren.
Gillestugan ligger i anslutning till pannrummet där det just nu står en vedpanna med skorsten vilandes på den.
Jag tänker svetsa ben till skorstenen och bära ut pannan ur pannrummet och sedan dra en rökgång från skorstenen genom pannrummet och ut genom väggen till gillestugan.

Nu till frågan: Hur flack lutning törs man ha på rökgången utan att röken hindras och ryker ut i rummet man eldar i?

Sedan tar jag gärna emot rekomendationer på kaminer. Vi har tittat lite på Zeus, Achat samt Kantus1 på kaminkungen.se
Tacksam för svar!
Mvh Linus

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Lutning på rökgång från kamin till skorsten?
« Svar #1 skrivet: 26 augusti 2009, 08:00:29 »
Eftersom kaminen hamnar i källaren blir rökens väg lång och draget bra.

Horisontell pipa duger säkert några meter. Planera dock sotningen. Var skall luckor finnas, etc.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
När det gäller att välja kamin finns det mycket att tänka på.
Om golvet är vekt är det säkrast att välja en lätt plåtkamin, men å andra sidan kan man räkna med längre livslängd och bättre värmelagringsförmåga hos en tung gjutjärnspjäs.
De enklaste plåtkaminerna ska man nog se som ett alternativ för fritidshus och liknande där det inte eldas mycket, om man räknar med att elda dagligen under vintern och dessutom förväntar sig många års livslängd hos kaminen bör man sikta på en gjutjärnskamin.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lajnus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Lutning på rökgång från kamin till skorsten?
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2009, 21:49:37 »
Okej. Tackar för era svar.
Nu har jag räknat lite och kollat upp tänkbara kaminer. Vi har inte riktigt bestämt oss än.
Men lutningen blir ca 70cm uppåt på 140cm avstånd. Så det blir ju en viss lutning ändå.
Mvh Linus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Lutning på rökgång från kamin till skorsten?
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2009, 22:02:17 »
Det lär nog funka bra med den lutningen röret från min panna lutar ca 1 dm på 1 meter och det funkar bra har inga problem med inrykning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!